Pierwsze niezmienniki PDF Drukuj Email
Zadania II
Wpisany przez Joachim Jelisiejew   
czwartek, 15 listopada 2012 22:01

Zadania 
Zadania PDF.

Źródło zadań w texu.

 
%        File: niezm_krak.tex
%     Created: Sun Nov 11 09:00 PM 2012 C
% Last Change: Sun Nov 11 09:00 PM 2012 C
\documentclass[10pt, a4paper]{article}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{amsmath}
\usepackage{amsthm}
\usepackage[textwidth=16cm, textheight=27cm]{geometry}
 
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{polski}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{enumitem}
\setenumerate{itemsep=2pt,topsep=2pt,parsep=0pt,partopsep=0pt}
\usepackage[pdfborder={0 0 0}]{hyperref}
%\usepackage{MnSymbol}
% ----------------------------------------------------------------
\vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small
\hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small
% THEOREMS -------------------------------------------------------
\newtheorem{thm}{Twierdzenie}
\newtheorem{cor}[thm]{Wniosek}
\newtheorem{lem}[thm]{Lemat}
\newtheorem{defn}[thm]{Definicja}
\newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość}
\newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza}
 
\newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.2mm}}
\renewcommand{\section}[1]{
%\vspace*{-1.5cm}
\stepcounter{section}%
\begin{center}%
    \begin{minipage}{2.5cm}
        \includegraphics[origin=c,width=2.5cm]{\headpicture}
    \end{minipage}\begin{minipage}{\sectionwidth}
        \begin{center}
            {\Huge \bfseries \center #1}
 
            \vskip 1mm
            \small \normalfont \sc
            \author{}\\
            \date{}
        \end{center}
    \end{minipage}
\end{center}
\HRule
}
 
\newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{
\vskip 3mm
\noindent\emph{#1}
 
}
{
 
}
 
\newcounter{problem}
\newenvironment{problem}[1][]{
\stepcounter{problem}
\vskip 3mm
\noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie \theproblem{}} #1}}\\}
{
 
}
 
\pagestyle{empty}
 
\def\abs #1{\left\vert #1\right\vert}
 
\renewcommand{\angle}{\sphericalangle}
\renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}}
\renewcommand{\leq}{\leqslant}
\renewcommand{\geq}{\geqslant}
\renewcommand{\dots}{\ldots}
 
 
\def\sectionwidth{6cm}
\def\headpicture{../micek-2cm.jpg}
\def\author{kółko I~LO Białystok}
\def\date{13 listopada 2012}
\begin{document}
\section{Niezmienniki}
 
Ukochaną sytuacją OMów jest ``mamy sytuację $A$ wykonujemy jakieś ruchy
zmieniające ją, czy możemy dojść do sytuacji $B$''. Zwykle nie da się
sprawdzić (mniej lub bardziej inteligentnie) wszystkich możliwości, trzeba
więc wybrać \emph{niezmiennik} lub \emph{półniezmiennik}~--- cechę sytuacji,
która nie zmienia się lub zmienia się w~dobry dla nas sposób.
 
Istnieje kanon niezmienników~--- sposoby często pojawiające się w~zadaniach.
Poniższe zadania wprowadzają wiele z~nich.
 
\emph{Wiele z~poniższych zadań pochodzi z~warsztatów V LO w~Krakowie.
Dziękuję!}
 
\setcounter{problem}{-2}
 
\begin{problem}[ulubione prof.~Kordosa]
    Mamy puchar z~wodą, puchar z~winem oraz pusty (mniejszy) pucharek.
    Zaczerpnięto pełen pucharek wody i~przelano ją do wina, następnie
    zaczerpnięto również pucharek otrzymanej mieszaniny i~przelano ją do wody. Czy więcej jest
    wody w~pucharze z~winem, czy wina w~pucharze z~wodą?
\end{problem}
 
\begin{sol}
    W~obu pucharach łączna objętość płynu jest taka sama na początku i~na
    końcu operacji. Wobec tego tyle wody ubyło z~pucharka z~wody, ile wina
    przybyło. Czyli wody w~winie jest tyle samo ile wina w~wodzie.
\end{sol}
 
\begin{problem}
    Mamy daną liczbę $2009!$. Obliczamy sumę jej cyfr, sumę cyfr liczby tak
    otrzymanej itd. Uzasadnij, że po skończenie wielu ruchach uzyskamy liczbę
    jednocyfrową. Jaka to będzie liczba?
\end{problem}
 
\begin{sol}
    Oznaczmy przez $S(x)$ sumę cyfr $x$.
 
    Jeżeli mamy liczbę dwu lub więcej cyfrową w~postaci $M = a_n\cdot 10^n + \dots
    + a_1 \cdot 10 + a_0$ to $S(M) = a_n + \dots + a_1 + a_0$.
    Skoro $a_i\cdot 10^i \geq a_i$ oraz $10^na_n > a_n$ (ważne: ostra nierówność bo
    $a_n> 0$ i~$n > 0$) to
    \[S(M) = a_n + \dots + a_0 < a_n\cdot 10^n + \dots + a_1\cdot 10 + a_0 = M\]
    więc branie sumy cyfr zmniejsza liczbę, o~ile nie jest ona jednocyfrowa.
 
    Jeżeli startujemy z~$X$ to po każdej operacji otrzymujemy liczbę dodatnią.
    Gdyby liczby otrzymywane w~$X+1$ kolejnych krokach były dwu lub więc
    cyfrowe, to w~każdym z~nich zmniejszalibyśmy otrzymaną liczbę, więc po $X$
    krokach otrzymalibyśmy liczbę nie większą niż $X - (X+1) = -1$. Ale suma
    liczb liczby dodatniej nie może być ujemna. Sprzeczność!
    Wobec tego po skończenie wielu krokach otrzymamy liczbę jednocyfrową
    dodatnią.
    \emph{W~tym wypadku półniezmiennikiem była po prostu wartość liczby
    otrzymywanej w~kolejnych krokach i~fakt, że zmniejszała się ona.}
 
    Reszta z~dzielenia liczby przez $9$ nie zmienia się (to cecha podzielności
    przez $9$) a~$2009!$ jest podzielna, więc otrzymamy $9$.
\end{sol}
 
\subsection{Niegeometryczne}
 
\begin{problem}[Nowogród 2012]
Na tablicy zapisano liczbę uzyskaną przez podniesienie
liczby siedem do potęgi $2012^{2012}$. W~jednym kroku ścieramy pierwszą (od
lewej) cyfrę $C$ liczby zapisanej na tablicy, otrzymując liczbę $b$, ścieramy
również liczbę $b$ i~zapisujemy na tablicy $b + C$.
 
Po pewnej liczbie kroków otrzymaliśmy liczbę dziesięciocyfrową. Wykaż, że dwie
jej cyfry są jednakowe. \emph{Używamy systemu dziesiętnego.}
\end{problem}
 
\begin{problem}
    Dana jest tablicy $2011 \times 2011$ wypełniona na początku liczbami $-1$.
    W~każdym ruchu $2012$ liczb przez $-1$. Uzasadnij, że nie możemy otrzymać
    planszy wypełnionej jedynkami.
\end{problem}
 
 
\subsection{Geometryczne}
 
Tutaj jest mało standardowych. Znane to \textbf{pole}, \textbf{obwód},
\textbf{środek ciężkości}, \textbf{wyróżnienie części} i~\textbf{pozostałe ;)}.
 
\begin{problem}
    Na tarczy zegara w~miejsce liczb wkręcono żarówki. Żarówka na godzinie
    $12$ jest zapalona, pozostałe są zgaszone. Możemy wybierać dowolne 6
    kolejnych żarówek i~jednocześnie zmieniać stan wszystkich tych żarówek.
    Czy możemy w~ten sposób doprowadzić do tego, by świeciła tylko jedna
    żarówka na godzinie $11$?
\end{problem}
 
\begin{problem}
    Fredek gra w~samotnika. Plansza do gry ma kształt $n$--kąta foremnego. Na
    każdym wierzchołku tego $n$--kąta stoi kieliszek, niektóre kieliszki są
    napełnione. Jedno posunięcie polega na tym, że Fredek wypija zawartość
    dowolnie wybranego kieliszka oraz zawartość tych sąsiednich kieliszków,
    które były napełnione i~jednocześnie napełnia te sąsiednie kieliszki,
    które były puste. Jeśli po pewnym posunięciu wszystkie kieliszki są puste,
    to Fredek idzie się napić. Uzasadnij, że jeśli $n$ jest podzielne przez
    $3$ i~na początku jedynie jeden kieliszek jest napełniony, to Fredek nie pójdzie się napić.
\end{problem}
 
\begin{problem}[matma.ilo.pl]
    Wokół okrągłego stołu siedzi $2012$ ufoli. Początkowo jeden z ufoli ma
    $2012$ czarnych dziur. W jednym ruchu każdy ufol, który posiada co najmniej
    dwie czarne dziury, może wziąć dwie ze swoich czarnych dziur i podarować po
    jednej czarnej dziurze każdemu ufolowi siedzącemu obok. Powiedz ufolom,
    czy może dojść do sytuacji, gdy po pewnej liczbie ruchów każdy ufol ma po
    jednej czarnej dziurze.
\end{problem}
 
\begin{problem}[LVII OM, etap 2, mniej więcej]
    Trójkąt równoboczny o~boku długości $2012$ jest złożony z~płytek
    w~kształcie trójkącików równobocznych o~boku długości $1$, mających jedną
    stronę pokolorowaną na karolinowo a~drugą na szymonowo. Trójkącik można
    odwrócić, jeżeli sąsiaduje z~co najmniej dwoma trójkącikami mającymi
    widoczną stronę w~innym kolorze. Uzasadnij, że nie istnieje ustawienie
    startując od którego możemy odwracać trójkąciki bez końca.
\end{problem}
 
\begin{problem}[Epidemia]
    Uczniowie piszą olimpiadę ustawieni w~kwadrat $2012 \times 2012$. Jeżeli
    dwóch uczniów sąsiadujących z~$A$ (z~boku/przodu/tyłu, nie po przekątnej) jest
    zniechęconych, zniechęca się także uczeń $A$.
 
    Uzasadnij, że jeśli na końcu cała sala jest zniechęcona, to na początku
    zniechęconych musiało być co najmniej $n$ uczniów.
\end{problem}
 
\begin{problem}
    Dana jest szachownica $2010 \times 2010$. Na każdym polu leży kamień.
    Dwa kamienie leżą na pewnym~wierszu/kolumnie/przekątnej tak, że oddziela
    je jedno pole możemy je przełożyć na to pole. Uzasadnij, że kamieni nie da
    się zgromadzić w~jednym punkcie.
\end{problem}
 
\end{document}