Drugie choinkółko -- wielomiany |
|
|
|
Zadania II
|
Wpisany przez Joachim Jelisiejew
|
sobota, 11 stycznia 2014 10:27 |
Zadania PDF.
Źródło zadań w texu.
\documentclass[10pt, a4paper]{article}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{amsmath}
\usepackage{amsthm}
\usepackage[textwidth=16cm, textheight=24cm]{geometry}
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{polski}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{enumitem}
\setenumerate{itemsep=2pt,topsep=2pt,parsep=0pt,partopsep=0pt}
\usepackage[pdfborder={0 0 0}]{hyperref}
%\usepackage{MnSymbol}
% ----------------------------------------------------------------
\vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small
\hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small
% THEOREMS -------------------------------------------------------
\newtheorem{thm}{Twierdzenie}
\newtheorem{cor}[thm]{Wniosek}
\newtheorem{lem}[thm]{Lemat}
\newtheorem{defn}[thm]{Definicja}
\newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość}
\newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza}
\newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.2mm}}
\renewcommand{\section}[1]{
%\vspace*{-1.5cm}
\stepcounter{section}%
\begin{center}%
\begin{minipage}{2.5cm}
\includegraphics[origin=c,width=2.5cm]{\headpicture}
\end{minipage}\begin{minipage}{\sectionwidth}
\begin{center}
{\Huge \bfseries \center #1}
\vskip 1mm
\small \normalfont \sc
\author{}\\
\date{}
\end{center}
\end{minipage}
\end{center}
\HRule
}
\newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{
\vskip 3mm
\noindent\emph{#1}
}
{
}
\newcounter{problem}
\newenvironment{problem}[1][]{
\stepcounter{problem}
\vskip 3mm
\noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie \theproblem{}} #1}}\\}
{
}
\pagestyle{empty}
\def\abs #1{\left\vert #1\right\vert}
\renewcommand{\angle}{\sphericalangle}
\renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}}
\renewcommand{\leq}{\leqslant}
\renewcommand{\geq}{\geqslant}
\renewcommand{\dots}{\ldots}
\def\sectionwidth{7cm}
\def\headpicture{../micek-2cm.jpg}
\def\author{kółko I~LO Białystok}
\def\date{10 stycznia 2013}
\begin{document}
\section{<no-name>}
\begin{problem}[klasyka]
Liczby rzeczywiste $x$, $y$, $z$ spełniają układ równań
\[
x + y + z =6,\quad xy + yz + zx = 11,\quad xyz = 6.
\]
Oblicz te liczby.
\end{problem}
\begin{problem}
Wyznacz wszystkie liczby rzeczywiste $a$, dla których wielomiany
\[f(x) = x^5 + ax^3 + x^2 + 1 \quad\mbox{oraz}\quad g(x) = x^4 + ax^2
+ x + 1\] mają
wspólny pierwiastek.
\end{problem}
\begin{problem}
Wielomiany $P,Q, R$ są takie, że $Q(P(x)) =
R(P(x))$ dla wszystkich $x$. Uzasadnij, że $P$ jest stały lub $Q$ i~$R$ są
równe.
\end{problem}
\begin{problem}
Wielomian o~współczynnikach rzeczywistych $x^n + a_{n-3}x^{n-3} +
\dots + a_0$ ma $n$ pierwiastków rzeczywistych. Oblicz jego
współczynniki.
\end{problem}
\begin{problem}[grudniowe kółko PG]
Wielomian $w(x)$ ma współczynniki całkowite oraz
$\abs{w(p)} = \abs{w(q)} = 1$ dla liczb całkowitych $p < q$.
Uzasadnij, że jeśli $a$ jest pierwiastkiem wymiernym $w$, to $a =
(p+q)/2$.
Czy teza zadania pozostanie prawdziwa bez założenia, że $w$ ma
współczynniki całkowite?
\end{problem}
\end{document}
|