You are not logged in | Log in

"No free lunch" na przykładzie prostej gry logicznej

Speaker(s)
Paweł Betliński
Affiliation
Uniwersytet Warszawski
Date
Feb. 17, 2012, 2:15 p.m.
Room
room 5820
Seminar
Seminarium badawcze Zakładu Logiki: Wnioskowania aproksymacyjne w eksploracji danych


Tematem referatu będzie Sokoban - ciekawa jednoosobowa gra logiczna, łącząca w sobie prostotę i elegancję reguł z potencjalnie dużym i urozmaiconym intelektualnym wyzwaniem. Gra stanowi interesujący materiał badawczy dla sztucznej inteligencji, wziąwszy pod uwagę, że człowiek (w miarę doświadczony gracz) potrafi niezwykle wręcz efektywnie w porównaniu do najlepszych obecnie automatycznych solverów rozwiązywać masę Sokobanowych problemów. Ponad dekadę temu badania pokazały jak bardzo odporny jest Sokoban na klasyczne metody przeszukiwania przestrzeni w celu znalezienia rozwiązania nie korzystające bądź korzystające w znikomym stopniu z wiedzy dziedzinowej. Przewagą człowieka jest to, że myśli abstrakcyjnie, potrafi z łatwością dekomponować pełen problem na szereg charakterystycznych dla tej gry niezależnych podproblemów, a dalej rozkładać poszczególne podproblemy na jeszcze mniejsze podzadania, i tak dalej, w efekcie całą trudność przeszukiwania przestrzeni możliwych stanów zrzucając na rozwiązywanie tych najniżej poziomowych celów.