Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościI porcja na OM |
Zadania II |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
niedziela, 07 lutego 2010 19:06 |
Źródło zadań w texu. \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \begin{document} \title{Zadania do samodzielnego rozwiązania spod hasła "Kombinować każdy może..."} \date{} \maketitle \begin{enumerate} \item Kombinatoryki jeszcze w tym roku nie było, najwyżej tyle co na obozie, ale do tych zadań nie potrzebna jest teoria (może oprócz najprostszej - Dirichleta, który był i prostych kolorowań, które były na obozie), bardziej tytułowa umiejętność kombinowania. \item Wyznaczyć wszystkie liczby pierwsze $p$, takie, że $2p+1$ i $4p+1$ są również pierwsze. \item Mamy prostokątną szachownicę $N\times M$, z wyciętym polem $(a,b)$ (lewy dolny róg ma współrzędne $(1,1)$, a lewy górny $(1,M)$). Udowodnić, że jeśli szachownicę tę (bez pola $(a,b)$) da się pokryć prostokątami $1\times 2$, stawianymi poziomo lub pionowo, to $2|a+b$. \item Dane są liczby $a_1<a_2<\cdots<a_n$ i $b_1 > b_2 >\cdots > b_n$, wśród których każda z liczb $1,2,3,\cdots,2n$ występuje dokładnie raz. Udowodnić, że $|a_1 - b_1| + |a_2 - b_2| + \cdots + |a_n - b_n|=n^2$. Wskazówka: przeanalizować dużo małych przypadków. \item Te zadanka nie są zbyt proste, ani trudne, biorąc pod uwagę, że na rozwiązanie jest tydzień. W miarę możliwości poziom następnych serii (o ile będą), będzie wyrównywany do poziomu rozwiązujących. \end{enumerate} \end{document}
Źródło rozwiązań w texu. \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \begin{document} \title{Zadania do samodzielnego rozwiązania spod hasła "Kombinować każdy może..."} \date{} \maketitle \begin{enumerate} \item Kombinatoryki jeszcze w tym roku nie było, najwyżej tyle co na obozie, ale do tych zadań nie potrzebna jest teoria (może oprócz najprostszej - Dirichleta, który był i prostych kolorowań, które były na obozie), bardziej tytułowa umiejętność kombinowania. \item Wyznaczyć wszystkie liczby pierwsze $p$, takie, że $2p+1$ i $4p+1$ są również pierwsze.\\ \textbf{Rozwiązanie}: Rozważmy reszty z dzielenia przez 3. Jeżeli $p\equiv 0 (\mod 3)$, to oczywiście $p=3$. Wtedy też $2p+1=7$ i $4p+1=13$ są pierwsze, więc mamy jedno rozwiązanie. Gdy $p\equiv 1 (\mod 3)$, to $3|2p+1$, więc, skoro jest to liczba pierwsza, to musi być $2p+1=3$, $p=1$ - sprzeczność. Jeżeli $p\equiv 2 (\mod 3)$, to $3|4p+1$, więc $4p+1=3$, czyli $p<1$, sprzeczność. Ostatecznie tylko liczba $3$ spełnia warunki zadania.\\ \textbf{Inny sposób}: $p=2$ nie spełnia warunków zadania - $4p+1$ nie jest pierwsza, dalej zakładamy, że $p\geq3$. Zauważmy, że jedna z liczb $4p,4p+1,2(2p+1)=4p+2$ musi być podzielna przez $3$, bo są to 3 kolejne liczby całkowite. To implikuje, że któraś z liczb $p, 2p+1, 4p+1$ musi być podzielna przez $3$, a skoro są one pierwsze, to któraś musi być równa $3$. Mamy $p\geq3$, stąd $2p+1>3,4p+1>3$, więc $p=3$. Liczba 3 spełnia warunki zadania.\\ \item Mamy prostokątną szachownicę $N\times M$, z wyciętym polem $(a,b)$ (lewy dolny róg ma współrzędne $(1,1)$, a lewy górny $(1,M)$). Udowodnić, że jeśli szachownicę tę (bez pola $(a,b)$) da się pokryć prostokątami $1\times 2$, stawianymi poziomo lub pionowo, to $2|a+b$.\\ \textbf{Rozwiązanie}: Zauważmy, że jeżeli szachownicę sa się pokryć prostokątami, to musi być $2|NM-1$, stąd $N,M$ - nieparzyste, $N=2n+1$, $M=2m+1$ ($n,m\in\mathbb{Z}$, $n,m\geq 0$). Pokolorujmy pola $(x,y)$ szachownicy, które spełniają warunek $2|x+y$ na czarno. Każdy prostokąt zajmuje jedno pole białe i jedno czarne, skoro da się pokryć prostokątami, to pól białych i czarnych jest tyle samo.\\ Zauważmy, że wszystkie rogi są czarne. Pól czarnych jest $n\cdot M+m+1$ (liczymy po 2 kolumny i ostatnia zostaje), a białych $n\cdot M+m$, czyli o jedno mniej. Stąd pole czarne musiało być na początku usunięte, aby pokrycie było możliwe.\\ Co ciekawe, odwrotne twierdzenie jest również prawdziwe: Da się pokazać (konstruując śmieszną spiralkę), że jeżeli tablica $N\times M$, gdzie $N,M$ - nieparzyste ma wycięte pole $(a,b)$, takie, że $2|a+b$, to da się ją pokryć prostokątami $1\times 2$ (stawianymi pionowo lub poziomo).\\ \item Dane są liczby $a_1<a_2<\cdots<a_n$ i $b_1 > b_2 >\cdots > b_n$, wśród których każda z liczb $1,2,3,\cdots,2n$ występuje dokładnie raz. Udowodnić, że $|a_1 - b_1| + |a_2 - b_2| + \cdots + |a_n - b_n|=n^2$. Wskazówka: przeanalizować dużo małych przypadków.\\ \textbf{Rozwiązanie}: Zauważmy, że każda liczba większa niż $n$ jest w parze w wyrażeniu z zadania z liczbą niewiększą niż $n$. Faktycznie załóżmy, że w $(b_n)$ jest $k$ liczb większych od $n$, te liczby to oczywiście $b_1,b_2,\cdots,b_k$, bo $(b_n)$ jest posortowany. Wtedy oczywiście w $(a_n)$ jest $n-k$ liczb większych od $n$ i są to liczby $a_n,a_{n-1},\cdots,a_{k+1}$. Widać, że w żadnej parze nie ma 2 liczb większych od $n$.\\ Z powyższego rozumowania wnosimy, że w każdej parze jest 1 liczba większa od $n$ i jedna niewiększa od $n$. Ponieważ każda liczba większa od $n$ jest większa od każdej liczby niewiększej od $n$, to w $|a_1 - b_1| + |a_2 - b_2| + \cdots + |a_n - b_n|$ liczby większe od $n$ są brane z plusem, a niewiększe z minusem (bo jeżeli $a>b$, to $|a-b|=a-b$), więc $|a_1 - b_1| + |a_2 - b_2| + \cdots + |a_n - b_n|=2n+(2n-1)+\cdots+(n+1)-n-(n-1)-\cdots-1=(2n-n)+((2n-1) - (n-1))+\cdots+((n+1)-1)=n+n+\cdots+n=n\cdot n=n^2$. \item Te zadanka nie są zbyt proste, ani trudne, biorąc pod uwagę, że na rozwiązanie jest tydzień. W miarę możliwości poziom następnych serii (o ile będą), będzie wyrównywany do poziomu rozwiązujących. \end{enumerate} \end{document} |