Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościRóżności już z Jogim |
Zadania II |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
wtorek, 29 listopada 2011 23:08 |
Przepraszam wszystkich z pierwszych klas, którzy nie doczekali się kółka w tamtym tygodniu. Spróbowałem uzgodnić, że starsi podrzucą Wam zadania, ale nie wyszło to, niestety. Yogi Zadania PDF. Źródło zadań w texu. % File: zad.tex % Created: Sat Nov 19 01:00 PM 2011 C % Last Change: Sat Nov 19 01:00 PM 2011 C \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \usepackage{amsthm} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{polski} \usepackage{import} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{ \vskip 3mm \noindent\emph{#1} } {\hfill\par} \newcounter{problem} \newenvironment{problem}[1][Zadanie]{ \stepcounter{problem} \vskip 3mm \noindent{\textsc{\bfseries #1 \theproblem}}\\} {\hfill\par} \def\abs #1{\left\vert #1\right\vert} \renewcommand{\angle}{\sphericalangle} \renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}} \renewcommand{\leq}{\leqslant} \renewcommand{\geq}{\geqslant} \renewcommand{\dots}{\ldots} \subimport{../}{style.sty} \def\sectionwidth{8cm} %\include{style} \def\headpicture{../micek-2cm.jpg} \def\author{Joachim Jelisiejew} \def\date{22--29 listopada 2011} \begin{document} \section{Zadania z~Delty} \emph{Zadania są przeznaczone dla obu grup, choć ostatnie dwa, a~zwłaszcza ostatnie, będą dla młodszych bardzo trudne.} \begin{problem} Dane są liczby rzeczywiste $a \geq 1, b\geq 2, c\geq 3$. Uzasadnij, że $abc \geq a + b + c$. \end{problem} \begin{problem} Dany jest trójkąt $ABC$, w~którym $AB = AC$ oraz $ \angle BAC = 90^\circ$. Punkty $D$ i~$E$ leżą odpowiednio na bokach $AB$ i~$AC$, przy czym $|AD| = |CE|$. Prosta przechodząca przez punkt $A$ i~prostopadła do prostej $DE$ przecina prostą $BC$ w~punkcie $P$. Wykaż, że $|AP| = |DE|$. \end{problem} \begin{problem} W~czworokącie wypukłym $ABCD$ przekątne $AC$ i~$BD$ są równej długości. Punkty $M$ i~$N$ są odpowiednio środkami boków $AD$ i~$BC$. Wykaż, że prosta $MN$ tworzy równe kąty z~przekątnymi. \end{problem} \begin{problem} Czy liczbę $2^{2005}$ da się przedstawić w~postaci sumy kwadratów czterech liczb całkowitych \textbf{dodatnich}? \emph{Skądinąd: dziwne, ale prawdziwe jest, że każdą liczba naturalna jest sumą kwadratów czterech liczb całkowitych nieujemnych. Jak to przedstawienie wygląda dla $2^{2005}$?} \end{problem} \begin{problem} Ciąg $d_1,d_2,\dots$ liczb naturalnych jest zdefiniowany w~ten sposób, że dla $n=1,2,\dots$ liczba $d_{n+1}$ jest liczbą dodatnich dzielników $d_n$. Rozstrzygnij, dla jakich wartości $d_1 > 1$ ciąg $(d_n)$ nie zawiera kwadratów liczb całkowitych. \end{problem} \begin{problem} Na bokach równoległoboku zbudowano, po zewnętrznej jego stronie, kwadraty o~środkach $O_1,O_2,O_3,O_4$. Dowiedź, że $O_1O_2O_3O_4$ jest kwadratem. \end{problem} \subsection{Dwa zadania na prostą pomocniczą} \emph{Zadania pochodzą ze Staszica.} \begin{problem} Dowiedź, że dla liczb dodatnich $a, b, c$ zachodzi nierówność \[ \frac{a}{(b+c)^2} +\frac{b}{(a+c)^2} + \frac{c}{(a+b)^2} \geq \frac{9}{4(a+b+c)}. \] \emph{Da się prostą pomocniczą, można też ciągami jednomonotonicznymi.} \end{problem} \begin{problem}[Zadanie $\star$] Udowodnij, że jeśli $x, y, z$ są liczbami dodatnimi, to zachodzi \[ \frac{\sqrt{y+z}}{x} + \frac{\sqrt{z+x}}{y} + \frac{\sqrt{x+y}}{z} \geq \frac{3\sqrt{6}}{\sqrt{x+y+z}}. \] \end{problem} \end{document} |
Poprawiony: wtorek, 29 listopada 2011 23:13 |