Cwiczenia z Algorytmicznych Aspektow Teorii Gier
Strona wykladu | Zadanie konkursowe
4 pazdziernika
- Gra Hex.
Dowod Hex Theorem, czyli, ze nie moze byc remisu.
Dowod J. Nasha, ze pierwszy gracz ma strategie wygrywajaca
(metoda strategy-stealing).
- Gra Nim. Charakteryzacja pozycji wygrywajacych.
Nieskonczony Nim: wysokosc slupka zapalek moze byc dowolna liczba porzadkowa mniejsza od omega^omega.
Partie nieskonczonego Nima sa skonczone. Charakteryzacja pozycji wygrywajacych.
- Gra Chomp (Czekolada). Gramy na punktach kratowych prostokata [0,M]x[0,N].
Gracze na przemian wybieraja punkt (x,y) i zjadaja wszystko, co jest w prostokacie wyznaczonym przez (x,y) i (M,N).
Trzeba zjesc co najmniej jedna kostke w kazdej rundzie. Przegrywa ten, kto zje ostatnia kostke.
Pierwszy gracz ma strategie wygrywajaca (metoda strategy-stealing).
11 pazdziernika
-
Pebbling Games. Gramy na spojnych skierowanych grafach (acyklicznych). Cel: polozyc kamyk na ustalonym
wierzcholku. Dostepne ruchy: podniesienie kamyka z wierzcholka, polozenie kamyka w wierzcholku, pod warunkiem, ze
na koncach wszystkich wchodzacych strzalek leza kamyki (jak brak wchodzacych strzalek, to tez dobrze). Pytanie:
ile potrzeba kamieni? Zeby polozyc kamien w korzeniu drzewa o wysokosci h, wystarcza h+2 kamienie.
Do przemyslenia: wystarczy O(log(n)), gdzie n jest liczba wierzcholkow drzewa. Istnieje graf o stopniu
wejsciowym 2, ktorego pewien wierzcholek wymaga pierwiastek z n kamieni.
-
Alternujace maszyny Turinga,
czyli MT ze stanami uniwersalnymi i egzystencjalnymi. Klasa AP sklada sie z jezykow rozpoznawanych przez
alternujace MT w czasie wielomianowym.
QSAT jest AP-zupelny.
-
Geografia. Gracze buduja sciezke w grafie skierowanym. Startuja z ustalonego wierzcholka i wybieraja na
przemian krawedzie. Wierzcholki nie moga sie powtarzac. Przegrywa ten, kto nie moze zrobic ruchu. Problem
rozstrzygniecia, czy dla danego grafu pierwszy gracz ma strategie wygrywajaca jest AP-zupelny (redukcja QSAT).
-
O problemach AP-zupelnych mozna poczytac w: Christos H. Papadimitriou, Zlozonosc obliczeniowa, WNT 2002.
18 pazdziernika
-
Jeszcze o Geografii. Istnieje taki graf do geografii, ze I gracz ma strategie wygrywajaca,
ale nie ma pozycyjnej strategii wygrywajacej. Geografia pozostaje AP-zupelna nawet wtedy, gdy ograniczymy sie do grafow planarnych
(przerabiamy grafy powstale z redukcji QSAT na grafy planarne).
-
AP = PSPACE. Pokazalismy, ze ATIME (f(n)) jest zawarte w DSPACE (f(n)^2) oraz DSPACE (f(n)) zawarte w ATIME (f(n)^2)
dla funkcji f co najmniej liniowej i konstruowalnej.
-
Literatura: Christos H. Papadimitriou, Zlozonosc obliczeniowa, WNT 2002.
25 pazdziernika
-
Go jest PSPACE-zupelne. Rozwazamy nastepujacy problem: Czy biale maja strategie wygrywajaca dla danej sytuacji poczatkowj na planszy NxN?
Dowodzimy PSPACE-zupelnosci tego problemu redukujac do niego planarna wersje Geografii. Dowod mozna znalezc w ksiazce Papadimitriou.
-
Sabotage. Gramy na skierowanym multigrafie z wyroznionym wierzcholkiem poczatkowym i koncowym. Ewa (gracz lokalny) rozpoczyna
w wierzcholku poczatkowym i w kazdej rundzie przesuwa sie do ktoregos z sasiednich wierzcholkow. Adam (gracz globalny) w kazdej rundzie
usuwa jedna krawedz. Ewa wygrywa jesli uda jej sie dojsc do wierzcholka koncowego. Pokazujemy, ze problem rozstrzygniecia, ktory z graczy
ma strategie wygrywajaca jest PSPACE-zupelny. Dowod przebiega przez redukcje QSAT.
Literatura: C. Loeding, Ph. Rohde, Solving the sabotage game is PSPACE-hard.
-
Wartosc drzewa gry. Dla kazdego algorytmu deterministcznego obliczajacego wartosc drzewa gry istnieje takie drzewo,
dla ktorego algorytm bedzie musial zajrzec do wszystkich lisci. Dowod: rozwazamy gre miedzy Algorytmem i Spoilerem. Algorytm zadaje Spoilerowi
pytania o wartosci w lisciach. Przez indukcje ze wzgledu na wysokosc drzewa gry pokazujemy, ze Spoiler ma strategie pozwalajaca
na odpowiadanie w taki sposob, zeby istnialy drzewa o dwoch roznych wartosciach, zgodne z dotychczasowymi odpowiedziami, dopoki Algorytm
nie spyta o wszystkie liscie.
8 listopada
-
Zrandomizowany algorytm obliczania wartosci drzewa gry dla dowolnego drzewa wejsciowego odwiedza srednio
3^(h/2) lisci. Patrz: Motwani, Randomized Algorithms, Rozdz. 2.
-
Zadanie 1 z pierwszej serii zadan zaliczeniowych z 2003 roku.
Rozwiazanie: adaptacja algorytmu MIN-MAX.
-
Policjanci i zlodziej jako przyklad gry na przetrwanie. Gramy na cyklu o n wierzcholkach. Dwaj policjanci zajmuja dwa wybrane wierzcholki.
Nastepnie zlodziej wybiera wierzcholek. Dalej w kazdej rundzie jeden z policjantow moze sie ruszyc na sasiedni wierzcholek,
a nastepnie zlodziej przechodzi na dowolny wierzcholek. Zlodziej przegrywa, gdy na obu sasiednich wierzcholkach stoja policjanci.
Zlodziej ma strategie wygrywajaca wttw, gdy n>6. Patrz: notatki do wykladu z 2003 roku.
-
Rozwijanie grafow i zwijanie regularnych drzew. Mowimy, ze (nieskonczone) drzewo T jest
regularne jesli ma tylko skonczenie wiele nieizomorficznych poddrzew.
Dowolna arene G z ustalona pozycja poczatkowa p mozna rozwinac do areny T_G bedacej
(byc moze nieskoncznym) drzewem regularnym w taki sposob, zeby gry na przetrwanie na G i T_G
byly rownowazne (pozycjami w T_G sa sciezki w G wychodzace z p). Arene T, ktora
jest regularnym drzewem, mozna zwinac do rownowaznej skonczonej areny G_T (pozycjami w G_T sa
nieizomorficzne poddrzewa T).
15 listopada
-
Pushdown games. Problem rozwiazywania gier na grafach konfiguracji automatu ze stosem jest EXPTIME-zupelny.
Literatura: I. Walukiewicz, Pushdown processes: games and model checking.
-
Gra Banacha-Mazura. Gracze konstruuja zstepujacy ciag odcinkow otwartych zawartych w odcinku jednostkowym [0,1].
Ewa wybiera 1 odcinek, Adam wybiera 2 odcinek, Ewa wybiera 3 odcinek, ... Ewa wygrywa, jesli w przecieciu odcinkow znajdzie sie
punkt z zadanego z gory zbioru F. Pytanie: Jak "duzy" musi byc zbior F zeby Ewa miala strategie wygraywajaca?
Jesli F jest otwarty lub dopelnienie F jest przeliczalne, to Ewa ma strategie wygrywajaca.
Problem do zastanowienia: znalezc slabszy warunek wystarczajacy, najlepiej konieczny (bez zagladania do Wikipedii).
22 listopada
-
Hierarchia borelowska. Mowimy, ze zbior A jest typu F_sigma jesli mozna go przedstawic w postaci przeliczalnej sumy zbiorow domknietych.
Dualnie, zbior A jest typu G_delta jesli mozna go przedstawic w postaci przeliczalnego przeciecia zbiorow otwartych. Z praw DeMorgana wynika, ze dopelnienie zbioru typu F_sigma jest zbiorem typu G_delta i odwrotnie.
Kazdy zbior domkniety jest oczywiscie zbiorem typu F_sigma. Cwiczenie: pokazac, ze jest rowniez zbiorem typu G_delta. Ponownie z praw DeMorgana dostajemy, ze zbiory otwarte sa G_delta i F_sigma.
Rodzina zbiorow borelowskich ustalonej przestrzeni topologicznej, to domkniecie rodziny zbiorow otwartych ze wzgledu na operacje przeliczalnej sumy i dopelnienia. Uwaga: zbiorow borelowskich nie jest za duzo.
W szczegolnosci istnieja zbiory nieborelowskie (choc w przyrodzie rzadko sie z nimi stykamy).
-
Topologia w przestrzeni nieskonczonych ciagow zero-jedynkowych. Definiujemy metryke w przestrzeni {0,1}^omega wzorem
d(x_1 x_2 ... , y_1 y_2 ...) = 2^(-h), gdzie h=min{i: x_i != y_i}.
Pytanie: czym jest kula o promieniu 2^(-n) dookola slowa x_1 x_2 ... ? Zbior A zawarty w {0,1}^omega jest domkniety wttw, gdy jest zbiorem galezi pewnego nieskonczonego drzewa binarnego. Zbior B jest otwarty wttw,
gdy jest postaci M{0,1}^omega dla pewnego antylancucha M zawartego w {0,1}*.
-
Moga sie przydac notatki do wykladu z 2003 roku.
29 listopada
-
Charakterystyka zbiorow G_delta. Charakterystyke zbiorow otwartych mozna wyrazic rowniez tak:
A jest otwarty wttw, gdy jest postaci \exists M dla pewnego antylancucha M zawartego
w {0,1}*, tzn. ze zbior A sklada sie ze slow, ktorych pewien (skonczony) prefiks nalezy do M.
Korzystajac z tego faktu pokazujemy, ze zbior B jest typu G_delta wttw, gdy jest postaci
\exists ^\infty N, dla pewnego zbioru N zawartego w {0,1}*, to znaczy sklada sie ze slow,
ktore maja nieskonczenie wiele (skonczonych) prefiksow w zbiorze N.
-
Determinacja gier. Rozwazamy ogolne gry postaci G=(Pos_E, Pos_A, Move, F), gdzie F
jest podzbiorem Pos^omega. Ewa wygrywa rozgrywke wttw, gdy ciag odwiedzanych pozycji nalezy do F.
Przyjmujemy na Pos^omega metryke taka, jak dla {0,1}^omega.
Charakterystyki zbirow otwartych, domknietych, G_delta uogolniaja sie naturalnie na ten przypadek.
Korzystajac z charakterystyki zbiorow G_delta pokazujemy, ze gry z warunkiem wygraywajacym F
typu G_delta sa zdeterminowane. Dowod przebiega przez rozwiniecie grafu gry do drzewa i zinterpretowanie
warunku wygrywajacego F jako warunku powtorkowego w grze na wynikowym drzewie (za dobre pozycje przyjmujemy
skonczonwe sciezki ze zbioru N). Teza wynika z determinacji gier powtorkowych. Zachodzi duzo ogolniejsze
twierdzenie Martina: zdeterminowana jest kazda gra z borelowskim warunkiem wygrywajacym F.
6 grudnia
-
Jeszcze troche topologii. Zbior (0*1)^omega nie jest typu F_sigma
(dowod przez rozumowanie przekatniowe).
-
Duzo iteracji. Niech Remain_A (M) = gfp Y. Adam(Y /\ M).
Fakt: Remain_A (M) to pozycje, z ktorych Adam ma strategie zeby w pierwszym ruchu wejsc do
M i juz tam pozostac (lub wygrac w skonczonej liczbie ruchow). Cwiczenie 1: Zaproponowac gry
powtorkowe (Pos_E, Pos_A, Move, L) o skonczonym rozgalezieniu, dla ktorych trzeba
1, 2, 3, ..., omega, omega+1, omega+2, ..., omega*2, omega*3, ..., omega*omega, ... iteracji operatora
Remain_A (X \/ dopelnienie(L)) na zbiorze pustym, aby otrzymac najmniejszy punkt staly.
Cwiczenie 2: Zaproponowac arene, dla ktorej potrzeba dowolna liczbe (porzadkowa!) iteracji.
13 grudnia
-
Globalizacja lokalnych strategii. Rozwazamy gry postaci (Pos_A, Pos_E, Mov, W), gdzie W
jest zbiorem nieskonczonych sciezek na arenie, ktore sa wygrywajace dla Ewy. Pozostale sciezki sa wygrywajace
dla Adama. Nie zakladamy nic o mocy zbioru pozycji. Zalozmy, ze Ewa ma pozycyjna strategie wygrywajaca z
kazdej pozycji v z pewnego ustalonego zbioru Z. Czy jest prawda, ze Ewa ma globalna
(niezalezna od pozycji poczatkowej) pozycyjna strategie wygrywajaca ze zbioru Z?
-
Rozwiazaywanie gier parzystosci jest w NP i co-NP. Rozwazmy nastepujacy problem:
Dana gra parzystosci G i ustalony wierzcholek v. Pytamy, czy Ewa ma strategie wygrywajaca z v.
Na mocy twierdzenia o pozycyjnej determinacji gier parzystosci, jedno z dwojga ma pozycyjna strategie wygrywajaca.
Zatem swiadkiem dla "Ewa ma strategie z v" jest pozycyjna strategia dla Ewy, zas swiadkiem dla
"Ewa nie ma strategii z v" jest pozycyjna strategia dla Adama. Pozostaje pokazac, ze sprawdzenie,
czy strategia pozycyjna jest wygrywajaca mozna przeprowadzic w czasie wielomianowym. Pokazac, ze wystarczy
nastepujacy fakt: jesli przeciwnik ma zawsze tylko jedna mozliwosc ruchu, to mozemy w czasie wielomianowym
obliczyc, kto ma strategie z zadanej pozycji. Udowodnic ten fakt.
20 grudnia
-
Gry z warunkiem Mullera. Warunek Muullera: {F_1, F_2, ..., F_r}, F_i jest zbiorem pozycji.
Dla rozgrywki v_0 v_1 ... przez inf(v_0 v_1 ...) oznaczamy zbior wszystkich pozycji pojawiajacych
sie nieskonczenie czesto wsrod v_0 v_1 .... Ewa wygrywa rozgrywke v_0 v_1 ...,
o ile inf(v_0 v_1 ...)=F_i dla pewnego i. Zadanie: skonstruowac oszczednie rownowazna
gre z warunkiem parzystosci.
10 stycznia
-
Etykiety na krawedziach. Rozwazamy areny skonczone z rankami na krawedziach. Dopuszczamy
wiecej niz jedna krawedz z v do w, jesli maja rozne ranki. Ewa wygrywa rozgrywke
e_1, e_2, ... w grze ze zbiorem wygrywajacym W, o ile ciag rank(e_1), rank(e_2), ...
nalezy do zbioru W. O zbiorze W powiemy, ze jest pozycyjnie zdeterminowany w sensie
wierzcholkowym (krawedziowym), jesli kazda skonczona arena z rankami w wierzcholkach (na krawedziach) i
warunkiem wygrywajacym W zadaje pozycyjnie zdeterminowana gre. Wykazac, ze pozycyjna determinacja
zbioru W w sensie krawedziowym implikuje determinacje w sensie wierzcholkowym.
Czy jest rowniez odwrotnie?
-
Gry Ehrenfeuchta-Mycielskiego. Rozwazamy areny skonczone z kosztem (dodatnim lub ujemnym)
c(v,w) przypisanym kazdej krawedzi. Zakladamy, ze z kazdej pozycji istnieje ruch.
Wariant nieskonczony: po rozgrywce v_1, v_2, ... Adam placi Ewie kwote
liminf_n [c(v_1, v_2) + ... + c(v_{n-1}, v_n)]/n. Cwiczenie: wyplata jest zawsze skonczona.
Wariant skonczony: rozgrywke konczymy w momencie, gdy zamkniety zostanie pierwszy cykl i Adam
placi Ewie srednia wartosc z tego cyklu, tzn. dla cyklu v_1, v_2, ..., v_m wyplata wynosi
[c(v_1, v_2) + ... + c(v_{m-1},v_m)]/m.
Zadanie: Zalozmy, ze Ewa posiada strategie pozycyjna, ktora w wariancie skonczonym gwarantuje
jej wyplate nie mniejsza niz a. Pokazac, ze rowniez w wariancie nieskonczonym wyplata bedzie nie mniejsza
niz a.
17 stycznia
-
Aukcje. W aukcji biora udzial gracze 1,2, ... , n, chcacy uzyskac pewien obiekt w
zamian za oplate. Gracz i wycenia obiekt ma v_i, przy czym v_1 > v_2 > ... > v_n.
Gracze jednczesnie podaja stawki a_i. Obiekt dostaje gracz o najnizszym numerze sposrod tych,
ktorzy podali najwyzsza stawke. Gracz placi za przedmiot stawke, ktora sam podal.
Sformalizowac aukcje jako gre strategiczna. Przenalizowac rownowagi Nasha.
Udowodnic, ze w kazdej rownowadze Nasha obiekt kupuje gracz 1.
-
Aukcje drugiej stawki. Roznica w stosunku do powyzszego jest jedynie w cenie: kupujacy placi
najwyzsza sposrod stawek ktore podali pozostali gracze. Sformalizowac ten wariant aukcji jako gre strategiczna.
Cwiczenie 1: pokazac, ze stawka v_i jest strategia slabo dominujaca dla gracza i,
tzn. dla zadnych ustalonych ruchow przeciwnikow gracz nic nie zyskuje zmieniajac v_i na inna strategie.
Cwiczenie 2: pokazac, ze istnieja rownowagi Nasha, w ktorych obiektu nie kupuje gracz 1.
-
Twierdzenie Brouwera: kazda ciagla funkcja z kwadratu jednostkowego w siebie posiada punkt staly.
Dowod za pomoca twierdzenia o remisach w heksie.
Filip Murlak 17-01-2007