Przykazania dla wykładowców kolokwium MIM
- Pamiętaj, że słucha Cię wiele osób w różnym wieku, w tym studenci. Duża część publiczności o Twojej dziedzinie (nawet szeroko rozumianej) wie niewiele lub jeszcze mniej.
- Zakładaj, że wspólna wiedza publiczności odpowiada co najwyżej materiałowi z dwóch pierwszych lat studiów.
- Poświęć przynajmniej połowę odczytu na przystępne wprowadzenie do dziedziny. Przedstaw motywację i podstawowe wyniki. Dopiero w drugiej części przejdź do bieżących badań i własnych rezultatów.
- Mów prosto i przystępnie.
- Używaj przykładów: zacznij od banalnych, staraj się dotrzeć do niebanalnych.
- Posługuj się rysunkami wszędzie tam, gdzie to możliwe.
- Przypomnij sobie najlepsze wykłady-kolokwia dla szerokiego grona słuchaczy, jakich zdarzyło Ci się słuchać. Dlaczego były dobre? Staraj się naśladować najlepszych mówców, jakich słuchałeś.
- Nie zakładaj, że Twoi słuchacze wiedzą, kto to jest (i co zrobił / zrobiła w matematyce lub informatyce) np. Ennio De Giorgi, Misza Gromow, John Milnor, Maryam Mirzakhani, Daniel Spielman czy Madhu Sudan.
- Powiedz, kto oprócz Ciebie w Polsce zajmuje się tym, o czym opowiadasz.
- Próbuj wskazywać mosty między dziedziną Twoich działań i zainteresowań a innymi obszarami informatyki i matematyki. Inni mogą lepiej od Ciebie rozumieć to, co dla Ciebie jest tylko ciekawym fragmentem motywacji albo leży “po drugiej stronie mostu”.
- Staraj się wyjaśniać, a nie oszałamiać (własną wiedzą / trudnością dziedziny). Nie wprowadzaj trudnych, technicznych, wielopiętrowych pojęć.
- Możesz naszkicować jeden czy dwa dowody. Nie poświęcaj jednak na nie zbyt wiele czasu, przygotuj staranne, zwięzłe prezentacje kluczowych argumentów.
- Jeśli używasz slajdów, unikaj nadmiaru tekstu na nich. 7-8 linijek tekstu na slajd to dobre ograniczenie górne; wykład, który ma znacząco więcej niż 20 slajdów, bywa nieczytelny dla słuchaczy, a przez mówcę wygłaszany zbyt pospiesznie. Średni czas omawiania pojedynczego slajdu powinien wynosić przynajmniej 2 minuty.
Uwaga: Istnieje wiele innych zbiorów wskazówek podobnego typu; polecamy m.in. trzystronicowy tekst "How to Give a Good Colloquium"