Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościTrochę sinusów i c.d. Dirichleta |
Zadania II |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
wtorek, 23 października 2012 18:25 |
Zadania z Dirichleta są przeznaczone do domu! Będziemy je omawiać na następnym kółku. Y.
Źródło zadań w texu. % File: wstep.tex % Created: Mon Oct 22 10:00 PM 2012 C % Last Change: Mon Oct 22 10:00 PM 2012 C \documentclass[10pt, a4paper]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \usepackage{amsthm} \usepackage[textwidth=17cm, textheight=27.5cm]{geometry} \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{polski} \usepackage{graphicx} \usepackage{enumitem} \setenumerate{itemsep=2pt,topsep=2pt,parsep=0pt,partopsep=0pt} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie} \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \renewcommand{\section}[1]{ %\vspace*{-1.5cm} \stepcounter{section}% \begin{center}% \begin{minipage}{2.5cm} \includegraphics[origin=c,width=2.5cm]{\headpicture} \end{minipage}\begin{minipage}{\sectionwidth} \begin{center} {\Huge \bfseries \center #1} \vskip 1mm \small \normalfont \sc \author{}\\ \date{} \end{center} \end{minipage} \end{center} \HRule } \newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{ \vskip 3mm \noindent\emph{#1} } { } \newcounter{problem} \newenvironment{problem}[1][]{ \stepcounter{problem} \vskip 3mm \noindent{\textsc{{\bfseries Zadanie \theproblem{}} #1}}\\} { } \def\abs #1{\left\vert #1\right\vert} \renewcommand{\angle}{\sphericalangle} \renewcommand{\vec}[1]{\overrightarrow{#1}} \renewcommand{\leq}{\leqslant} \renewcommand{\geq}{\geqslant} \renewcommand{\dots}{\ldots} \pagestyle{empty} \def\sectionwidth{9cm} \def\headpicture{../micek-2cm.jpg} \def\author{kółko I~LO Białystok} \def\date{23 października} \begin{document} \newcommand{\HRule}{\rule{\linewidth}{0.2mm}} \section{\Large A~może tak spróbować sinusów?} \subsection{Początek i~koniec trygonometrii} \emph{Twierdzenie sinusów jest nakładką na geometrię klasyczną (bo dowód jest prosty). Generalnie \textbf{nie} należy go używać w~rozwiązaniach, bo $\sin 0 = 0$, więc nie dla wszystkich kątów ma ono sens!} \begin{thm}[Twierdzenie sinusów] Jeżeli $ABC$ jest \textbf{trójkątem}, a~$R$ oznacza promień okręgu opisanego na nim to \[ \frac{AB}{\sin \angle BCA} = \frac{BC}{\sin \angle CAB} = \frac{CA}{ \sin \angle CBA} = 2R. \] \end{thm} \begin{proof}[Szkic dowodu] Niech $AA'$ będzie średnicą okręgu opisanego na $ \triangle ABC$. Wtedy kąt $ \angle ACA'$ jest prosty więc z~definicji sinusa dla~trójkąta prostokątnego $ \triangle AAC'$ mamy $2\cdot R\cdot \sin \angle CA'A = AC$. Co więcej $ \angle CA'A = \angle CBA$ lub $ \angle CA'A = 180^\circ - \angle CBA$, w~obu przypadkach $\sin \angle CA'A = \sin \angle CBA$. To dowodzi, że ostatni ułamek jest równy $2R$, z~dokładnością do oznaczeń udowadniamy to identycznie dla pozostałych. \end{proof} \begin{problem}[(twierdzenie o~dwusiecznej)] Dwusieczna kąta $ \angle BCA$ w~trójkącie $ABC$ przecina bok $AB$ w~punkcie $D$. Udowodnij, że \[ \frac{AC}{BC} = \frac{AD}{BD}. \] \end{problem} \begin{problem} Uzasadnij, że pole trójkąta $ \triangle ABC$ wyraża się wzorem \[\frac{1}{2}\cdot AB\cdot AC\cdot \sin \angle BAC.\] Udowodnij ponownie twierdzenie sinusów (bez części $=2R$) korzystając z~powyższego. \end{problem} \begin{problem} Udowodnij, że pole czworokąta o~przekątnych długości $k$ i~$l$, przecinających się pod kątem $\alpha$, jest równe \[\frac{1}{2}\cdot k\cdot l\cdot \sin \alpha.\] Które z~czworokątów o~danych długościach przekątnych mają największe możliwe pole? \end{problem} \subsection{Dirichleta ciąg dalszy} \begin{problem} Wykazać, że wśród $10^{10} + 1$ liczb ze zbioru $\{1, 2, \dots, 2\cdot 10^{10}\}$ są dwie liczby względnie pierwsze. Wykazać, że istnieje zbiór $10^{10}$ liczb ze zbioru $\{1, 2,\dots, 2\cdot 10^{10}\}$ w~którym każde dwie liczby mają wspólny dzielnik większy od $1$. \end{problem} \begin{problem} Wykaż, że jeśli dziesięć liczb całkowitych ma sumę $101$, to muszą wśród nich być trzy, których suma wynosi co najmniej $31$. \end{problem} \begin{problem} Niech $A$ będzie podzbiorem zbioru $\{1, 2, \dots, 150\}$ złożonym z~$25$ liczb. Wykaż, że istnieją dwie różne pary elementów zbioru $A$ mające równe sumy. \end{problem} \begin{problem} Niech $A$ będzie dziesięcioelementowym podzbiorem zbioru $\{3, 6, 9, \dots, 150\}$. Wykaż, że $A$ zawiera dwa różne czteroelementowe podzbiory, mające równe sumy elementów. \end{problem} \begin{problem}[$\star$] Dany jest zbiór $\Psi$ złożony z~$24$ liczb całkowitych dodatnich nie większych niż $100$. Uzasadnij, że w~zbiorze liczb postaci $a - b$ gdzie $a, b\in \Psi$ są różnymi elementami $\Psi$ są co najmniej cztery różne liczby. \end{problem} \begin{problem}[$\star$] Uzasadnij, że dla każdego $n$ całkowitego dodatniego istnieje liczba Fibonacciego podzielna przez $n$. \emph{Uwaga: liczba Fibonacciego to element ciągu danego wzorem $F_1 = 1, F_2 = 1$ oraz zależnością $F_{n+2} = F_n + F_{n+1}$ dla $n\geq 1$. Wskazówka: nie wystarczy wziąć $n$ elementów ciągu.} \end{problem} \end{document} |
Poprawiony: wtorek, 23 października 2012 19:13 |