Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościFakciki o liczbach zespolonych |
Zadania II |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
niedziela, 07 lutego 2010 17:36 |
Źródło zadań w texu. \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \def\Vrule{\smash{\vrule height7pt depth\baselineskip}} \def\Varule{\smash{\vrule height7pt depth3pt}} \def\Hrule #1{\Squeeze\multispan#1\hrulefill} \def\CompressMatrices{\ifmmode \def\quad{\hskip.5em\relax}\fi} \def\Squeeze{\noalign{\vskip-.5\baselineskip}} \def\rk{\operatorname {rank}} \def\lin{\operatorname {lin}} \def\dim{\operatorname{dim}} \def\ker{\operatorname{ker}} \def\det{\operatorname{det}} \def\im{\operatorname{im}} \def\id{\operatorname{id}} \def\Re{\operatorname{Re}} \def\Im{\operatorname{Im}} \def\i{\operatorname{i}} \def\dist{\operatorname{dist}} \def\diag{\operatorname{diag}} \def\spec{\operatorname{spec}} \def\Abs #1{\left\vert #1\right\vert} \def\Norm #1{\left\Vert #1\right\Vert} \def\cc #1{\overline{#1}} \def\ip#1#2{\langle #1,#2 \rangle} \def\bf#1{\textbf{#1}} \def\mattwo#1#2#3#4{\left[\begin{array}{c c}#1 & #2\\ #3 & #4\\\end{array}\right]} \def\mattree#1#2#3#4#5#6#7#8#9{\left[\begin{array}{c c c}#1 & #2 & #3\\ #4 & #5 & #6\\ #7 & #8 & #9\\\end{array}\right]} \begin{document} \def\rozw{\\ \textbf{Rozwiązanie}: \\} \def\deg{^{\circ}} \title{Kółko 23.04 - Trochę zespolonych} \date{} \maketitle \paragraph{Ściągawka z teorii} \begin{enumerate} \item \emph{Liczba zespolona} to liczba postaci $$z = a + b\i$$ gdzie $a,b$ rzeczywiste, a $\i$ to jednostka urojona, spełniająca $\i^2 = -1$. Liczbę $a$ nazywamy \emph{częścią rzeczywistą} $z$ i oznaczamy $\Re z$, liczbę $b$ nazywamy \emph{częścią urojoną} $z$ i oznaczamy $\Im z$ (oznaczenia od ang. Real and Imaginary). \item Mówimy, że liczba zespolona jest \emph{rzeczywista}, jeżeli $b=0$ a \emph{czysta}, albo \emph{urojona}, jeśli $a=0$. \item Liczby zespolone możemy określić działania: $$(a+b\i) + (c+d\i) = (a+c)+(b+d)\i$$ $$-(a+b\i) = -a - b\i$$ $$(a+b\i)(c+d\i) = ac+ad\i +bc\i+ bd\i^2 = (ac-bd) + (ad+bc)\i$$ $$1/{a+b\i} = \frac{a-b\i}{a^2 + b^2} = \frac{a}{a^2 + b^2} -\frac{b}{a^2 + b^2}\i$$ Mnożenie jest przemienne i w ogóle wszystko jest normalne :P \item Dla $z = a + b\i$ liczbę $$a - b\i$$ nazywamy \emph{sprzężeniem} $z$ i oznaczamy $\cc{z}$. Jest $$\cc{a\pm b} = \cc{a} \pm \cc{b},\ \ \ \cc{ab}=\cc{a}\cc{b},\ \ \ \cc{1/a} = 1/\cc{a}$$ \item Liczbę rzeczywistą (!) $\sqrt{a^2 + b^2}$ nazywamy \emph{modułem} liczby $z$ i oznaczamy $|z|$ (jest to odpowiednik wartości bezwzględnej), liczba $\cc{z}$ ma taki sam moduł: $a^2 +b^2 = a^2 + (-b)^2$. Ponadto zachodzi $$z\cc{z} = |z|^2$$ \item Oczywiście $a+b\i = c+d\i$ wtedy i tylko wtedy, gdy $a=c$ i $b=d$. \item (Interpretacja geometryczna) Liczbę zespoloną $a+b\i$ możemy utożsamiać z punktem płaszczyzny $(a,b)$, łatwo wtedy widać, że $|z|$ jest odległością od $0$ tej liczby. Niech $\alpha$ będzie kątem pomiędzy osią $OX$ o prostą przechodzącą przez $(0,0)$ i $(x,y)$. Wtedy $$z = |z|(\cos \alpha + \i\sin\alpha)$$ \end{enumerate} \paragraph{Zespolone w geometrii} \begin{enumerate} \item Udowodnij, że $|z|=0 \Leftrightarrow z=0$. \item Znaleźć wszystkie liczby zespolone $z$ takie, że $z=\cc{z}$ i wszystkie takie, że $z=-\cc{z}$. \item Stwierdzić, jaką figurę opisuje równanie $|z-r| = s$, dla $r,s$ ustalonych, $s$ rzeczywistego dodatniego. \item Zinterpretować pomnożenie 2 liczb o module $1$ wykorzystując interpretację geometryczną liczb zespolonych. \item * Udowodnić, że gdy różne liczby zespolone $u,v,w,z$ potraktować jako punkty płaszczyzny, to odcinki $u,v$ i $w,z$ są równoległe wtedy i tylko wtedy, gdy $$(u-v):(w-z) \hbox{ jest rzeczywiste }$$ a prostopadłe wtedy tylko wtedy, gdy $$(u-v):(w-z) \hbox{ jest urojone }$$ \item Stosując poprzednie zadanie wywieść warunki na to, że różne liczby $u,v,w$ są współliniowe (jako punkty płaszczyzny). \item Rozłóż wielomian z poprzedniego koła ($x^4 + 1$) na czynniki stopnia $1$, a następnie na czynniki rzeczywiste stopnia $2$. \end{enumerate} \end{document} |