Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościZadania drużynowe dla młodszych |
Zadania I |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
wtorek, 26 marca 2013 18:59 |
Źródło zadań w texu. % File: mlodsi.tex % Created: Sun Mar 24 02:00 PM 2013 C % Last Change: Sun Mar 24 02:00 PM 2013 C \documentclass[10pt, a4paper]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \usepackage{amsthm} \usepackage[textwidth=16cm, textheight=24cm]{geometry} \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{polski} \usepackage{graphicx} \usepackage{enumitem} \setenumerate{itemsep=2pt,topsep=2pt,parsep=0pt,partopsep=0pt} \usepackage[pdfborder={0 0 0}]{hyperref} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie} \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.2mm}} \renewcommand{\section}[1]{ %\vspace*{-1.5cm} \stepcounter{section}% \begin{center}% \begin{minipage}{1.5cm} \includegraphics[origin=c,height=1.5cm]{\headpicture} \end{minipage}\begin{minipage}{\sectionwidth} \begin{center} {\Huge \bfseries \center #1} \vskip 1mm \small \normalfont \sc \author{}\\ \date{} \end{center} \end{minipage} \end{center} \HRule } \newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{ \vskip 3mm \noindent\emph{#1} } { } \newcounter{problem} \newenvironment{problem}[1][]{ \stepcounter{problem} \vskip 3mm \noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie \theproblem{}} #1}}\\} { } \pagestyle{empty} \def\abs #1{\left\vert #1\right\vert} \renewcommand{\angle}{\sphericalangle} \renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}} \renewcommand{\leq}{\leqslant} \renewcommand{\geq}{\geqslant} \renewcommand{\dots}{\ldots} \def\sectionwidth{8cm} \def\headpicture{wiosna} \def\author{kółko I~LO Białystok} \def\date{26 marca 2013} \begin{document} \section{Czy to jest dowód?} \subsection*{Zadania na kółko} \emph{Należy wybrać zadanie z~poniższych trzech i~postarać się rozwiązać je w~grupie; po wszystkim każdy z~grupy powinien rozumieć, o~co chodzi w~rozwiązaniu i~umieć je wytłumaczyć.} \begin{problem} Suma dziesięciu liczb naturalnych jest równa $1001$. Wyznacz największą możliwą wartość największego wspólnego dzielnika tych liczb. \end{problem} \begin{problem} Wykaż, że kwadrat obwodu trójkąta jest większy niż dwunastokrotność jego pola. \end{problem} \begin{problem} Wykaż, że dla dowolnej liczby naturalnej $n$ liczba $5^n + 2\cdot 3^{n-1} + 1$ jest podzielna przez $8$. \end{problem} \vspace{1cm} \begin{center}***\end{center} \subsection*{Tytułowe zadanie.} Przypominam zadanie z~I~serii Ligi zadaniowej: \begin{problem} Sześcian $3\times 3\times 3$ podzielono cięciami na $27$ sześcianików $1\times 1 \times 1$. Ile minimalnie było cięć? Cięcia muszą być proste, tzn. być przecięciem wzdłuż płaszczyzny. Można jednocześnie ciąć kilka kawałków sześcianu, ułożonych jeden na drugim. \end{problem} \begin{center} \textbf{Pytanie:} Które z~poniższych rozwiązań są właściwe? \end{center} \begin{sol}[Rozwiązanie I] Uzasadnijmy, że minimalnie było sześć cięć. Rozważmy sześcianik $1\times 1 \times 1$ znajdujący się początkowo w~środku dużego sześcianu. Musimy odciąć sześć ścianek tego sześcianiku, a~każde cięcie wycina co najwyżej jedną. Potrzeba więc co najmniej sześciu cięć. \end{sol} \begin{sol}[Rozwiązanie II] No więc, wiemy, że trzeba sześciu cięć, bo tnąc normalnie równolegle do ścianek [tutaj jest rysunek] da radę ogarnąć w~sześciu cięciach; no a~środkowy jest na początku połączony z~sześcioma sąsiednimi i~cięcie odczepia go tylko od jednego, więc potrzeba co najmniej sześciu. \end{sol} \begin{sol}[Rozwiązanie III] Minimalnie było $6$ cięć. \end{sol} \begin{sol}[Rozwiązanie IV] Wsadźmy sześcian w~układ współrzędnych tak, żeby przeciwległe wierzchołki miały współrzędne $(0, 0, 0), (3, 3, 3)$ a~krawędzie sześcianu były równoległe do osi układu. Tniemy wzdłuż płaszczyzn przechodzących przez punkty $(1, 0, 0), (1, 3, 0), (1, 0, 3)$; $(2, 0, 0), (2, 3, 0), (2, 0, 3)$; $(0, 1, 0), (3, 1, 0), (0, 1, 3)$;\\$(0, 2, 0), (3, 2, 0), (0, 2, 3)$; $(0, 0, 1), (0, 3, 1), (3, 0, 1)$; $(0, 0, 2), (0, 3, 2), (3, 0, 2)$. To daje nam podział na $27$ sześcianików w~sześciu cięciach. \end{sol} \end{document}
Źródło rozwiązań w texu. % File: mlodsi.tex % Created: Sun Mar 24 02:00 PM 2013 C % Last Change: Sun Mar 24 02:00 PM 2013 C \documentclass[10pt, a4paper]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \usepackage{amsthm} \usepackage[textwidth=16cm, textheight=24cm]{geometry} \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{polski} \usepackage{graphicx} \usepackage{enumitem} \setenumerate{itemsep=2pt,topsep=2pt,parsep=0pt,partopsep=0pt} \usepackage[pdfborder={0 0 0}]{hyperref} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie} \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.2mm}} \renewcommand{\section}[1]{ %\vspace*{-1.5cm} \stepcounter{section}% \begin{center}% \begin{minipage}{1.5cm} \includegraphics[origin=c,height=1.5cm]{\headpicture} \end{minipage}\begin{minipage}{\sectionwidth} \begin{center} {\Huge \bfseries \center #1} \vskip 1mm \small \normalfont \sc \author{}\\ \date{} \end{center} \end{minipage} \end{center} \HRule } \newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{ \vskip 3mm \noindent\emph{#1} } { } \newcounter{problem} \newenvironment{problem}[1][]{ \stepcounter{problem} \vskip 3mm \noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie \theproblem{}} #1}}\\} { } \pagestyle{empty} \def\abs #1{\left\vert #1\right\vert} \renewcommand{\angle}{\sphericalangle} \renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}} \renewcommand{\leq}{\leqslant} \renewcommand{\geq}{\geqslant} \renewcommand{\dots}{\ldots} \def\sectionwidth{8cm} \def\headpicture{wiosna} \def\author{kółko I~LO Białystok} \def\date{26 marca 2013} \begin{document} \section{Czy to jest dowód?} \subsection*{Zadania na kółko} \emph{Należy wybrać zadanie z~poniższych trzech i~postarać się rozwiązać je w~grupie; po wszystkim każdy z~grupy powinien rozumieć, o~co chodzi w~rozwiązaniu i~umieć je wytłumaczyć.} \begin{problem} Suma dziesięciu liczb całkowitych dodatnich jest równa $1001$. Wyznacz największą możliwą wartość największego wspólnego dzielnika tych liczb. \end{problem} \begin{sol} Oznaczmy liczby przez $a_1,\dots, a_{10}$ i~niech $D$ oznacza ich największy wspólny dzielnik. Skoro $D|a_1, D|a_2,\dots$ to \[D|a_1 + a_2 + \dots + a_{10} = 1001.\] Ponadto, skoro $a_1/D, a_2/D,\dots$ są całkowite, to \[ \frac{1001}{D} = \frac{a_1}{D} + \frac{a_2}{D} + \dots + \frac{a_{10}}{D} \geq 1 + 1 + \dots + 1 = 10, \] czyli $1001 \geq 10\cdot D$, stąd $100\geq D$. Chcemy teraz znaleźć największe $D$ spełniające podany warunek. Liczba $1001$ rozkłada się na $7\cdot 13\cdot 11$; nietrudno sprawdzić, że największym jej dzielnikiem mniejszym od $100$ jest $D = 7\cdot 13 = 91$. Dla $D = 91$ łatwo znaleźć odpowiednie liczby $a_1, a_2,\dots, a_{10}$. Są to $a_1 = a_2 = \dots = a_{9} = 91, a_{10} = 2\cdot 91$. \end{sol} \begin{problem} Wykaż, że kwadrat obwodu trójkąta jest większy niż dwunastokrotność jego pola. \end{problem} \begin{problem} Wykaż, że dla dowolnej liczby całkowitej dodatniej $n$ liczba $5^n + 2\cdot 3^{n-1} + 1$ jest podzielna przez $8$. \end{problem} \begin{sol} Najważniejszą obserwacją jest, że $5^2, 3^2$ dają resztę $1$ z~dzielenia przez $8$~--- ``nie liczą się''. Wobec tego liczby $5^{2k} = \left( 5^2 \right)^{k}$ oraz $3^{2k}$ także dają resztę $1$ z~dzielenia przez $8$. Zapiszmy teraz $n = 2q + r$, gdzie $r\in \{0, 1\}$. Wtedy $5^{n} = 5^{2q}\cdot 5^r$, więc $5^n$ daje taką samą resztę z~dzielenia przez $8$ jak $5^r$. Podobnie, $3^n$ daje taką samą resztę z~dzielenia przez $8$ jak $3^r$. Zysk z~całej operacji jest taki, że $r$ ma tylko dwie możliwe wartości~--- $\{0, 1\}$. Popatrzmy na oba przypadki: \begin{enumerate} \item Jeżeli $n$ jest parzysta, czyli $r = 0$, to $5^n$ daje resztę $1$, a~$3^{n-1}$ daje resztę $3$, to liczba $5^n + 2\cdot 3^{n-1} + 1$ daje resztę $1 + 2\cdot 3 + 1 = 8$, czyli jest podzielna. \item Jeżeli $n$ jest nieparzysta, to $r = 1$. W~tym przypadku $5^n$ daje resztę $5$ z~dzielenia przez $8$, zaś $3^{n-1}$ daje resztę $1$ z~dzielenia przez $8$. Liczba $5^n + 2\cdot 3^{n-1} + 1$ daje więc resztę $5 + 2\cdot 1 + 1 = 8$ z~dzielenia przez $8$, czyli jest podzielna. \end{enumerate} \end{sol} \begin{sol}[II rozwiązanie] \emph{To rozwiązanie korzysta z~kongruencji, i~mówi dokładnie to samo, co poprzednie, tylko innym językiem. Kongruencje są opisane w~pliku $123\infty$, zachęcam ogólnie do czytania -- ma jedynie $14$ stron.\\} Zauważmy, że $5^2 \equiv 3^2 \equiv 1 \mod 8$. Zapiszmy $n = 2q + r$, gdzie $r\in \{0, 1\}$. Wtedy \[ 5^{n} = \left(5^{2}\right)^{q}\cdot 5^r \equiv 1^q\cdot 5^r = 5^r\mod 8,\quad\mbox{ analogicznie } 3^{n-1}\equiv 3^{n+1} \equiv 3^{r+1} \mod 8. \] Analizujemy przypadki $r = 0$ i~$r=1$: \begin{enumerate} \item Jeżeli $r = 0$ to $5^n + 2\cdot 3^{n-1} + 1 \equiv 1 + 2\cdot 3 + 1 \equiv 0 \mod 8$. \item Jeżeli $r = 1$ to $5^n + 2\cdot 3^{n-1} + 1 \equiv 5 + 2\cdot 1 + 1 \equiv 0 \mod 8$. \end{enumerate} \end{sol} \end{document} |
Poprawiony: wtorek, 26 marca 2013 19:27 |