Nie jesteś zalogowany | Zaloguj się

Dziesięć przykazań dla wykładowców kolokwium MIM

  1. Pamiętaj, że słucha Cię wiele osób w różnym wieku, które o Twojej dziedzinie (nawet szeroko rozumianej) wiedzą niewiele lub jeszcze mniej.
  2. Mów prosto i przystępnie.
  3. Używaj przykładów: zacznij od banalnych, staraj się dotrzeć do niebanalnych.
  4. Posługuj się rysunkami wszędzie tam, gdzie to możliwe.
  5. Przypomnij sobie najlepsze wykłady-kolokwia dla szerokiego grona słuchaczy, jakich zdarzyło Ci się słuchać. Dlaczego były dobre? Staraj się naśladować najlepszych mówców, jakich słuchałeś.
  6. Nie zakładaj, że Twoi słuchacze wiedzą, kto to jest (i co zrobił / zrobiła w matematyce lub informatyce) np. Ennio De Giorgi, Misza Gromow, John Milnor, Maryam Mirzakhani, Daniel Spielman czy Madhu Sudan.
  7. Powiedz, kto oprócz Ciebie w Polsce zajmuje się tym, o czym opowiadasz.
  8. Próbuj wskazywać mosty między dziedziną Twoich działań i zainteresowań a innymi obszarami informatyki i matematyki. Inni mogą lepiej od Ciebie rozumieć to, co dla Ciebie jest tylko ciekawym fragmentem motywacji albo leży “po drugiej stronie mostu”.
  9. Staraj się wyjaśniać, a nie oszałamiać (własną wiedzą / trudnością dziedziny). Nie wprowadzaj trudnych, technicznych, wielopiętrowych pojęć.
  10. Możesz naszkicować jeden czy dwa dowody. Nie poświęcaj jednak na nie zbyt wiele czasu, przygotuj staranne, zwięzłe prezentacje kluczowych argumentów.
  11. Jeśli używasz slajdów, unikaj nadmiaru tekstu na nich. 7-8 linijek tekstu na slajd to dobre ograniczenie górne; wykład, który ma znacząco więcej niż 20 slajdów, bywa nieczytelny dla słuchaczy, a przez mówcę wygłaszany zbyt pospiesznie.

Uwaga: Istnieje wiele innych zbiorów wskazówek podobnego typu; polecamy m.in. trzystronicowy tekst "How to Give a Good Colloquium"