Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościNiezmienniki II |
Zadania II |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
wtorek, 20 listopada 2012 19:52 |
Bonus za odgadnięcie, czego przeróbką jest nagłówek :) J. Do domu: zadania P6, P7, P5 (trudniejsze?) i T3.
Źródło zadań w texu. % File: zad.tex % Created: Fri Nov 16 06:00 PM 2012 C % Last Change: Fri Nov 16 06:00 PM 2012 C \documentclass[10pt, a4paper]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \usepackage{amsthm} \usepackage[textwidth=16cm, textheight=26.5cm]{geometry} \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{polski} \usepackage{graphicx} \usepackage{enumitem} \setenumerate{itemsep=2pt,topsep=2pt,parsep=0pt,partopsep=0pt} \usepackage[pdfborder={0 0 0}]{hyperref} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie} \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.2mm}} \renewcommand{\section}[1]{ %\vspace*{-1.5cm} \stepcounter{section}% \begin{center}% \begin{minipage}{6cm} \includegraphics[origin=c,height=6cm]{\headpicture} \end{minipage}\begin{minipage}{\sectionwidth} \begin{center} {\Huge \bfseries \center #1} \vskip 1mm \small \normalfont \sc \author{}\\ \date{} \end{center} \end{minipage} \end{center} \HRule } \newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{ \vskip 3mm \noindent\emph{#1} } { } \newcounter{problem} \newenvironment{problem}[1][]{ \stepcounter{problem} \vskip 3mm \noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie P\theproblem{}} #1}}\\} { } \newcounter{testproblem} \newenvironment{testproblem}[1][]{ \stepcounter{testproblem} \vskip 3mm \noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie H\thetestproblem{}} #1}}\\} { } \newcounter{domproblem} \newenvironment{domproblem}[1][]{ \stepcounter{domproblem} \vskip 3mm \noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie T\thedomproblem{}} #1}}\\} { } \pagestyle{empty} \def\abs #1{\left\vert #1\right\vert} \renewcommand{\angle}{\sphericalangle} \renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}} \renewcommand{\leq}{\leqslant} \renewcommand{\geq}{\geqslant} \renewcommand{\dots}{\ldots} \def\sectionwidth{8cm} \def\headpicture{dont-just-read-it.png} \def\author{kółko I~LO Białystok} \def\date{20 listopada 2012} \DeclareMathOperator{\sgn}{\mathbf{sgn}} \begin{document} \section{Niezmienniki II\\[0.2cm]{\small\normalfont\it[...] He uses math to find the answer\\The secret geometry of change\\The hidden law, an invisible constraint\\Proving he cannot rearrange.}} \subsection*{Pierwsza linia\\\small (hastati)} \begin{testproblem} Na tablicy zapisane są liczby $1, 2, 3, \dots, 2010$. Wybieramy dowolne dwie liczby $a, b$, ścieramy je i~wpisujemy $|a - b|$. % nieprzestannie to czyniąc, aliż jedna tylko nie pozostanie. Uzasadnij, że liczba, która pozostanie na końcu będzie nieparzysta. \end{testproblem} \begin{testproblem}[matma.ilo.pl] Wokół okrągłego stołu siedzi $14$ ufoli. Początkowo jeden z~ufoli ma $14$ czarnych dziur. W~jednym ruchu każdy ufol, który posiada co najmniej dwie czarne dziury, może wziąć dwie ze swoich czarnych dziur i~podarować po jednej czarnej dziurze każdemu ufolowi siedzącemu obok. Powiedz ufolom, czy może dojść do sytuacji, gdy po pewnej liczbie ruchów każdy ufol ma po jednej czarnej dziurze. \end{testproblem} \subsection*{Druga linia\\\small(principes)} \begin{problem} Sto dwadzieścia siedem osób uczestniczy w~turnieju tenisowym. Udowodnij, że w~dowolnym momencie trwania tego turnieju graczy, którzy rozegrali nieparzyście wiele gier jest parzyście wiele. \end{problem} \begin{problem} Liczba $n$ jest całkowita. Liczby $1, 2, \dots, 2n$ są ustawione (w~losowym porządku) w~tablicy indeksowanej liczbami od $1$ do $2n$. Do każdej liczby dodajemy jej indeks, po czym zamieniamy ją na jej resztę z~dzielenia przez $2n$. Czy niezależnie od ustawienia uzyskamy dwie równe liczby? \emph{Uwaga dla ekpertów: tak, używamy Pascala.} \end{problem} \begin{problem} Na obwodzie koła zapisano $2011$ jedynek i~$2012$ zer. W~jednym kroku wpisujemy $0$ pomiędzy dwoma kolejnymi i~równymi liczbami oraz $1$ pomiędzy dwoma kolejnymi i~nierównymi liczbami, po czym ścieramy stare liczby. Czy możemy, powtarzając tę operację, uzyskać konfigurację złożoną z~samych zer? \end{problem} \begin{problem} W~każde pole prostokątnej tablicy wpisano liczbę całkowitą dodatnią. W~jednym kroku możemy odjąć jeden od każdej liczby w~wybranej kolumnie lub podwoić liczby w~wybranym rzędzie. Czy możemy, wykonując skończenie wiele kroków, uzyskać tablicę złożoną z~samych zer? \end{problem} \begin{problem}[$\sgn$] Liczby całkowite $2, 2^2, 2^3, \dots, 2^{2012}$ są ustawione w~pewnym porządku. Karolina w~jednym ruchu zamienia miejscami wybrane dwie kolejne liczby. Łącznie wykonuje ona $n$ ruchów, przy czym po ostatnim z~nich porządek liczb jest zachowany. Stwierdź, dla których $n$ jest to możliwe. \end{problem} \begin{problem} Smok ma $100$ (liczba uświęcona tradycją) głów. W~jednym ruchu rycerz może obciąć dokładnie $15, 17, 20$ lub $5$ głów, a~smokowi odrasta $24, 2, 14$ lub $17$ głów odpowiednio. Smok ginie, jeżeli wszystkie jego głowy zostają ścięte. Rycerz ginie, jeżeli smokowi znudzi się zabawa w~ścinanie głów. Czy smok może zginąć? \end{problem} \begin{problem} Na tablicy napisanych jest $n$ liczb $1$. W~każdym kroku wybieramy i~wycieramy liczby $a, b$ i~wpisujemy liczbę $(a + b)/4$. \begin{enumerate} \item Uzasadnij, że suma odwrotności liczb nie zwiększa się w~danym kroku. \item Udowodnij, że po $n-1$ krokach pozostanie liczba równa co najmniej $1/n$. \end{enumerate} \end{problem} \subsection*{Nadchodzące kółko\\\small(triarii)} \begin{domproblem}[Przypomnienie] Na płaszczyźnie wybrano skończenie wiele punktów tak, że pole dowolnego trójkąta o~wierzchołkach w~wybranych punktach jest nie większe niż $1$. Uzasadnij, że wszystkie punkty leżą pewnym w~trójkącie o~boku $2$ (być może na obwodzie). \emph{Wskazówka: należało rozważyć trójkąt o~największym polu.} \end{domproblem} \begin{domproblem} \def\B{\mathcal{A}} \def\W{\mathcal{B}} Niech $\B, \W$ będą takimi \underline{skończonymi} zbiorami punktów na płaszczyźnie, że każdy odcinek o~końcach w~$\B$ zawiera punkt z~$\W$ i~każdy odcinek o~końcach $\W$ zawiera punkt z~$\B$. Udowodnić, że wszystkie punkty z~$\B \cup \W$ leżą na jednej prostej. \emph{Wskazówka: gdyby nie, powstałyby trójkąty. Wybierz szczególny :)} \end{domproblem} \begin{domproblem} Sala, w~której odbywają się zawody Podlaskiego Konkursu Matematycznego ma dwie połowy (i~dużo zdezelowanych pulpitów). Każdy z~uczestników konkursu ma co najwyżej trzech znajomych wśród pozostałych uczestników. Wykazać, że uczestników konkursu można rozmieścić w~sali tak, aby każda osoba miała z~``swojej'' połowie co najwyżej jednego znajomego. \emph{Wskazówka: jak można ``poprawić'' ustawienie? Jeżeli już to wiesz, wybierz ``najlepsze'' i~udowodnij, że jest dobrze! Jeżeli zrobiłeś to zadanie, zastanów się, które z~zadań z~poprzedniego kółka stosuje praktycznie ten sam trik, zupełnie inaczej wyglądając.} \end{domproblem} \end{document} |
Poprawiony: wtorek, 27 listopada 2012 18:15 |