Zajęcia dla grup szkolnych — tematy
Matematyk na wyborach
- Wykładowca(y)
- dr Michał Korch
- Poziom
- wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
- Liczba uczestników
- 15-50
- Opis
Wybory, według Konstytucji, powinny być (wśród innych ważnych przymiotników) równe i proporcjonalne. Czy są takie? Kto, jak nie matematyk, powinien to sprawdzić! Sprawdzimy, jak działają wybory do sejmu w Polsce. Czy większość mandatów może dostać mniejszość? Czy zawsze więcej głosów, to lepiej? Zastanowimy się nad tym, czy w ogóle możliwe są wybory proporcjonalne, z matematycznego punktu widzenia.
A jeśli nie wybory proporcjonalne, to może większościowe, gdzie w każdym okręgu wygrywa jeden kandydat? Zobaczymy, jak bardzo ich wynik może zależeć od metody głosowania. Ale czy da się rozstrzygnąć, która metoda głosowania jest najlepsza? I kto o tym decyduje? Przyjrzymy się też wyborom w innych krajach, np. wyborom prezydenckim w USA.
Kto o tym decyduje to ważne pytanie również przy okazji zastanawiania się nad granicami okręgów wyborczych. Pokażemy, jak bardzo można wpłynąć na wynik wyborów, jedynie sprawnie ustalając ich mapę!
Na koniec zastanowimy się nad tym, na czym nam zależy w wyborach. Jakie cechy powinien spełniać system wyborczy, żeby był sensowny. Poszukamy też możliwie sensownego systemu, choć — ostrzegam — będzie trzeba pójść na jakiś kompromis.
O logice
- Wykładowca(y)
- dr Piotr Chrząstowski-Wachtel, prof. UW
- Poziom
- wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
- Liczba uczestników
- 15-40
O paradoksach
- Wykładowca(y)
- dr Piotr Chrząstowski-Wachtel, prof. UW
- Poziom
- wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
- Liczba uczestników
- 15-40
Wyspy, kredki, mosty i mapy, czyli co zrobić z grafem
- Wykładowca(y)
- dr Michał Korch
- Poziom
- wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
- Liczba uczestników
- 15-50
- Opis
Różne aspekty jednej z ładniejszych dziedzin na pograniczu matematyki i informatyki, czyli teorii grafów. Będziemy chodzić po mostach w Królewcu, szukać znajomych na przyjęciach i kolorować mapy.
Warsztaty z teorii gier, część I: O grach, w których zachowania jednostek kształtują byt społeczności
- Wykładowca(y)
- dr Wanda Niemyska , prof. dr hab. Jerzy Tyszkiewicz
- Poziom
- warsztaty (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
- Liczba uczestników
- 15-40
- Opis
Zgoda buduje a niezgoda rujnuje... zupełnie dosłownie. Na naszych zajęciach uczestnicy wezmą razem udział w kilku grach, dzięki którym zobaczą jak próba wyśrubowania indywidualnego zysku prowadzi do strat całej społeczności i każdego z osobna. Pokażemy też, jak wprowadzenie podatku może paradoksalnie wzbogacić podatników. Całość jest na tyle prosta, że pozwala brać udział już uczniom klas I — starsi docenią natomiast klarowność matematycznego opisu za pomocą pojęć teorii gier. Nacisk jest położony na tworzenie prostego matematycznego modelu zjawisk społecznych.
Gry w ramach warsztatów przeprowadzane są za pomocą strony internetowej, w wersji stacjonarnej prosimy więc, by uczestnicy przynieśli telefony lub inne urządzenia z dostępem do internetu
Warsztaty stanowią samodzielną całość i można uczestniczyć tylko w nich. Można również po nich wziąć udział w drugiej części, zapraszamy!
Warsztaty z teorii gier, część II: O grach, w których jednostki chcą dopasować się do oczekiwań społecznych
- Wykładowca(y)
- prof. dr hab. Jerzy Tyszkiewicz
- Poziom
- warsztaty (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów, do udziału niezbędne jest wcześniejsze uczestnictwo w pierwszej części
- Liczba uczestników
- 15-40
- Opis
W drugich zajęciach cyklu o teorii gier uczestnicy wezmą razem udział w kilku grach, dzięki którym zobaczą, jak trudno może być dopasować swoje decyzje do oczekiwań społecznych i jakie można stosować strategie, by to osiągnąć. Pojawiają się ponownie pojęcia znane z pierwszej części cyklu. Całość nadal jest na tyle prosta, że pozwala brać udział już uczniom klas I. Centralnym zagadnieniem pozostaje tworzenie matematycznego modelu zjawisk społecznych, tym razem ze wskazaniem, że w niektórych sytuacjach proste pojęcia przestają wystarczać do opisu rzeczywistości.
Gry w ramach warsztatów przeprowadzane są za pomocą strony internetowej, w wersji stacjonarnej prosimy więc, by uczestnicy przynieśli telefony lub inne urządzenia z dostępem do internetu.
O liczbach zespolonych
- Wykładowca(y)
- dr Piotr Chrząstowski-Wachtel, prof. UW
- Poziom
- wykład (ok. 90 minut) dla zaawansowanych licealistów. Do zrozumienia niezbędna jest wcześniejsza znajomość podstaw trygonometrii, np. wzorów na sin i cos sumy, a także wzorów skróconego mnożenia.
- Liczba uczestników
- 15-40
- Opis
Wprowadzenie do liczb zespolonych — podstawy i pierwsze zastosowania. Dla chętnych możliwa kontynuacja (kolejny wykład, też ok. 90 minut) — pierwiastki z jedności i zastosowania w geometrii.
Probabilistyczne zonki
- Wykładowca(y)
- dr Łukasz Rajkowski
- Poziom
- wykład (ok. 90 minut) nieco ambitniejszy, dla zaawansowanych licealistów
- Liczba uczestników
- 15-40
- Opis
Zgodnie ze słownikiem slangu miejski.pl, "zonk" to "Niespodziewane niepowodzenie, często łączone ze zdziwieniem.". Na wykładzie będziemy mówić o zonkach dotyczących prawdopodobieństwa, czyli sytuacjach, w których nasza intuicja dotycząca szacowania szans okazuje się zawodna. Prawdopodobnie znajomość rachunku prawdopodobieństwa nie jest konieczna do skorzystania z tego wykładu. Serdecznie zapraszam!
Smok, rycerze i pomarańcze — aksjomat wyboru w matematycznej fantazji
- Wykładowca(y)
- dr Michał Korch
- Poziom
- wykład (ok. 90 minut) nieco ambitniejszy, dla zaawansowanych licealistów
- Liczba uczestników
- 15-50
- Opis
Biało-czarny smok porwał do niewoli nieskończenie wielu rycerzy-matematyków. Na szczęście każdy z nich ma na hełmie białe lub czarne pióro — z tym, że nikt jednak nie zna koloru pióra na swoim własnym hełmie. Smok wymyślił okrutną regułę — pożre wszystkich, którzy nie zgadną koloru swojego piórka. Na szczęście, prawie wszyscy rycerze-matematyce mogą ujść z życiem!... O ile... założymy, że prawdziwy jest, bardzo naturalny aksjomat, zwany aksjomatem wyboru. Zastanowimy się, jakie jeszcze przedziwne ma on konsekwencje, rozmawiając o fantastycznych obiektach i zjawiskach ze świata matematyki — słowniku wszystkich słów oraz cudownym rozmnażaniu pomarańczy.
To samo czy nie to samo? - o izomorfizmach
- Wykładowca(y)
- dr Piotr Chrząstowski-Wachtel, prof. UW
- Liczba uczestników
- 15-40
- Opis
wykład (ok. 90 minut) nieco ambitniejszy, dla zaawansowanych licealistów