Aktualności
Grup(b)y BŁĄD! PDF Drukuj Email
Informacje
Wpisany przez Joachim Jelisiejew   
środa, 03 marca 2010 17:44

Cześć,

        niestety w lemacie z części z * ostatniego kółka z grup był BŁĄD -- powinno być NWW(ord(a), ord(b)), zamiast ord(a)ord(b). Błędny lemat nie działa praktycznie w żadnej grupie -- całkiem miłe jest znalezienie kontrprzykładu.

        Poprawiona wersja jest na stronie.

        Przepraszam i pozdrawiam,

                Joachim Jelisiejew

Poprawiony: środa, 03 marca 2010 22:23
 
Mail nt. kółka PDF Drukuj Email
Informacje
Wpisany przez Joachim Jelisiejew   
czwartek, 25 lutego 2010 10:29

Wyniki maila nt. zmian w letnim semestrze są następujące:

  1. Termin Prawie jednomyślnie przyjęto, że kółko powinno odbywać się dłużej. W związku z tym:
Od przyszłego tygodnia kółka będą trwać 1,5h
14.50 -- 16.20
  1. Tematy kółek Trzy osoby były za przeprowadzeniem kółek o matematyce wyższej (w tym jedna kocha pochodne :), a jedna mocno przeciw. Trochę mało osób wypowiedziało się, ale uznaję, wedle najlepszych zasad demokracji sterowanej, że trzeba spróbować, więc w następny wtorek (o ile wszystko pójdzie dobrze) odbędzie się kółko pt. "Dlaczego małe tw. Fermata, tw. Eulera i lemat o rzędzie to to samo twierdzenie?".
W ankiecie jakiekolwiek zdanie wyraziło 7 respondentów.
Pozdrawiam
        Joachim Jelisiejew
 
Kółka o studiach PDF Drukuj Email
Informacje
Wpisany przez Joachim Jelisiejew   
niedziela, 21 lutego 2010 13:55

W ramach odpoczynku od rutyny proponuję cykl kółek o zastosowaniu matematyki wyższej w codziennym licealnym życiu. Matematyka wyższa była kiedyś wymyślona (tak, ona nie jest "od zawsze") alby rozwiązać problemy matematyki elementarnej (o czym większość wykładowców nie pamięta...), tak więc sensowne jej zastosowanie daje czasami szybsze albo bardziej eleganckie rozwiązania.  Przykładowe propozycje:

  1. Co ma płaszczyzna do własności ciągu Fibonacciego? Dowodzenie własności ciągów rekurencyjnych przez  sprowadzenie do postaci macierzowej (przedmiot: Geometria i algebra liniowa -- I semestr, Algebra II -- IV semestr).
  2. Dlaczego małe tw. Fermata, tw. Eulera i lemat o rzędzie to to samo twierdzenie? Teoria liczb w kontekście teorii grup (przedmiot: Algebra I -- III semestr). Ten aspekt omawiałem rok temu w czasie ferii, ale mało osób było wtedy (a skrypt nie jest ładny, nie radzę patrzeć przed kółkiem), więc myślę, że można to zrobić jeszcze raz. Oczywiście o algebrze i TL mogę długo i namiętnie, ten temat wydaje mi się po prostu wymagający najmniej definicji.
  3. Minima i maksima funkcji, czyli jak policzyć coś brutalnie i skutecznie (przedmiot: Analiza matematyczna I.1 -- II semestr).

Bardzo proszę o komentarze i ewentualne życzenia/antyżyczenia.

Pozdrawiam

        Yogi

 

 
« pierwszapoprzednia212223242526następnaostatnia »

Strona 26 z 26