Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościEliminacje do konkursu PTM dla Huberta |
Zadania I |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
sobota, 08 maja 2010 19:16 |
Źródło zadań w texu. % File: zad2.tex % Created: wto kwi 27 09:00 2010 C % Last Change: wto kwi 27 09:00 2010 C \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{import} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \newtheorem{problem}[thm]{Zadanie} \newenvironment{proof}{\noindent\textsc{Dowód.}} {\nolinebreak[4]\hfill$\blacksquare$\\\par} \newenvironment{sol}{\noindent\textsc{Rozwiązanie. }} {\par} \def\rozw{$ $\\\textbf{Rozwiązanie}: \\} \def\deg{^{\circ}} \subimport{../}{style} %\include{style} \def\source#1{\\Źródło: #1} \begin{document} \section{Eliminacje do PTM} \begin{enumerate} \item Dany jest kwadrat $4\times 4$ wypełniony jedynkami oprócz trzech miejsc na przekątnej, gdzie wpisane są $-1$. Ruch polega na zmianie znaku wszystkich liczb w wierszu, kolumnie, lub na dużej przekątnej. Rozstrzygnij, czy da się zamienić wszystkie liczby na jedynki. \item Wyznaczyć wszystkie liczby naturalne $n$ takie, że liczba $n^5-n$ jest podzielna przez $120$. \item Udowodnić, że dla dowolnych liczb dodatnich $a,b,c$ zachodzi nierówność $$\frac{a^2}{4} + b^2 + c^2 \geq ab - ac + 2bc$$ \item Niech $I$ będzie środkiem okręgu wpisanego w trójkąt ostrokątny $ABC$, $k, l, m$ oznaczają symetralne odcinków $AI, BI, CI$ odpowiednio. Oznaczmy jako $X, Y,Z$ punkty przecięcia prostych $k,l$, $l,m$, $m,k$. Uzasadnić, że na sześciokącie $ABCXYZ$ da się opisać okrąg. \end{enumerate} \end{document}
Źródło rozwiązań w texu. % File: zad2.tex % Created: wto kwi 27 09:00 2010 C % Last Change: wto kwi 27 09:00 2010 C \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{import} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \newtheorem{problem}[thm]{Zadanie} \newenvironment{proof}{\noindent\textsc{Dowód.} } {\nolinebreak[4]\hfill$\blacksquare$\\\par} \newenvironment{sol}{\noindent\textsc{Rozwiązanie. } } {\par} \def\rozw{$ $\\\textbf{Rozwiązanie}: \\} \def\deg{^{\circ}} \subimport{../}{style} %\include{style} \def\source#1{\\Źródło: #1} \begin{document} \section{Eliminacje do PTM} \begin{enumerate} \item Dany jest kwadrat $4\times 4$ wypełniony jedynkami oprócz trzech miejsc na przekątnej, gdzie wpisane są $-1$. Ruch polega na zmianie znaku wszystkich liczb w wierszu, kolumnie, lub na dużej przekątnej. Rozstrzygnij, czy da się zamienić wszystkie liczby na jedynki. \begin{sol} \textbf{Odpowiedź:} Nie da się. Udowodnimy, że ilość $-1$ na planszy jest stale nieparzysta. Z tego wyniknie, że nie da się zamienić wszystkich liczb na jedynki, gdyż jeżeli dałoby się, to po ostatnim ruchu ilość $-1$ byłaby równa $0$, a więc parzysta. Przed wykonaniem jakiekolwiek ruchu ilość $-1$ jest nieparzysta -- mamy w $3$ polach $-1$. Zauważmy, że ruch nie zmienia parzystości ilości $-1$. W każdym ruchu zmieniany parzystość $4$ liczb. Załóżmy, że przed ruchem w tych liczbach było $k$ liczb równych $-1$. Po ruchu $-1$ będzie $4-k$. Zatem ilość $-1$ \emph{zmieni się} o $4- k - k = 2(2 - k)$, czyli o liczbę parzystą, zatem parzystość ilości $-1$ nie zmieni się. \end{sol} \item Wyznaczyć wszystkie liczby naturalne $n$ takie, że liczba $n^5-n$ jest podzielna przez $120$. \begin{sol} $120 = 3\cdot 5\cdot 8$, więc wystarczy sprawdzić, dla których $n$ liczba $n^5 - n$ jest podzielna przez $3$, przez $5$ i przez $8$. Zauważmy po pierwsze, że $$n^5 - n = n(n-1)(n+1)(n^2 + 1)$$ Bezpośrednio sprawdzając reszty z dzielenia przez $3$ (tj. przypadki $n=3k$, $n=3k+1$, $n=3k+2$) i przez $5$ stwierdzamy, że $$3 | n^5 - n\hbox{ i } 5|n^5 - n$$ dla \emph{wszystkich} $n$. \emph{Te podzielności są szczególnymi przypadkami tzw. małego twierdzenia Fermata, mówiącego, że $p|m^p - m$ jeżeli liczba $p$ jest pierwsza, a $m$ dowolna całkowita.} A więc mamy rozstrzygnąć, dla jakich $n$ liczba $n^5 - n$ jest podzielna przez $8$. Rozważmy przypadek $n$ parzystego i nieparzystego. \begin{enumerate} \item $2|n$. Wynika stąd, że $2\not| n-1$, $2\not| n+1$ i $2\not| n^2 + 1$. A więc $8 | n^5 - n = n(n+1)(n-1)(n^2 +1)$ wtedy i tylko wtedy, gdy $8|n$. \item $2\not|n$, zatem $2|n-1$, $2|n+1$, $2|n^2 +1$, więc $$8\ |\ (n-1)(n+1)(n^2+1)\ |\ n^5 - n$$ \end{enumerate} \textbf{Odpowiedź:} $120|n^5 - n$ dla $n$ podzielnego przez $8$ lub nieparzystego. \end{sol} \item Udowodnić, że dla dowolnych liczb dodatnich $a,b,c$ zachodzi nierówność $$\frac{a^2}{4} + b^2 + c^2 \geq ab - ac + 2bc$$ \begin{proof} Nierówność jest równoważna nierówności $$\left( \frac{a}{2} + c - b \right)^2 \geq 0$$ która jest oczywiście prawdziwa. \end{proof} \item Niech $I$ będzie środkiem okręgu wpisanego w trójkąt ostrokątny $ABC$, $k, l, m$ oznaczają symetralne odcinków $AI, BI, CI$ odpowiednio. Oznaczmy jako $X, Y,Z$ punkty przecięcia prostych $k,l$, $l,m$, $m,k$. Uzasadnić, że na sześciokącie $ABCXYZ$ da się opisać okrąg. \begin{proof} \begin{lem} Trójkąt $ABC$ jest wpisany w okrąg $o$. Niech $I$ oznacza środek okręgu wpisanego $ABC$, $S$ oznacza punkt przecięcia $AI$ z okręgiem $o$. Wtedy $$|BS| = |CS| = |IS|$$ \end{lem} \begin{proof} Prosta $AI$ jest dwusieczną, zatem $\angle SAB = \angle SAC$. Ponadto $\angle SAB = \angle SCB$ i $\angle SAC = \angle SBC$ na mocy równości kątów wpisanych w okrąg. Łącząc te zależności uzyskujemy $$\angle SCB = \angle SBC$$ a więc $|SB| = |SC|$. Pozostaje udowodnić $|SB| = |SI|$. Oznaczmy $\alpha := \angle BAC,\ \beta:=\angle ABC,\ \gamma:=\angle BCA$. Popatrzmy na trójkąt $\triangle ISB$. Mamy $$\angle IBS = \beta/2 + \alpha/2\hbox{ oraz }\angle ISB = \gamma$$ zatem $\angle SIB = 180\deg - \beta/2 - \alpha/2 - \gamma = \alpha/2 + \beta/2 = \angle IBS$. Tak więc trójkąt $ISB$ jest równoramienny -- $|IS| = |BS|$, co kończy dowód. \end{proof} Wracając do zadania rozważmy punkt $S$ przecięcia $AI$ z okręgiem opisanym na $ABC$. Lemat orzeka, że zachodzą równości $$|SI| = |SB| \hbox{ oraz } |SI| = |SC|$$ \emph{Przypomnijmy: } Symetralna danego odcinka $KL$ to inaczej zbiór \emph{wszystkich} punktów równoodległych od $K$ i $L$. Z powyższych równości wynika, że $S$ leży na symetralnej $BI$ i na symetralnej $CI$. Zatem $S = Z$, czyli punkt $Z$ leży na okręgu opisanym na $ABC$. Rozpatrując analogicznie przecięcia $BI$ i $CI$ z okręgiem dowodzimy, że również punkty $X$ i $Y$ leżą na okręgu opisanym na $ABC$, zatem na sześciokącie $ABCXYZ$ da się opisać okrąg. \end{proof} \end{enumerate} \end{document} |
Poprawiony: wtorek, 11 maja 2010 18:06 |