Austriacka OM PDF Drukuj Email
Zadania II
Wpisany przez Joachim Jelisiejew   
niedziela, 07 lutego 2010 19:44

Zadania 
Zadania PDF.

Zadania 
Rozwiązania PDF.

Źródło zadań w texu.

 
 
%        File: zadania.tex
%     Created: pon lis 16 09:00  2009 C
% Last Change: pon lis 16 09:00  2009 C
%
\documentclass[10pt]{article}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{amsmath}
\textwidth 16cm
\textheight 24cm
\oddsidemargin 0cm
\topmargin 0pt
\headheight 0pt
\headsep 0pt
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
%\usepackage{MnSymbol}
% ----------------------------------------------------------------
\vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small
\hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small
% THEOREMS -------------------------------------------------------
\newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section]
\newtheorem{cor}[thm]{Wniosek}
\newtheorem{lem}[thm]{Lemat}
\newtheorem{defn}[thm]{Definicja}
\newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość}
\newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza}
\newtheorem{useless}[thm]{}
 
\def\mb#1{\mathbb{#1}}
\def\rozw{$ $\\\textbf{Rozwiązanie}: \\}
\def\deg{^{\circ}}
\def\source#1{\\Źródło: #1}
 
 
\include{style}
 
\begin{document}
\section{Österreichische Mathematik Olympiade}
 
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber
beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. \textit{Albert Einstein}
 
\paragraph{Łatwiejsze}
\begin{enumerate}
    \item Dla jak wielu liczb całkowitych $a$ takich, że $|a| \leq 2005$ układ równań
        \begin{eqnarray}
            x^2 = y + a\\
            y^2 = x + a
        \end{eqnarray}
        ma rozwiązania w liczbach całkowitych $(x,y)$?
    \item Mamy dwa przystające trójkąty równoboczne. Jeden z nich jest
        ustawiony w pewnym układzie współrzędnych ``wierzchołkiem w dół'', a
        drugi ``wierzchołkiem w górę''. Przecięcie tych trójkątów jest
        sześciokątem. Udowodnić, że $3$ odcinki łączące przeciwległe wierzchołki
        tego sześciokąta przecinają się w jednym punkcie.
    \item Ustalić, dla jakich trójek liczb całkowitych dodatnich $(a,b,c)$
        liczba $a+b+c$ jest najmniejszą wspólną wielokrotnością tych trzech
        liczb.
    \item Mamy daną funkcję $f(x) = [x^2] + \{x\}$, gdzie $[a]$ oznacza
        największą liczbę całkowitą niewiększą niż $a$, zaś $\{a\} = a -
        [a]$.\\
        Wykaż, że istnieje nieskończony ciąg arytmetyczny liczb wymiernych,
        takich, że jeżeli liczba $a$ należy do tego ciągu,to nie istnieje $b$
        takie, że $f(b) = a$.\\
        \footnotesize{Uwaga: Założenia tezy zostały osłabione w stosunku do wersji z
        olimpiady.}
\end{enumerate}
 
\paragraph{Trudniejsze}
\begin{enumerate}
    \item Pokazać, że istnieje nieskończenie wiele takich wielokrotności
        $2005$, w których zapisie dziesiętnych cyfry $0,1,2,3\dots,9$
        występują wszystkie tyle samo razy (bez liczenia wiodących zer).
    \item Liczby $a,b,c,d$ są rzeczywiste dodatnie. Udowodnić, że
        $$\frac{a+b+c+d}{abcd} \leq \frac{1}{a^3} + \frac{1}{b^3} +
        \frac{1}{c^3} + \frac{1}{d^3}.$$
    \item Trójkąt $ABC$ jest ostrokątny. Rysujemy dwa okręgi $k_1$ i $k_2$,
        których średnicami są odcinki $AC$ i $BC$ odpowiednio. Niech $AD$ i
        $BE$ będą wysokościami w $ABC$.\\
        Niech punkty $L\neq N$ będą punktami przecięcia $BE$ z $k_1$, przy czym $L$ leży bliżej
        $B$ niż $N$ oraz punkty $K\neq M$ będą punktami przecięcia $AD$ i $k_2$, przy
        czym $K$ leży bliżej $A$ niż $M$.\\
        Udowodnić, że na czworokącie $KLMN$ da się opisać okrąg.
    \item Niech $Q$ będzie ustalonym punktem wewnątrz sześcianu $K$. Udowodnić, że
        istnieje nieskończenie wiele prostych $l$ przechodzących przez $Q$,
        takich, że $Q$ jest środkiem części wspólnej $l$ i $K$.
\end{enumerate}
 
\footnotesize{Wszystkie zadania pochodzą z Austriackiej Olimpiady Matematycznej}
 
\end{document}
 
 
 

Źródło rozwiązań w texu.

 
%        File: zadania.tex
%     Created: pon lis 16 09:00  2009 C
% Last Change: pon lis 16 09:00  2009 C
%
\documentclass[10pt]{article}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{amsmath}
\textwidth 16cm
\textheight 24cm
\oddsidemargin 0cm
\topmargin 0pt
\headheight 0pt
\headsep 0pt
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
%\usepackage{MnSymbol}
% ----------------------------------------------------------------
\vfuzz4pt % Don't report over-full v-boxes if over-edge is small
\hfuzz4pt % Don't report over-full h-boxes if over-edge is small
% THEOREMS -------------------------------------------------------
\newtheorem{thm}{Twierdzenie}[section]
\newtheorem{cor}[thm]{Wniosek}
\newtheorem{lem}[thm]{Lemat}
\newtheorem{defn}[thm]{Definicja}
\newtheorem{tozs}[thm]{Tożsamość}
\newtheorem{hyp}[thm]{Hipoteza}
\newtheorem{useless}[thm]{}
 
\def\mb#1{\mathbb{#1}}
\def\rozw{$ $\\\textbf{Rozwiązanie}: \\}
\def\rozwno#1{$ $\\\textbf{Rozwiązanie #1}: \\}
\def\deg{^{\circ}}
\def\source#1{\\Źródło: #1}
 
 
\include{style}
 
\begin{document}
\section{Österreichische Mathematik Olympiade}
 
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber
beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. \textit{Albert Einstein}
 
\paragraph{Łatwiejsze}
\begin{enumerate}
    \item Dla jak wielu liczb całkowitych $a$ takich, że $|a| \leq 2005$ układ równań
        \begin{eqnarray}
            x^2 = y + a\\
            y^2 = x + a
        \end{eqnarray}
        ma rozwiązania w liczbach całkowitych $(x,y)$?
        \rozw
        \begin{enumerate}
            \item Załóżmy, że liczby $x,y,a$ spełniają dany układ równań. Wówczas
                odejmując drugie równanie od pierwszego otrzymujemy
                $$x^2 - y^2 = y-x \hbox{ czyli } (x-y)(x+y+1) = 0$$
                A więc $x=y$ \textbf{albo} $x+y=-1$, przy czym obie te sytuacje nie
                mogą zajść jednocześnie (gdyby zachodziły to $x=y=-1/2$).\\
            \item Rozważmy przypadek $x=y$. W tym przypadku liczby $x, y, a$ 
                spełniają układ równań
                \begin{eqnarray}
                    x^2 = x + a\\
                    x^2 = x + a
                \end{eqnarray}
                wtedy i tylko wtedy, gdy spełniają równanie $x^2 = x + a$
                albo równanie:
                $$x(x-1) = x^2 - x = a$$
                Widać że dla danego $x$ istnieje $a$ spełniające warunki
                zadania wtedy i tylko wtedy gdy
                $$x(x-1) \leq 2005$$
                Można na upartego szacować to wyrażenie rozwiązując równanie
                kwadratowe, albo zgadywać dla jakich $x$ całkowitych to
                zachodzi (i potem szacować), tak czy inaczej nierówność jest
                spełniona wtedy i tylko wtedy, gdy $x\in \{-44,-43,\dots, 44, 45\}$.
            \item Chcemy teraz wyliczyć wartości $a=x(x-1)$ dla $x$ z
                powyższego przedziału.\\
                Niech $f(x) = x(x-1)$. Zauważmy, że
                wartościami funkcji $f$ dla liczb $\left\{ -44,-43,\dots,45
                \right\}$ są
                $$-44\cdot -45, -43\cdot -44, \dots, 0\cdot -1, 1\cdot 0,
                \dots, 45\cdot 44.$$
                Bardziej formalnie:
                $$f(-x+1) = (-x+1)(-x) = x^2 - x = x(x-1) = f(x)$$
                a więc $f(0) = f(1), f(-1) = f(2),\dots$ oraz dla $x\geq 1$ jest
                \begin{equation}f(x+1) = (x+1)x = x^2 + x > x^2 - x + 1 = f(x) +
                1.\label{eqn:roznica}\end{equation}
                Otrzymujemy $45$ różnych możliwych wartości $a$:
                $$f(1)=1\cdot 0 = 0, f(2) = 2\cdot 1 = 2, \dots, f(45)=45\cdot
                44$$
            \item Jeżeli zachodzi $x+y=-1$ to liczby $x,y,a$ spełniają układ
                równań
                \begin{eqnarray}
                    x^2 = -1-x + a\\
                    (1+x)^2 = x + a
                \end{eqnarray}
                wtedy i tylko wtedy gdy spełniają równanie
                $$x(x+1) = x^2 + x = a-1$$
                jest ono podobne do równania
                $$x(x-1) = x^2 - x = a$$
                z poprzedniego przypadku. Obliczamy jego rozwiązania
                analogicznie, otrzymując:
                $$0+1=1, 2+1=3, \dots, 45\cdot 44+1$$
                Pozostaje uzasadnić, że powyższe wartości $a$ i wartości $a$z
                poprzedniego przypadku:
                $$0, 2, \dots, 45\cdot 44$$
                są różne. Wynika to z $\ref{eqn:roznica}$ po pewnym
                zastanowieniu:
                $$0 < 0+1=1 < 2 < 2+1=3 < \dots 45\cdot 44 < 45\cdot 44+1$$
            \item Ostatecznie może być 90 różnych wartości $a$. Uff\dots
 
        \end{enumerate}
    \item Mamy dwa przystające trójkąty równoboczne. Jeden z nich jest
        ustawiony w pewnym układzie współrzędnych ``wierzchołkiem w dół'', a
        drugi ``wierzchołkiem w górę''. Przecięcie tych trójkątów jest
        sześciokątem. Udowodnić, że $3$ odcinki łączące przeciwległe wierzchołki
        tego sześciokąta przecinają się w jednym punkcie.
        \rozw
        Wierzchołki trójkątów oznaczamy alfabetycznie, przeciwnie do ruchu
        wskazówek zegara.\\
        Ustalmy, że trójkąt zwrócony ``wierzchołkiem w górę'' to $MNO$ i $M$
        jest ``zwrócony w górę''. Drugi trójkąt oznaczmy $PQR$ przy czym $P$ jest
        ``zwrócony w dół''.\\
        Napis $X = X_1X_2 \cap X_3X_4$ oznacza, że $X$ jest punktem przecięcia
        prostych $X_1X_2, X_3X_4$. Niech:
        $$A:=MN \cap RQ,\ B:=MN \cap RP,\ C:=NO \cap PR$$
        $$D:=NO \cap PQ,\ E:=MO \cap PQ,\ F:=MO \cap RQ$$
        Punkty $A,B,C,D,E,F$ są kolejnymi wierzchołkami sześciokąta z
        zadania. Zauważmy, że
        \begin{enumerate}
            \item $MN || PQ$ i tym samym $AB || DE$,
            \item Trójkąty $ABR$ i $DEO$ mają wszystkie kąty równe $60\deg$, a
                więc są one równoboczne, w szczególności są podobne.
            \item Długość $h_R$ wysokości opuszczonej z wierzchołka $R$ w trójkącie
                $PQR$ jest równa długości $h_R'$ wysokości opuszczonej z $R$ w
                $ABR$ dodać odległość między prostymi $MN$ i $PQ$.\\
                Analogicznie:\\
                Długość $h_O$ wysokości opuszczonej z wierzchołka $O$ w trójkącie
                $MNO$ jest równa długości $h_O'$ wysokości opuszczonej z $O$ 
                w $DEO$ dodać odległość między prostymi $MN$ i $PQ$.
            \item Ponieważ $MNO$ i $PQR$ są przystające, to $h_O = h_R$, a
                więc $h_O' = h_R'$, czyli trójkąty $ABR$ i $DEO$ są
                przystające
                $$|AB| = |DE|$$
            \item Odcinki $AB$ i $DE$ są równej długości i równoległe, a więc
                $ABDE$ jest równoległobokiem, czyli przekątne $AD$ i $BE$
                przecinają się w połowie. Analogiczna obserwacja pokazuje, że
                przekątne $AD$ i $CF$ przecinają się w połowie, czyli
                wszystkie trzy przekątne przecinają się w jednym punkcie
                (środku odcinka $AD$).
        \end{enumerate}
    \item Ustalić, dla jakich trójek liczb całkowitych dodatnich $(a,b,c)$
        liczba $a+b+c$ jest najmniejszą wspólną wielokrotnością tych trzech
        liczb.
        \rozwno{1}
        Na początek zauważmy, że dla każdego $k\in \mathbb{N}_+$ trójka
        postaci $(k, 2k, 3k)$ spełnia warunki zadania.
        \begin{enumerate}
            \item Ponieważ cała sytuacja z zadania jest symetryczna to możemy
                założyć
                $$a\leq b\leq c$$
                Będę oznaczać najmniejszą wspólną wielokrotność $a,b,c$ przez
                $NWW(a,b,c)$. A więc warunkiem z zadania jest 
                $$NWW(a,b,c) = a+b+c$$
            \item Chcę teraz udowodnić, że $NWW(a,b,c) < 3c$.\\
                Mamy nierówność $a\leq b\leq c$, a więc $NWW(a,b,c) = a+b+c
                \leq 3c$.\\
                Równość $NWW(a,b,c) = 3c$ oznacza że $a=c$ i $b=c$, czyli
                $NWW(a,b,c) = c < 3c$. Sprzeczność. Tak więc $NWW(a,b,c) <
                3c$.
                Zachodzą nierówności:
                $$c < a+b+c = NWW(a,b,c) < 3c$$
                Ale wiemy, że $c|NWW(a,b,c)$. Z tego wszystkiego wynika
                $$a+b+c = NWW(a,b,c) = 2c$$
                $$c=a+b \hbox{ i } NWW(a,b,c)  = NWW(a,b,a+b) = 2a + 2b$$
            \item Jeżeli $a=b$ to $NWW(a,b,a+b) = NWW(a,a,2a) = 2a \neq 4a$.
                Sprzeczność. A więc $a<b$ i tym samym $NWW(a,b,a+b) = 2a + 2b
                < 4b$. Zachodzi także $NWW(a,b,a+b) > 2b$ oraz
                $b|NWW(a,b,a+b)$. Z tego wszystkiego wynika
                $$2a + 2b = NWW(a,b,a+b) = 3b$$
                $$b = 2a,\ c=3a$$
                A więc liczby $a,b,c$ są postaci $(a,2a,3a)$ dla pewnego $a\in
                \mathbb{N}_+$. To kończy rozwiązanie.
        \end{enumerate}
        \rozwno{2}
        Na początek zauważmy, że dla każdego $k\in \mathbb{N}_+$ trójka
        postaci $(k, 2k, 3k)$ spełnia warunki zadania.
        \begin{enumerate}
            \item Rozważmy na początek przypadek gdy liczby $a,b,c$ są parami
                względnie pierwsze (czyli $NWD(a,b) = NWD(b,c) = NWD(c,a) =
                1$).\\
                Zachodzi $a+b+c = NWW(a,b,c) = abc$. Możemy założyć, że $a\leq
                b\leq c$. Jeżeli $a>1$ to $abc \geq 2bc \geq 4c > c+c+c >
                a+b+c$. A więc $a=1$.\\
                Jeżeli $b=1$ to $NWW(1,b,c) = NWD(1,1,c) \neq 1+1+c$. Jeżeli, z
                drugiej strony, $b>2$ to
                $$abc = bc \geq 3c > c + b + 1$$
                Musi zajść $b=2$ i tym samym $3 + c = 2c$, $c=3$.\\
                W tym przypadku $(a,b,c) = (1,2,3)$.
            \item Rozważmy dowolną trójkę liczb $a,b,c$ spełniających warunki
                zadania. Trójka
                $$a'=a/NWD(a,b,c), b'=b/NWD(a,b,c), c'=c/NWD(a,b,c)$$
                także spełnia warunki zadania. Ponadto $NWD(a',b',c') = 1$.\\
                Zachodzi $NWD(a',b') | NWW(a',b',c') = a'+b'+c'$, czyli
                $NWD(a',b') | c'$, a
                więc $NWD(a',b') \leq NWD(a', b', c') = 1$. Stąd wynika
                $$NWD(a',b') = 1.$$
                Analogicznie
                $$NWD(a',c') = 1,\ NWD(b', c') =1$$
                Liczby $(a',b',c')$ są parami względnie pierwsze, czyli
                $(a',b',c') = (1,2,3)$. Tym samym $(a,b,c) = (k,2k,3k)$ gdzie
                $k = NWD(a,b,c)$.
                {\footnotesize Uwaga: Dla dowolnych liczb $a,b,c$ nie ma
                implikacji $NWD(a,b,c)  \Rightarrow NWD(a,b)$ np. dla $(a,b,c)
                = (2, 2, 3).$ }
 
        \end{enumerate}
        \textbf{Odpowiedź: } Trójka $(a,b,c)$ jest równa pewnej
        permutacji $(k,2k,3k)$, dla pewnego $k\in \mathbb{N}$.
 
    \item Mamy daną funkcję $f(x) = [x^2] + \{x\}$, gdzie $[a]$ oznacza
        największą liczbę całkowitą niewiększą niż $a$, zaś $\{a\} = a -
        [a]$.\\
        Wykaż, że istnieje nieskończony ciąg arytmetyczny liczb wymiernych,
        takich, że jeżeli liczba $a$ należy do tego ciągu,to nie istnieje $b$
        takie, że $f(b) = a$.\\
        {\footnotesize Uwaga: Założenia tezy zostały osłabione w stosunku do wersji z
        olimpiady.}
        \rozw
        \begin{enumerate}
            \item Zauważmy, że jeżeli $f(b)$ jest całkowite to i liczba $b$ musi być
                całkowita. Jeżeli natomiast liczba $b$ jest całkowita, to $f(b) =
                b^2$. A zatem liczba całkowita która jest wartością $f$ musi być
                kwadratem liczby całkowitej.\\
            \item Rozważmy ciąg $(3k+2)$ gdzie $k\in \mathbb{N}_+$. Jest to
                nieskończony ciąg arytmetyczny liczb całkowitych. Żaden wyraz
                tego ciągu nie jest kwadratem liczby całkowitej, gdyż kwadraty
                liczb całkowitych nie dają reszty $2$ przy dzieleniu przez
                $3$. Tak więc żaden wyraz tego ciągu nie jest wartością
                funkcji $f$.
        \end{enumerate}
 
\end{enumerate}
 
\paragraph{Trudniejsze}
\begin{enumerate}
    \item Pokazać, że istnieje nieskończenie wiele takich wielokrotności
        $2005$, w których zapisie dziesiętnych cyfry $0,1,2,3\dots,9$
        występują wszystkie tyle samo razy (bez liczenia wiodących zer).
        \rozw
        $$2005 = 5\cdot 401$$
        Rozważmy liczby:
        $$9876543210, 98765432109876543210,
        \dots,\underbrace{9876543210\dots9876543210}_{402}$$
        Wszystkie te liczby są podzielne przez $5$. Ponadto mamy $402$ liczby,
        a więc której dwie z nich dają taką samą resztę z dzielenia przez
        $401$:
        $$401 | \underbrace{9876543210\dots9876543210}_{k} -
        \underbrace{9876543210\dots9876543210}_{l} = 10^{10l}\cdot
        \underbrace{9876543210\dots9876543210}_{k-l}$$
        gdzie $l < k$. Ponieważ $401$ jest względnie pierwsze z $10$ to
        $$401 | \underbrace{9876543210\dots9876543210}_{k-l}$$
        a więc 
        $$2005 | \underbrace{9876543210\dots9876543210}_{k-l}$$
    \item Liczby $a,b,c,d$ są rzeczywiste dodatnie. Udowodnić, że
        $$\frac{a+b+c+d}{abcd} \leq \frac{1}{a^3} + \frac{1}{b^3} +
        \frac{1}{c^3} + \frac{1}{d^3}.$$
        \rozw
        Z nierówności pomiędzy średnią harmoniczną a geometryczną otrzymujemy
        $$3/(\frac{1}{a^3} + \frac{1}{b^3} + \frac{1}{c^3}) \leq abc$$ 
        czyli
        $$\frac{1}{a^3} + \frac{1}{b^3} + \frac{1}{c^3} \geq \frac{3}{abc}$$ 
        Sumując analogiczne nierówności dla $(a,b,d)$, $(a,c,d)$, $(b,c,d)$
        otrzymujemy tezę.
    \item Trójkąt $ABC$ jest ostrokątny. Rysujemy dwa okręgi $k_1$ i $k_2$,
        których średnicami są odcinki $AC$ i $BC$ odpowiednio. Niech $AD$ i
        $BE$ będą wysokościami w $ABC$.\\
        Niech punkty $L\neq N$ będą punktami przecięcia $BE$ z $k_1$, przy czym $L$ leży bliżej
        $B$ niż $N$ oraz punkty $K\neq M$ będą punktami przecięcia $AD$ i $k_2$, przy
        czym $K$ leży bliżej $A$ niż $M$.\\
        Udowodnić, że na czworokącie $KLMN$ da się opisać okrąg.
        \rozw
        \begin{enumerate}
            \item Niech  $F$ będzie rzutem $C$ na $AB$. Niech $H$ będzie
                przecięciem wysokości w $\triangle ABC$.
            \item Zastosujemy twierdzenie:
                \begin{thm}
                    Jeżeli $ABCD$ jest czworokątem wypukłym, jego przekątne
                    przecinają się w $M$ oraz zachodzi $|AM||CM| = |BM||DM|$
                    to na czworokącie $ABCD$ da się opisać okrąg.
                \end{thm}
                (patrz kółko o potędze punktu z 2008 roku)
            \item Zauważmy, że $F$ leży na $k_1$ i na $k_2$, gdyż $\angle CFB
                = \angle CFA = 90\deg$.\\
                Z twierdzenia o potędze punktu dla punktu $H$ i okręgu $k_1$ wiemy, że
                $$|HN||HL| = |HC||HF|$$
                Analogicznie dla $H$ i okręgu $k_2$:
                $$|HK||HM| = |HC||HF|$$
                Tak więc $|HN||HL| = |HK||HM|$ i możemy skorzystać z
                twierdzenia. To kończy dowód.
        \end{enumerate}
    \item Niech $Q$ będzie ustalonym punktem wewnątrz sześcianu $K$. Udowodnić, że
        istnieje nieskończenie wiele prostych $l$ przechodzących przez $Q$,
        takich, że $Q$ jest środkiem części wspólnej $l$ i $K$.
        \rozw
        \begin{enumerate}
            \item Dla każdej prostej $l$ przechodzącej przez $Q$ niech $l_Q$
                oznacza jej część wspólną z sześcianem $K$.
            \item Jeżeli $Q$ jest środkiem sześcianu $K$ to teza jest
                oczywista. Załóżmy zatem, że $Q$ nie jest środkiem sześcianu.
                Wtedy istnieje prosta $l$, prostopadła do pewnej ściany
                sześcianu taka, że $Q$ leży na $l$ oraz $Q$ \textbf{nie} jest
                środkiem $l_Q$.
            \item Jeżeli w dowolnej płaszczyźnie zawierającej $l$ znajdziemy
                \textbf{jedną} prostą $l$ taką, że $Q$ jest środkiem $l_Q$ to
                łącznie znajdziemy nieskończenie wiele prostych (znalezione proste 
                będą parami różne, gdyż płaszczyzny przecinają się tylko na
                $l$, a znalezione proste to nie prosta $l$).
            \item Rozważmy dowolną płaszczyznę zawierającą $l$. Część wspólna
                tej płaszczyzny z $K$ jest prostokątem $P$.\\ 
                Dla dowolnego punktu $A$ na obwodzie $P$ niech $S(A)$ oznacza
                taki punkt na obwodzie $P$ że $S(A)\neq A$ oraz punkty
                $A,Q,S(A)$ są współliniowe. Z definicji wynika $S(S(A)) = A$.\\
                Dla dowolnego punktu $A$ na obwodzie $P$ definiujemy
                funkcję
                $$f(A) = \frac{|AQ|}{|AQ| + |S(A)Q|}$$
                Funkcja $f$ jest funkcją ciągłą.
            \item Chcemy znaleźć takie $A$, że $f(A) = 1/2$.\\
                Niech $X$ będzie dowolnym punktem na obwodzie $P$. Jeżeli
                $f(X) = 1/2$ to dobrze. Załóżmy, że $f(X) \neq 1/2$. Zauważmy,
                że
                $$f(S(X)) = 1 - f(X)$$
                Jeżeli $f(X) < 1/2$ to $f(S(X)) > 1/2$, a skoro funkcja $f$
                jest ciągła to istnieje takie $Y$, że $f(Y) = 1/2$.
                Analogicznie rozważamy przypadek $f(X) > 1/2$.
 
 
                {\footnotesize Dziękuję Mateuszowi za pewne poprawki do tego
                rozwiązania.}
        \end{enumerate}
\end{enumerate}
 
\footnotesize{Wszystkie zadania pochodzą z Austriackiej Olimpiady Matematycznej}
 
\end{document}