Regulamin praktyk pedagogicznych
Regulamin praktyk pedagogicznych* na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego
- Praktyki pedagogiczne na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego mogą realizować jedynie studenci kierunku matematyka studiów drugiego stopnia oraz studenci studiów II stopnia Kolegium MISMaP z kierunkiem głównym matematyka.
- Praktyki rozpoczynają się 1 września, trwają do końca roku szkolnego i odbywają się w li ceum, w szkole podstawowej, a także na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW. Miejsce (szkoły), w którym student odbywa praktyki wskazuje koordynator praktyk.
- Praktyki pedagogiczne składają się z dwóch niezależnych części: Praktyki pedagogiczne z matematyki oraz Praktyki pedagogiczne z zakresu psychologiczno-pedagogicznego. Student uzyskuje zaliczenia obu praktyk w sposób niezależny.
- Praktyki pedagogiczne z matematyki polegają na całorocznym, regularnym udziale studenta w lekcjach matematyki w przydzielonych szkołach (podstawowej i liceum) oraz na czynnym udziale w zajęciach konwersatorium. Konwersatorium odbywa się w semestrze zimowym na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW.
- Praktyki pedagogiczne z matematyki realizowane w szkole polegają na poprowadzeniu przez studenta bloków lekcji (nie pojedynczych lekcji) zakończonych sprawdzianem w danej klasie lub na hospitowaniu lekcji w dowolnej klasie. Prowadzone lub hospitowane przez studenta lekcje odbywają się regularnie, co najmniej raz w tygodniu. Łączna liczba lekcji prowadzonych i hospitowanych przez studenta powinna wynosić co najmniej 150, z czego co najmniej 50 w szkole podstawowej i co najmniej 50 w liceum. Ponadto co najmniej 50 lekcji powinny stanowić lekcje prowadzone, przy czym co najmniej 25 w szkole podstawowej i co najmniej 25 w liceum.
- Praktyki pedagogiczne z matematyki są zaliczane na ocenę. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest odbycie wymaganej liczby godzin praktyk (zgodnie z p. 5) przed zakończeniem roku szkolnego w którym student realizuje praktyki oraz uzyskanie dwóch pozytywnych opinii o studencie, zarówno od nauczyciela sprawującego opiekę nad praktykantem w szkole, jak i osoby prowadzącej konwersatorium. Uzyskanie negatywnej opinii od co najmniej jednej z tych osób lub realizacja mniejszej od wymaganej liczby godzin praktyk skutkuje niezaliczeniem praktyk pedagogicznych z matematyki. Ocenę z praktyk wystawia koordynator praktyk, biorąc pod uwagę opinie nauczycieli sprawujących opiekę nad praktykantem i osoby prowadzącej konwersatorium.
- Praktyki pedagogiczne z zakresu psychologiczno-pedagogicznego polegają na realizacji 15 godzin praktyk w szkole podstawowej i 15 godzin praktyk w liceum poprzez między innymi: obserwację pracy szkoły, zapoznanie z dziennikiem lekcyjnym i dokumentacją szkolną, obserwację lekcji prowadzonych różnymi metodami, obserwację lekcji wychowawczych, dyskusję z nauczycielami o sposobach motywacji i dyscyplinowania klasy, udział w wycieczkach szkolnych, opiekę nad szkolnymi imprezami kulturalno-rozrywkowymi, itp.
- Praktyki z zakresu pedagogiczno-psychologicznego są zaliczane na ocenę. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie od nauczycieli sprawujących opiekę nad praktykantem oświadczenia o liczbie odbytych godzin praktyk wraz z wyszczególnioną listą zagadnień przybliżonych studentowi. Ocenę wystawia koordynator praktyk, biorąc pod uwagę opinię nauczycieli sprawujących opiekę nad praktykantem.
- Student nie otrzymuje wynagrodzenia finansowego za praktyki.
* obowiązuje od 1 września 2021 r.