Typy podstawowe

W C++ dostępne są następujące typy podstawowe:

Typ logiczny bool

Typ bool posiada dwie wartości: true i false. Używany jest do przechowywania wyników operacji logicznych.

Operatory logiczne:
!negacja
&&koniunkcja (i)
||alternatywa (lub)

Operatory, które zwracają wartości logiczne:
==równe
!=różne
< mniejsze
> większe
<= mniejsze lub równe
>= większe lub równe

Typ znakowy char

Służy do przechowywania znaków. Znaki zapisujemy między apostrofami, np. 'A' oznacza literę A. Niektóre znaki można zapisywać za pomocą innych sekwencji, np. '/n' to znak końca linii, '/t' to znak tabulacji, a '//' to ukośnik (/).

Typy całkowite

Służą do przechowywania liczb całkowitych, a różnią się między sobą zakresem możliwych wartości i ilością zajmowanej pamięci. Oto typy całkowite dostępne w VC++:
NazwaZakresLiczba bajtów
short-32768...327672
int-2147483648...21474836474
long long-9223392036854775808...92233920368547758078

Uwagi:

Operatory całkowite:
+dodawanie
-odejmowanie
* mnożenie
/ dzielenie (wynik jest całkowity)
% reszta z dzielenia
- liczba przeciwna(jeden argument)

Typy zmiennopozycyjne

Służą do zapisywania wartości rzeczywistych. W VC++ dostępne są typy float (mniej dokładny, zajmuje 4 bajty) oraz double (dokładniejszy, 8 bajtów). Znakiem dziesiętnym jest kropka; ponadto istnieje możliwość zapisu liczb w postaci wykładniczej. Oto przykłady literałow zmiennopozycyjnych: 1.0, 0.344, 3.4e7, 2.33e-11.

Uwaga: jeśli nie ma istotnych powodów by czynić inaczej należy używać typu double.

Typ void

Ten typ nie przechowuje żadnej wartości - używa się go np. żeby wskazać, że funkcja nie zwraca żadnej wartości.

Inne typy

W C++ dostępne są również inne typy:

Zostaną one omówione później.

Konwersja typów

Możliwe (i częste) jest przekształcanie wartości jednego typu na inny. W niektórych przypadkach podczas tego procesu tracona jest informacja. Oto lista najczęstszych konwersji pomiędzy typami podstawowymi:

Instrukcje

Instrukcja pusta

Instrukcja pusta ma postać:
;
Wykonanie instrukcji pustej nie powoduje żadnych efektów.

Instrukcja deklaracji

Istnieją następujące deklaracje:

Wykonanie takiej instrukcji nie powoduje żadnych skutków, ale zawiera informację, że odpowiedni napis jest nazwą zmiennej, funkcji bądź klasy. Deklaracje mogą znajdować się poza jakąkolwiek funkcją (w przypadku klas i funkcji - muszą).

Instrukcja złożona (blok)

Instrukcja złożona ma postać

{
   instrukcja_1
   instrukcja_2
   ...
   instrukcja_n
}
Jej wykonanie powoduje wykonanie kolejno instrukcji 1, 2, itd.

Instrukcja wyrażenia

Instrukcja wyrażenia ma postać

wyrażenie;
Jej efektem jest obliczenie tego wyrażenia. Użycie takiej instrukcji ma sens tylko wtedy, gdy podczas obliczania tego wyrażenia wykonywane są inne operacje, np.

Instrukcja warunkowa if

Może mieć jedną z dwóch postaci:
if (wyrażenie)
   instrukcja
lub
if (wyrażenie)
   instrukcja_1
else
   instrukcja_2
Wykonanie instrukcji if przebiega następująco:

Instrukcja warunkowa switch

Instrukcja warunkowa switch ma postać
switch(wyrażenie) {
   case
wartość_1: lista_instrukcji_1
   case
wartość_2: lista_instrukcji_2
   
...
   case
wartość_n: lista_instrukcji_n
   default:
lista_instrukcji_0
}
przy czym część rozpoczynającą się od default można pominąć. Wykonanie przebiega następująco: Żeby zapobiec wykonaniu wielu list instrukcji, zazwyczaj każdą z nich należy zakończyć instrukcją break, która powoduje zakończenie wykonania switch.

Instrukcja iteracji for

Składnia for jest następująca:
for (wyrażenie_1; warunek; wyrażenie_2)
   
instrukcja
gdzie wyrażenie_1 może zawierać deklarację, a warunek jest wyrażeniem. Wykonanie instrukcji for jest następujące:
  1. wykonywane jest wyrażenie_1,
  2. obliczany jest warunek,
  3. jeśli warunek jest spełniony, to wykonywana jest instrukcja, jeśli nie wykonanie for się kończy,
  4. wykonywane jest wyrażenie_2,
  5. przechodzimy do punktu 2.
Uwaga: wykonanie pętli for może się nigdy nie zakończyć. Ponadto ciało pętli (instrukcja) może zawierać:

Instrukcja iteracji while

Składnia while jest następująca:
while (warunek)
   
instrukcja
Jest ona równoważna instrukcji
for (; warunek;)
   
instrukcja
czyli instrukcja jest wykonywana tak długo, jak spełniony jest warunek. Dozwolone jest również stosowanie instrukcji break i continue.

Instrukcja iteracji do

Składnia jest następująca:
do
   
instrukcja
while (warunek)
Jej działanie jest analogiczne do while, z tym, że instrukcja zostanie wykonana przynajmniej raz.

Instrukcja goto

Istnieje taka instrukcja, ale nie należy jej stosować.

Instrukcja break

Instrukcja ta może występować wewnątrz pętli lub instrukcji switch. Powoduje ona zakończenie wykonania pętli (lub instrukcji switch).

Instrukcja continue

Instrukcja ta może występować tylko wewnątrz pętli. Powoduje ona zakończenie obecnego obiegu pętli i wznowienie następnego (jeśli spełniony jest warunek pętli).

Instrukcja return

Powoduje zakończenie wykonania funkcji z zadaną wartością.