Zadania PDF.
Źródło zadań w texu.
% File: zad.tex
% Created: Tue Nov 30 10:00 PM 2010 C
% Last Change: Tue Nov 30 10:00 PM 2010 C
\documentclass[10pt]{article}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{amsmath}
\textwidth 16cm
\textheight 27cm
\oddsidemargin 0cm
\topmargin 0pt
\headheight 0pt
\headsep 0pt
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{polski}
\usepackage{import}
%\usepackage{MnSymbol}
% ----------------------------------------------------------------
\vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small
\hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small
% THEOREMS -------------------------------------------------------
\newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section]
\newtheorem{cor}[thm]{Wniosek}
\newtheorem{lem}[thm]{Lemat}
\newtheorem{defn}[thm]{Definicja}
\newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość}
\newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza}
\newtheorem{useless}[thm]{}
\newenvironment{proof}[1][Dowód. ]{\noindent\textsc{#1}}
{\nolinebreak[4]\hfill$\blacksquare$\\\par}
\newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{
\noindent\textsc{#1}}
{\hfill\par}
\newenvironment{problem}{\noindent\textsc{Zadanie}\\}
{\hfill\par}
\def\deg{^{\circ}}
\def\source#1{\qquadŹródło: #1}
%\subimport{../}{style}
\include{style}
\begin{document}
\setlength{\topmargin}{-0.5in}
\section{Stare OMy}
\begin{enumerate}
\item \begin{problem}
Na okręgu obrano $n > 2$ punktów i~każdy z~nich połączono
odcinkiem z~każdym innym. Czy można wykreślić wszystkie te docinki
jednym ciągiem tak, żeby koniec ostatniego odcinka był początkiem
pierwszego wykreślonego?
\emph{\source{III OM}}
\end{problem}
\item
\begin{problem}
Dowieść, że kwadrat można podzielić na dowolną większą od
$5$ liczbę kwadratów, ale nie można go podzielić na $5$ kwadratów.
\emph{\source{XVI OM}}
\end{problem}
\item
\begin{problem}
W~przestrzeni leży $2n$ punktów. Udowodnić, że istnieje taka
płaszczyzna, nie przechodząca przez żaden z~tych punktów, że
w~każdej z~półprzestrzeni, na które dzieli ona przestrzeń, leży
$n$ punktów.
\emph{\source{XVIII OM}}
\end{problem}
\item
\begin{problem}
Udowodnić, że przy każdym podziale płaszczyzny na trzy zbiory w~co
najmniej jednym z~nich istnieją dwa punkty odległe o~$1$.
\emph{\source{XXI OM}}
\end{problem}
\item
\begin{problem}
Znaleźć największą liczbę naturalną $k$ o~następującej własności:
istnieje $k$ takich różnych podzbiorów zbioru $n$-elementowego, że
każde dwa mają część wspólną.
\emph{\source{XXI OM}}
\end{problem}
\item
\begin{problem}
W~wielościan wypukły można wpisać sferę. Ściany tego
wielościanu można pokolorować dwoma kolorami tak, że ściany
jednego koloru nie mają wspólnych krawędzi. Uzasadnić, że suma pól
ścian jednego koloru jest równa sumie pól ścian drugiego koloru.
\emph{\source{XXVI OM}}
\end{problem}
\item
\begin{problem}
Antek i~Czeczko grają w~następującą grę: na tablicy napisana
jest liczba całkowita dodatnia $n$. Gracz, na którego przypada
kolejka wybiera dzielnik $d$ ($d\neq n$) liczby $n$ i~zmienia liczbę na
tablicy na $n-d$. Gracz, który dostaje na tablicy $n=1$ przegrywa.
Antek zaczyna, potem gracze wykonują ruchy naprzemiennie.
Zakładając, że Czeczko ogarnia, dla jakich $n$ Antek wygra
z~nim?
\emph{\source{XXVII CzeczkOM}}
\end{problem}
\item
\begin{problem}
W~turnieju Doty uczestniczy $2n$ ($n>1$) zawodników. Turniej
składa się z~pojedynków jeden-na-jeden, każda para zawodników
rozgrywa co najwyżej jeden. Dowieść, że jeśli żadna trójka nie
rozegrała pomiędzy sobą wszystkich trzech partii to liczba
rozegranych partii nie przekracza $n^2$.
\emph{\source{XXXVII OM}}
\end{problem}
\item
\begin{problem}
Na szachownicy o~wymiarach $1000 \times 1000$ pokolorowanej
standardowo wybrano $1000$-polowy zbiór $A$.
Udowodnić, że jeśli pomiędzy każdymi dwoma punktami z~$A$ istnieje
droga złożona z~sąsiadujących bokami~pól $A$, to $A$ zawiera co najmniej
$250$ pól białych.\emph{\source{XXXVIII OM}}
\end{problem}
\item \begin{problem}
Rozważamy grę w~``samotnika'': na nieskończonej szachownicy
stoją piony, tworząc prostokąt o~liczbie pól podzielnej przez
$3$.
Jeżeli na dwóch polach mających wspólny bok stoją piony,
a~kolejne (w~linii pionowej lub poziomej) pole jest puste, to
możemy te piony usunąć i~postawić pion na trzecim z~pól.
Udowodnij, że nie da się w~ten sposób uzyskać sytuacji, gdy na
szachownicy jest tylko jeden pion.
\emph{\source{XXXIV OM}}
\end{problem}
\end{enumerate}
\end{document}
|