Materiały pozakółkowe
Użytkownicy online
Naszą witrynę przegląda teraz 2 gościKombinatoryka -- smutki po Dirichlecie -- symetria |
Zadania II |
Wpisany przez Joachim Jelisiejew |
piątek, 26 listopada 2010 23:37 |
Uwaga do osób, których nie było (czyli do większości): te zadania są nieobowiązkowe i nie ma sensu ich robić jako zwykłej pracy domowej. Natomiast zadania z Dirichleta są nadal obowiązkową pracą domową, mimo iż były one omówione na kółku. Pozdrawiam, Yogi
Źródło zadań w texu. % File: zad.tex % Created: Wed Nov 24 09:00 PM 2010 C % Last Change: Wed Nov 24 09:00 PM 2010 C \documentclass[10pt]{article} \usepackage{amssymb} \usepackage{amsmath} \textwidth 16cm \textheight 24cm \oddsidemargin 0cm \topmargin 0pt \headheight 0pt \headsep 0pt \usepackage[polish]{babel} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage{polski} \usepackage{import} %\usepackage{MnSymbol} % ---------------------------------------------------------------- \vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small \hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small % THEOREMS ------------------------------------------------------- \newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section] \newtheorem{cor}[thm]{Wniosek} \newtheorem{lem}[thm]{Lemat} \newtheorem{defn}[thm]{Definicja} \newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość} \newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza} \newtheorem{useless}[thm]{} \newenvironment{proof}[1][Dowód. ]{\noindent\textsc{#1}} {\nolinebreak[4]\hfill$\blacksquare$\\\par} \newenvironment{sol}[1][Rozwiązanie. ]{ \noindent\textsc{#1}} {\hfill\par} \newenvironment{problem}{\noindent\textsc{Zadanie}\\} {\hfill\par} \def\deg{^{\circ}} \def\source#1{\\Źródło: #1} %\subimport{../}{style} \include{style} \begin{document} \setlength{\topmargin}{-0.5in} \section{Symetria} \subsection{*Niezmienniczość} \emph{Sekcja jest oznaczona * ze względu na to, że nie było na kółku potrzebnych definicji, ale np. zadania 1,2 nie są aż tak trudne, żeby zasłużyć na *.} \emph{Poniższe zadania są mało kółkowe, więc mogą łatwo zasłużyć na zarzut nieżyciowości. Wręcz przeciwnie~-- część jest całkiem ważnymi wynikami!} \begin{enumerate} \item \begin{problem} Niech liczby $a,b,c$ będą dodatnie i~załóżmy, że mamy nierówność \[f(a, b, c) \geq g(a,b,c)\hbox{ dla wszystkich } a,b,c>0\] gdzie $f,g$ są pewnymi funkcjami. Uzasadnić, że jeśli $f$ jest symetryczna, to istnieje taka funkcja symetryczna $h$, że \[f(a,b,c) \geq h(a,b,c) \hbox{ dla wszystkich }a,b,c>0\] oraz $h(a,a,a) = g(a,a,a)$ dla dowolnego $a\in \mathbb{R}_+$. \emph{Funkcja jest symetryczna, jeżeli zamiana kolejności argumentów nie wpływa na jej wartość.} \end{problem} \item \begin{problem} Punkty $X_1,\dots,X_n$ są takie, że symetria względem dowolnego z~odcinków $X_iX_j$ nie zmienia zbioru $\{X_1,\dots,X_n\}$. Uzasadnij, że wszystkie punkty leżą na jednym okręgu. \end{problem} \item \begin{problem} \emph{Wymaga znajomości pojęcia granicy\dots} Uzasadnić, że jeśli ciąg $(x_n)$ zdefiniowany w~sposób \[x_0 =0.5,\quad x_{n+1} = x_n - \frac{x_n^3}{3}\] ma granicę, to jest nią $0$. \end{problem} \item \begin{problem} Rozważmy wielomiany zmiennych $x,y$ o~współczynnikach rzeczywistych. Wielomian nazywamy symetrycznym, jeżeli funkcja przez niego zdefiniowana jest symetryczna. Uzasadnij, że wszystkie wielomiany symetryczne są sumami wielomianów postaci \[\hbox{współczynnik}\cdot(xy)^i(x+y)^j\] gdzie $i,j$ -- całkowite nieujemne. \emph{Wskazówka: zastosuj indukcję po stopniu.} \emph{Analogiczny fakt (z~$x+y+z$, $xy + yz + zx$, $xyz$) zachodzi również dla 3 zmiennych i~chyba nawet jest w~naszym zasięgu, ale jest bardziej mozolny.} \end{problem} \end{enumerate} \end{document} |