Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościMix zadaniowy 28.04.11 |
Zadania II |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
piątek, 29 kwietnia 2011 07:19 |
Do domu są zadania z paragrafu "zadania kółkowe". "Zadania na dzień dobry" były przeznaczone dla ew. klas pierwszych (nie Filipa i Damiana ;P), które miałyby się pojawić. Pozdrawiam, Yogi Źródło zadań w texu. % File: zad.tex % Created: Wed Apr 27 08:00 PM 2011 C % Last Change: Wed Apr 27 08:00 PM 2011 C \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{polski} \usepackage{import} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \newenvironment{proof}[1][Dowód. ]{\noindent\textsc{#1}} {\nolinebreak[4]\hfill$\blacksquare$\\\par} \newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{ \noindent\textsc{#1}} {\hfill\par} \newenvironment{problem}{\noindent\textsc{Zadanie}\\} {\hfill\par} \def\deg{^{\circ}} \def\source#1{\\Źródło: #1} \renewcommand{\thethm}{} \renewcommand{\angle}{\sphericalangle} \renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}} \renewcommand{\leq}{\leqslant} \renewcommand{\geq}{\geqslant} \renewcommand{\dots}{\ldots} \subimport{../}{style} %\include{style} \begin{document} \section{Mix zadaniowy} \subsection{Zadania na dzień dobry} \begin{enumerate} \item Ambasadorów $2009$ państw posadzono przy okrągłym stole, na którym umieszczone są proporczyki państw. Niestety żaden ambasador nie siedzi przy proporczyku swojego państwa. Uzasadnij, że można tak obrócić stół, że co najmniej dwóch ambasadorów będzie siedziało przy właściwych proporczykach. \item Dla jakich liczb całkowitych $n$ liczba $1! + 2! + \dots + n!$ jest kwadratem liczby całkowitej? \item Na ile sposobów da się pokryć kwadrat $15 \times 15$ kwadratami $3\times 3$ i $5\times 5$? \item Dany jest graf nieskierowany, prościej mówiąc wierzchołki połączone krawędziami (co najwyżej jedna krawędź pomiędzy dwoma różnych wierzchołkami, nie ma krawędzi prowadzących z wierzchołka do tego samego wierzchołka). \emph{Stopniem} wierzchołka nazywamy ilość krawędzi wychodzących z tego wierzchołka. Uzasadnić, że pewne dwa wierzchołki mają ten sam stopień. \end{enumerate} \subsection{Zadania kółkowe} \begin{enumerate} \item Niech $a$ i~$b$ będą względnie pierwszymi liczbami naturalnymi. Liczbę naturalną $n$ nazwiemy \emph{dobrą}, jeżeli istnieją takie liczby całkowite \underline{nieujemne} $x,y$, że $n = ax + by$. \begin{enumerate} \item Udowodnić, że liczba $n_0 = (a-1)(b-1)-1$ nie jest dobra, \item a~$n_0+1$ i~każda większa jest dobra. \end{enumerate} \item Niech $p$ będzie nieparzystą liczbą pierwszą. \begin{enumerate} \item Uzasadnij, że liczba $a$ jest resztą kwadratową $\mod p$ wtedy i~tylko wtedy, gdy $a^{\frac{p-1}{2}} \equiv 1 \mod p$. \item Uzasadnij, że jeśli $g$ jest generatorem $\mod p$ i~$a$ nie jest resztą kwadratową $\mod p$, to $(ag)^{\frac{p-1}{2}} \equiv 1 \mod p$ i~w~związku z~tym $ag$ nie jest generatorem $\mod p$. \end{enumerate} \item Czworokąt $ABCD$ jest wpisany w~okrąg. Punkt $M$ jest środkiem przekątnej $AC$ i~$ \angle AMB = \angle AMD$. Wykazać, że $MA^2 = MB\cdot MD$. \item Dany jest okrąg $o$ oraz punkty $A$ i~$B$. Skonstruować okrąg styczny do okręgu $o$, przechodzący przez punkty $A$ i~$B$. \item Okręgi $o_1$ i~$o_2$ są styczne zewnętrznie w~punkcie $A$. Wspólna styczna zewnętrzna tych okręgów przecina prostą łączącą ich środki w~punkcie $S$. Prosta przechodząca przez $S$ przecina okręgi $o_1$ i~$o_2$ kolejno w~punktach $B, C, D, E$. Wykazać, że kąt $ \angle BAD$ jest prosty. \end{enumerate} \end{document} |
Poprawiony: niedziela, 01 maja 2011 18:59 |