Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościKomb -- Dirichlet! -- 18.11.10--25.11.10 |
Zadania II |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
czwartek, 18 listopada 2010 13:03 |
Źródło zadań w texu. % File: zad.tex % Created: Sat Nov 13 02:00 PM 2010 C % Last Change: Sat Nov 13 02:00 PM 2010 C \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 25.5cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{import} \usepackage[pdfborder={0 0 0}]{hyperref} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \newenvironment{proof}[1][Dowód. ]{\noindent\textsc{#1}} {\nolinebreak[4]\hfill$\blacksquare$\\\par} \newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{ \noindent\textsc{#1}} {\hfill\par} \newenvironment{problem}{\noindent\textsc{Zadanie}\\} {\hfill\par} \def\deg{^{\circ}} \def\source#1{\\Źródło: #1} %\subimport{../}{style} \include{style} \begin{document} \setlength{\topmargin}{-1.2cm} \section{ {\normalsize W ciągu $n$ kółek są dwa mówiące o tym samym, czyli}\\[-1cm] Dirichlet!} \renewcommand{\thethm}{} \begin{thm}[Zasada szufladkowa Dirichleta] Jeżeli $kn+1$ przedmiotów wkładamy do $n$ szufladek, to w przynajmniej jednej szufladce będzie przynajmniej $k+1$ przedmiotów.\end{thm} \subsection{Prostsze} \begin{enumerate} \item \begin{problem} $200$ różnych punktów zostało wybranych na okręgu tak, że kąt środkowy oparty na dowolnych dwóch z nich ma całkowitą ilość stopni. Dowiedź, że wśród nich istnieją punkty antypodyczne (tzn. symetrycznie względem środka okręgu). \end{problem} \item \begin{problem} Pokaż, że istnieją dwie różne potęgi $3$, których różnica jest podzielna przez $2010$. \end{problem} \item \begin{problem} Liczby $1,2,3,\dots,10$ zostały umieszczone w~pewnym porządku na okręgu. Udowodnij, że istnieją 3 kolejne liczby, których suma jest nie mniejsza niż $17$. \end{problem} \item \begin{problem} Dany jest zbiór $2011$ punktów na płaszczyźnie. Z~każdej trójki punktów da się wybrać dwa odległe od siebie o~mniej niż $1$ stańkometr. Udowodnij, że pewne $1006$ punktów leży w~pewnym kole o~promieniu $1$ stańkometra. \end{problem} \item \begin{problem} Wykaż, że w dowolnym wielościanie istnieją dwie ściany o tej samej liczbie krawędzi. \end{problem} \end{enumerate} \subsection{Średnie i trudniejsze} %Niektóre zadania są wzięte z książki Musztariego. %\emph{Wśród poniższych zadań nie ma naprawdę trudnych, ale i naprawdę łatwych. %Osobom, które nie zetknęły się jeszcze z Dirciem sugeruję pomyśleć najpierw %nad zadaniami z \url{http://matma.ilo.pl/images/pros09_diri.pdf}. Jeżeli %chcecie jeszcze więcej zadań polecam wpisać w wyszukiwarce \url{matma.ilo.pl} %``Dirichlet''.} \begin{enumerate} % \item % \begin{problem} % \emph{Resztka teorii liczb -- fakt potrzebny do rozwiązania % zadania z poprzedniego kółka.} % Niech $a,b\in \mathbb{Z}$, niech liczba $d$ będzie całkowita. % Udowodnij, że następujące warunki są równoważne: % \begin{enumerate} % \item $NWD(a,b) \Big| d$. % \item Istnieją liczby $x,y\in \mathbb{Z}$, takie, że % \[ax + by = d.\] % \end{enumerate} % \emph{Wskazówki (niektóre podpunkty warto narysować na osi % liczbowej).} % Dla zwięzłości oznaczamy $(a,b) := \{ax + by\ |\ x,y\in % \mathbb{Z}\}$, czyli zbiór liczb całkowitych dających się % zapisać w postaci $ax+by$ dla pewnych $x,y$ całkowitych. % Analogicznie oznaczam $(NWD(a,b)) := \left\{ NWD(a,b)x\ |\ x\in \mathbb{Z} % \right\}$. % \begin{enumerate} % \item Wykaż, że $(b) \Rightarrow (a)$, innymi słowy, że % $d\in (a,b)$ implikuje $NWD(a,b) \Big|d$. % \item \emph{Przetrawianie definicji. Wszystkie poniższe % stwierdzenia są ``udowadnialne'' drogą % podstawiania definicji $(a,b)$.} % Uzasadnij, że % \begin{enumerate} % \item $0\in (a,b)$. % \item Jeżeli $t\in (a,b)$ i $r\in \mathbb{Z}$ to % $rt\in (a,b)$, innymi słowy $t\in (a,b)$ i % $t\Big|u$ implikuje $u\in (a,b)$. % \item Jeżeli $t,u\in (a,b)$ to $t+u, t-u\in (a,b)$. % \end{enumerate} % \item Uzasadnij, że jeżeli $d \in (a,b)$ to % również $a \mod d, b\mod d\in (a,b)$ % \item % Niech $d_0$ będzie najmniejszą liczbą dodatnią z % $(a,b)$. % Zrozum, że skoro $a\mod d_0 < d_0$ i~$a\mod % d_0\in (a,b)$ to $a\mod d_0 = 0$ i analogicznie $b\mod d_0 % = 0$, czyli $d_0\Big|a$ i $d_0\Big|b$, zatem % $d_0\Big|NWD(a,b)$, z poprzedniego punktu ($d\in (a,b)$) % mamy $NWD(a,b)\Big|d_0$, czyli $d_0 = NWD(a,b)$. % \item \emph{Dowód $(a) \Rightarrow (b).$} % Niech $d$ będzie dowolną liczbą podzielną przez % $NWD(a,b)$. Skorzystaj z poprzednich podpunktów aby % dowieść, że $d\in (a,b)$. % \item \emph{Bonus.} Zauważ, że teza mówi dokładnie, że zachodzi równość % $(NWD(a,b)) = (a,b)$. % \end{enumerate} % \end{problem} \item \begin{problem} \emph{Resztka teorii liczb -- fakt potrzebny do rozwiązania zadania z poprzedniego kółka.} Niech $a,b\in \mathbb{Z}$, niech liczba $d$ będzie całkowita. Udowodnij, że następujące warunki są równoważne: \begin{enumerate} \item $NWD(a,b) \Big| d$. \item Istnieją liczby $x,y\in \mathbb{Z}$, takie, że \[ax + by = d.\] \end{enumerate} \emph{Wskazówki: } \begin{enumerate} \item Wykaż, że $(b) \Rightarrow (a)$. \item \emph{$(a) \Rightarrow (b).$} Załóż, że $NWD(a,b) = 1$. Z twierdzenia chińskiego o resztach wynika, że istnieją: \[ A: A \equiv 0 \mod a,\ A \equiv 1 \mod b, \] \[ B: B \equiv 1 \mod a,\ B \equiv 0 \mod b. \] Oczywiście $A + B \equiv 1 \mod a$ i $A + B \equiv 1 \mod b$. Uzasadnij, że $A + B \equiv 1 \mod ab$. Zauważ, że stąd wynika przedstawienie $1 = ax + by$ dla pewnych $x,y\in \mathbb{Z}$, a przez domnożenie --- przedstawienie dowolnej liczby naturalnej w tej postaci. \item Udowodnij twierdzenie w ogólnej postaci, bez założenia $NWD(a,b) = 1$. \emph{Wskazówka: Podziel przez $NWD(a,b)$.} \end{enumerate} \end{problem} \item \begin{problem} W ILO powołano komitety wyborcze. Każdy komitet skupia ponad połowę uczniów. Udowodnić, że istnieje uczeń, który należy do ponad połowy komitetów. \end{problem} \item \begin{problem} Każdy punkt płaszczyzny malujemy na sebowo lub hubowo. Udowodnić, że istnieje prostokąt o osiach równoległych do układu współrzędnych, którego wszystkie wierzchołki są tego samego koloru. \end{problem} \item \begin{problem} Yogi zjada co najmniej jeden piknik dziennie. Jeżeli przez ostatni miesiąc ($30$ dni) zjadł on $45$ pikników udowodnij, że od pewnego dnia A do dnia B zjadł dokładnie $14$ pikników. \end{problem} \item \begin{problem} Oznaczam $\left\{ x \right\}$ część ułamkową liczby $x$, tzn. taką liczbę $r\in [0,1)$, że $x - r$ jest całkowita. Np. $\{3.5\} = 0.5$, $\{-1.2\} = 0.8$. Niech $\alpha$ będzie liczbą niewymierną. Udowodnić, że w dowolnym przedziale $(a,b) \subseteq [0,1)$, ($a < b$) istnieje nieskończenie wiele liczb postaci $\left\{ n\alpha \right\} (*)$ dla $n\in \mathbb{N}$. \emph{Wskazówki:} \begin{enumerate} \item Weź liczby $\{\alpha\}, \{2\alpha\}, \{3\alpha\}, \cdots, \{n\alpha\}, \{(n+1)\alpha\}$, udowodnij, że dwie różne z nich leżą w odległości nie większej niż $1/n$, stwierdź że wobec tego istnieje liczba postaci * w przedziale $(0, \frac{1}{n})$ lub w przedziale $(1-\frac{1}{n}, 1)$. Udowodnij, że jeżeli istnieje liczba w przedziale $(1-\frac{1}{n}, 1)$ to i w~$(0, \frac{1}{n})$, zatem zawsze istnieje liczba w $(0, \frac{1}{n})$. \item Obierz dowolne $0<a><strong><1,k\in \mathbb{N}$ i udowodnij, że w przedziale $(a,b)$ leży co najmniej $k$ różnych liczb postaci *, biorąc wielokrotności liczby otrzymanej powyżej. \end{enumerate} \end{problem} \item * \begin{problem} Uzasadnij, że dla dowolnej liczby $A$ istnieje takie $n$, że $2^n$ rozpoczyna się od cyfr z liczby $A$ np. dla $A = 13$ mamy $2^{17} = 131072$, dla $A = 1811$ mamy $2^{1901} = \underbrace{1811430839172\ldots}_{573\hbox{ cyfry}}$, jak widać te liczby nie muszą być zbyt małe :P \emph{Wskazówka: rozważ $n\log_{10} 2 = \log_{10} 2^n$ i $\log_{10} A$, gdzie $\log_{10} x$ to taka liczba rzeczywista, że $10^{\log_{10} x} = x$ (żadnych strasznych własności logarytmów nie potrzeba znać).} \end{problem} \end{enumerate} \end{document} </strong></a> |
Poprawiony: czwartek, 18 listopada 2010 22:58 |