Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościTest przedOMowy II |
Zadania II |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
niedziela, 07 lutego 2010 19:19 |
Źródło zadań w texu. \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \begin{document} \title{Do boju (na trudniejszym odcinku walk)} \maketitle \begin{enumerate} \item Wykazać, że dla dowolnych liczb $a,b>0$ zachodzi \[a^3b+ab^3+2a^3+2b^3+2\geq 2a^2b+2ab^2+a^2+b^2+2ab\] \item Na przyjęciu w krainie Baranów, Dymówek, Kaczek, Koników i Małp jest $n$ dziewcząt i $n$ człopców. Każda dziewczyna lubi $r$ chłopców, a każdy chłopiec lubi $s$ dziewcząt. Udowodnić, że jeżeli $r+s>n$, to istnieje para, która lubi się nawzajem, a jeżeli $r+s\leq n$ to może być tak, że każde uczucie jest nieodwzajemnione. \item Znaleźć wszystkie takie trójki liczb całkowitych dodatnich większych od $1$ takich, że kwadrat każdej z nich pomniejszony o jeden jest podzielny przez każdą z pozostałych. \item Odcinki $AD,BE,CF$ są wysokościami trójkąta ostrokątnego $ABC$, zaś $H$ jest jego ortocentrum (puntem przecięcia wysokości). Prosta przechodząca przez $E$ i środek odcinka $CH$ przecina odcinek $CD$ w punkcie $T$, zaś odcinki $DF$ i $BH$ przecinają się w $S$. Udowodnij, że $ST\perp AB$. \end{enumerate} \end{document}
Źródło rozwiązań w texu. \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \begin{document} \title{Do boju (na trudniejszym odcinku walk)} \maketitle \begin{enumerate} \item Wykazać, że dla dowolnych liczb $a,b>0$ zachodzi \[a^3b+ab^3+2a^3+2b^3+2\geq 2a^2b+2ab^2+a^2+b^2+2ab\] \textbf{Rozwiązanie}: W tej nierówności skorzystamy ze średniej ważonej (choć tylko dla wag wymiernych). Spróbujmy poskładać z lewej strony prawą (nierówność nie ma jednego stopnia, więc większość nierówności się nie przyda).\\ Wyraz $a^2$ możemy złożyć tylko z tego, co nie ma $b$, z $a^3$ i $2$. Ze średniej ważonej chcemy uzyskać $a^2$, ważąc $\alpha a^3+(1-\alpha)$. Mamy $\alpha a^3+(1-\alpha)\geq a^{3\alpha}$. Bierzemy więc $\alpha=\frac{2}{3}$ i uzyskujemy \[\frac{2}{3}a^3+\frac{1}{3}\geq a^2\] \[\frac{2}{3}b^3+\frac{1}{3}\geq b^2\] Druga nierówność wytworzona jest analogicnie do pierwszej. Idźmy dalej: chcemy teraz pozbyć się z lewej strony $a^3b$ i $ab^3$ (bo $a^3$, $b^3$ są znacznie poręczniejsze), robiąc z nich (z lekkich dodatniem wody w postaci stałej $1$), piękne danie $a^2b$. Mamy $\alpha a^3b+\beta ab^3+(1-\alpha+\beta)\geq a^{3\alpha+\beta}b^{3\beta+\alpha}$. Chcemy $3\alpha+\beta=2$, $3\alpha+\beta=1$. Obliczamy $\alpha=\frac{5}{8}$, $\beta=\frac{1}{8}$, czyli: \[\frac{5}{8}a^3b+\frac{1}{8}ab^3+\frac{1}{4}\geq a^2b\] \[\frac{5}{8}ab^3+\frac{1}{8}a^3b+\frac{1}{4}\geq ab^2\] Chcemy oczywiście, mając zamiłowanie do porządku, upiec tyle samo $a^2b$, co $ab^2$. Na jedną porcję idzie nam $\frac{6}{8}a^3b$ i $\frac{6}{8}ab^3$ oraz $\frac{1}{2}$. Upieczemy więc $\frac{4}{3}$ porcji: \[\frac{4}{3}(\frac{5}{8}a^3b+\frac{1}{8}ab^3+\frac{1}{4})= \frac{5}{6}a^3b+\frac{1}{6}ab^3+\frac{1}{3}\geq \frac{4}{3}a^2b\] \[\frac{4}{3}(\frac{5}{8}ab^3+\frac{1}{8}a^3b+\frac{1}{4})= \frac{5}{6}ab^3+\frac{1}{6}a^3b+\frac{1}{3}\geq \frac{4}{3}ab^2\] Upichciliśmy już $a^2,b^2,\frac{4}{3}a^2b,\frac{4}{3}ab^2$. Zostało nam do zrobienia $\frac{2}{3}a^2b,\frac{2}{3}ab^2,2ab$, a z produktów mamy $\frac{4}{3}a^3,\frac{4}{3}b^3,\frac{2}{3}$. Tutaj już nie potrzeba aż tak dużo talentu kulinarnego: Mamy $\frac{2}{3}a^3+\frac{1}{3}b^3\geq a^2b$, czyli \[\frac{4}{9}a^3+\frac{2}{9}b^3\geq \frac{2}{3}a^2b\] \[\frac{4}{9}b^3+\frac{2}{9}a^3\geq \frac{2}{3}ab^2\] Zostało $(\frac{4}{3}-\frac{6}{9}=\frac{2}{3})a^3$, $\frac{2}{3}b^3$, $\frac{2}{3}$. Robimy z tego eintopf: \[2(\frac{1}{3}a^3+\frac{1}{3}b^3+\frac{1}{3})\geq 2a^{3\frac{1}{3}}b^{3\frac{1}{3}}=2ab\] Koniec, można siadać do stołu. \item Na przyjęciu w krainie Baranów, Dymówek, Kaczek, Koników i Małp jest $n$ dziewcząt i $n$ człopców. Każda dziewczyna lubi $r$ chłopców, a każdy chłopiec lubi $s$ dziewcząt. Udowodnić, że jeżeli $r+s>n$, to istnieje para, która lubi się nawzajem, a jeżeli $r+s\leq n$ to może być tak, że każde uczucie jest nieodwzajemnione.\\ \textbf{Rozwiązanie}: W rozwiązaniach tego testu dla grupy młodszej. \item Znaleźć wszystkie takie trójki liczb całkowitych dodatnich większych od $1$ takich, że kwadrat każdej z nich pomniejszony o jeden jest podzielny przez każdą z pozostałych.\\ \textbf{Rozwiązanie}: Nazwijmy 3 liczby z zadania przez $a,b,c$. Zauważmy, że $a,b,c$ są parami względnie pierwsze (tj. każda para z tych liczb jest względnie pierwsza). Faktycznie, niech np. $d|a,b$. Wtedy, skoro $a|b^2-1$, to $d|b^2-1$ i $d|b^2$, czyli $d|-1$, $d=1$, dla pozostałych par analogicznie.\\ Skoro liczby są względnie pierwsze, to np. $a|b^2-1$ i $c|b^2-1$ implikuje $ac|b^2-1$. Mamy więc: \[ab|c^2-1,ac|b^2-1,bc|a^2-1\] Niech, bez straty ogólności, bo podzielności są cykliczne, $c=\min(a,b,c)$. Mamy $ab|c^2-1$ i $ab,c^2-1>0$, więc $ab\leq c^2-1$. Ale $a\geq c$ i $b\geq c$, czyli $ab\geq c^2>c^2-1$. Sprzecznośc dowodzi, że takich trójek liczb nie ma. \item Odcinki $AD,BE,CF$ są wysokościami trójkąta ostrokątnego $ABC$, zaś $H$ jest jego ortocentrum (punktem przecięcia wysokości). Prosta przechodząca przez $E$ i środek odcinka $CH$ przecina odcinek $CD$ w punkcie $T$, zaś odcinki $DF$ i $BH$ przecinają się w $S$. Udowodnij, że $ST\perp AB$.\\ \textbf{Rozwiązanie}: Nieco inne niż na kółku, dzięki uproszczeniom Endrju.\\ Wystarczy, że pokażemy, że $ST||CF$. Zrobimy to używając tw. Talesa.\\ Oznaczmy $\angle BAC=\alpha$, $\angle ACB=\gamma$. Pamietamy (por. młodsze zadania), że na $AEHF$, $CEHD$, $BFHD$ da się opisać okręgi, oraz, że $CEH$ jest prostokątny.\\ Obliczamy $\angle DFB=90^{\circ}-\angle DFH=90^{\circ}-\angle DBH=\gamma$, $\angle SBF=90^{\circ}-\alpha$, $\angle CEM=\angle ECM=90^{\circ}-\alpha$. Stąd, że cechy kąt-kąt-kąt: \[\triangle CET\simeq \triangle FBS\] Stąd wynika $\frac{CT}{CE}=\frac{FS}{BF}$. Dalej $\angle FDB=\angle FHB=\angle CHE=\angle CDE$, stąd \[\triangle CED \simeq \triangle FBD\] Stąd $\frac{CD}{CE}=\frac{FD}{BF}$. Dzieląc przez to stronami $\frac{CT}{CE}=\frac{FS}{BF}$ otrzymujemy $\frac{CT}{CD}=\frac{FS}{FD}$, czyli $1-\frac{TD}{CD}=1-\frac{SD}{FD}$, a więc \[\frac{TD}{CD}=\frac{SD}{FD}\] To kończy dowód. \end{enumerate} \end{document} |