- Speaker(s)
- Paweł Betliński
- Affiliation
- Uniwersytet Warszawski
- Date
- Feb. 17, 2012, 2:15 p.m.
- Room
-
room 5820
- Seminar
- Seminarium badawcze Zakładu Logiki: Wnioskowania aproksymacyjne w eksploracji danych
Tematem referatu będzie Sokoban - ciekawa jednoosobowa gra logiczna, łącząca w sobie prostotę i elegancję reguł z potencjalnie dużym i urozmaiconym intelektualnym wyzwaniem. Gra stanowi interesujący materiał badawczy dla sztucznej inteligencji, wziąwszy pod uwagę, że człowiek (w miarę doświadczony gracz) potrafi niezwykle wręcz efektywnie w porównaniu do najlepszych obecnie automatycznych solverów rozwiązywać masę Sokobanowych problemów. Ponad dekadę temu badania pokazały jak bardzo odporny jest Sokoban na klasyczne metody przeszukiwania przestrzeni w celu znalezienia rozwiązania nie korzystające bądź korzystające w znikomym stopniu z wiedzy dziedzinowej. Przewagą człowieka jest to, że myśli abstrakcyjnie, potrafi z łatwością dekomponować pełen problem na szereg charakterystycznych dla tej gry niezależnych podproblemów, a dalej rozkładać poszczególne podproblemy na jeszcze mniejsze podzadania, i tak dalej, w efekcie całą trudność przeszukiwania przestrzeni możliwych stanów zrzucając na rozwiązywanie tych najniżej poziomowych celów.