Zadania II
|
Wpisany przez Joachim Jelisiejew
|
piątek, 04 stycznia 2013 22:40 |
Zadania PDF.
Źródło zadań w texu.
% File: uklady.tex
% Created: Thu Jan 03 11:00 AM 2013 C
% Last Change: Thu Jan 03 11:00 AM 2013 C
\documentclass[10pt, a4paper]{article}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{amsmath}
\usepackage{amsthm}
\usepackage[textwidth=16cm, textheight=24cm]{geometry}
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{polski}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{enumitem}
\setenumerate{itemsep=2pt,topsep=2pt,parsep=0pt,partopsep=0pt}
\usepackage[pdfborder={0 0 0}]{hyperref}
%\usepackage{MnSymbol}
% ----------------------------------------------------------------
\vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small
\hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small
% THEOREMS -------------------------------------------------------
\newtheorem{thm}{Twierdzenie}
\newtheorem{cor}[thm]{Wniosek}
\newtheorem{lem}[thm]{Lemat}
\newtheorem{defn}[thm]{Definicja}
\newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość}
\newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza}
\newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.2mm}}
\renewcommand{\section}[1]{
%\vspace*{-1.5cm}
\stepcounter{section}%
\begin{center}%
\begin{minipage}{1.5cm}
\includegraphics[origin=c,width=1.5cm]{\headpicture}
\end{minipage}\begin{minipage}{\sectionwidth}
\begin{center}
{\Huge \bfseries \center #1}
\vskip 1mm
\small \normalfont \sc
\author{}\\
\date{}
\end{center}
\end{minipage}
\end{center}
\HRule
}
\newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{
\vskip 3mm
\noindent\emph{#1}
}
{
}
\newcounter{problem}
\newenvironment{problem}[1][]{
\stepcounter{problem}
\vskip 3mm
\noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie \theproblem{}} #1}}\\}
{
}
\pagestyle{empty}
\def\abs #1{\left\vert #1\right\vert}
\renewcommand{\angle}{\sphericalangle}
\renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}}
\renewcommand{\leq}{\leqslant}
\renewcommand{\geq}{\geqslant}
\renewcommand{\dots}{\ldots}
\def\sectionwidth{6cm}
\def\headpicture{snake}
\def\author{kółko I~LO Białystok}
\def\date{3 stycznia 2013}
\begin{document}
\section{Układy...}
Większość z~poniższych układów da się rozwiązać szybko i~skutecznie za pomocą
nierówności. Nie zawsze tak jest; najlepiej na początku znaleźć dużo rozwiązań
układu, żeby się zorientować, jakie one są.
Ale jeżeli mamy mniej równań niż zmiennych, to nierówności prawie na pewno są
w~środku.
\begin{problem}
Rozwiąż układ równań
\[
\begin{cases}
(1+x)(1+x^2)(1+x^4) = 1 + y^7\\
(1+y)(1+y^2)(1+y^4) = 1 + x^7
\end{cases}
\]
w~liczbach nieujemnych $x, y$.
\end{problem}
\begin{problem}[Szwecja 1989]
Rozwiąż w~liczbach dodatnich układ równań
\[
\begin{cases}
x + y^2 + z^3 = 3\\
x^2 + y^3 + z = 3\\
x^3 + y + z^2 = 3.
\end{cases}
\]
\emph{Układ jest cykliczny!}
\end{problem}
\begin{problem}[Rosja 1992]
Znajdź wszystkie pary liczb rzeczywistych $(x, y)$ spełniających równanie
\[
x^2 + (y-1)^2 + (x-y)^2 = \frac{1}{3}.
\]
\end{problem}
\begin{problem}[Rosja 1992]
Znajdź wszystkie pary liczb rzeczywistych $x, y$ spełniających równanie
\[
y^4 + 2x^4 + 1 = 4x^2y.
\]
\end{problem}
\begin{problem}[Rosja 1992]
Udowodnij, że równanie $x^2 + y^2 + z^2 = x^3 + y^3 + z^3$ ma
nieskończenie wiele rozwiązań w~liczbach całkowitych $x, y, z$.
\emph{Mamy znaleźć $\infty$ rozwiązań, a~nie rozwiązać równanie! Nie warto szukać
wszystkich rozwiązań~--- trzeba znaleźć szczególne.}
\end{problem}
\end{document}
|