Teoria liczb -- powtórzenie PDF Drukuj Email
Zadania II
Wpisany przez Joachim Jelisiejew   
piątek, 25 października 2013 18:38

Zadania 
Zadania PDF.

Źródło zadań w texu.

 
\documentclass[10pt, a4paper]{article}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{amsmath}
\usepackage{amsthm}
\usepackage[textwidth=16cm, textheight=24cm]{geometry}
 
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{polski}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{enumitem}
\setenumerate{itemsep=2pt,topsep=2pt,parsep=0pt,partopsep=0pt}
\usepackage[pdfborder={0 0 0}]{hyperref}
%\usepackage{MnSymbol}
% ----------------------------------------------------------------
\vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small
\hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small
% THEOREMS -------------------------------------------------------
\newtheorem{thm}{Twierdzenie}
\newtheorem{cor}[thm]{Wniosek}
\newtheorem{lem}[thm]{Lemat}
\newtheorem{defn}[thm]{Definicja}
\newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość}
\newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza}
 
\newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.2mm}}
\renewcommand{\section}[1]{
    %\vspace*{-1.5cm}
    \stepcounter{section}%
    \begin{center}%
        \begin{minipage}{2.5cm}
            \includegraphics[origin=c,width=2.5cm]{\headpicture}
        \end{minipage}\begin{minipage}{\sectionwidth}
            \begin{center}
                {\Huge \bfseries \center #1}
 
                \vskip 1mm
                \small \normalfont \sc
                \author{}\\
                \date{}
            \end{center}
        \end{minipage}
    \end{center}
    \HRule
}
 
\newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{
    \vskip 3mm
    \noindent\emph{#1}
 
}
{
 
}
 
\newcounter{problem}
\newenvironment{problem}[1][]{
    \stepcounter{problem}
    \vskip 3mm
    \noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie \theproblem{}} #1}}\\}
    {
 
    }
 
    \pagestyle{empty}
 
    \def\abs #1{\left\vert #1\right\vert}
 
    \renewcommand{\angle}{\sphericalangle}
    \renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}}
    \renewcommand{\leq}{\leqslant}
    \renewcommand{\geq}{\geqslant}
    \renewcommand{\dots}{\ldots}
 
 
    \def\sectionwidth{15cm}
    \def\headpicture{../micek-2cm.jpg}
    \def\author{kółko I~LO Białystok}
    \def\date{25 października 2013}
    \begin{document}
    \section{Mix teorio-liczbowy I}
 
    \emph{Zadania wzięte m.in. ze Staszica i~kółka uniwersyteckiego z~Zielonej
    Góry. Dziękuję!}
 
    Teoria na dziś: małe twierdzenie Fermata i~tw. chińskie o~resztach. Ale
    przydają się tylko w~niektórych zadaniach :)
 
        \def\floor#1{\left\lfloor #1 \right\rfloor}
 
 
    \begin{problem}
        Znajdź wszystkie $x$ rzeczywiste, spełniające równanie $4x^2
        -40\floor{x} + 31 = 0$.
 
        \emph{Symbol $\floor{x}$ oznacza największą
    liczbę całkowitą nie większą od $x$.}
    \end{problem}
 
    \begin{problem}
        Jaką resztę z~dzielenia przez $21$ daje liczba $2^{2^{2^{2^{2^{2}}}}}$?
    \end{problem}
 
    \begin{problem}
        Udowodnij, że liczba $513^2$ dzieli liczbę $514^{514} - 514^2 + 514 - 1$.
    \end{problem}
 
    \begin{problem}
        Wskaż największą liczbę naturalną $D$ taką, że dzieli ona liczbę
        $n^{6} - n^2$ dla dowolnego $n$ naturalnego.
    \end{problem}
 
    \begin{problem}
        Liczba pierwsza $p$ dzieli liczbę $\underbrace{11\dots11}_{p\mbox{
        jedynek}}$. Uzasadnij, że $p = 3$.
    \end{problem}
 
    \begin{problem}
        Scharakteryzuj liczby naturalne niewystępujące w~ciągu $a_0, a_1, a_2,
        \dots$, gdzie $a_n = n +
        \floor{\sqrt{n} + \frac{1}{2}}$.
 
        \emph{Symbol $\floor{x}$ oznacza największą
    liczbę całkowitą nie większą od $x$.}
    \end{problem}
 
    \begin{problem}
        Liczby $a, b, c, d, e, f$ są całkowite dodatnie.
        Udowodnij, że jeśli $a^3 + b^3 = c^3 + d^3 = e^3 + f^3$, to liczba $a
        + b + c + d + e + f$ jest złożona.
    \end{problem}
 
    \begin{problem}
        Czy wśród liczb $10^{n} + 3$, gdzie $n=0, 1, 2, \dots$, występuje
        nieskończenie wiele liczb złożonych?
    \end{problem}
 
    \begin{problem}
        Czy istnieją dwie kolejne liczby naturalne, z~których każda ma co
        najmniej $2013$ różnych dzielników?
 
        \emph{Wskazówka: chińskie twierdzenie o~resztach.}
    \end{problem}
 
    \begin{problem}
        Czy istnieją dwie kolejne liczby naturalne, z~których każda ma co
        najmniej $2013$ różnych dzielników pierwszych?
    \end{problem}
 
    \end{document}