Do strony głównej

Opis gry

 

Gra MINI-LEMINGI 1.0 jest grą strategiczno-zręcznościową wzorowaną na powszechnie znanych i lubianych "Lemingach". Jej celem jest ćwiczenie zarówno zreczności, refleksu,a przede wszystkim intelektu gracza. Przeznaczona jest dla pojedyńczego gracza w każdym wieku. Mimo to może zapewnić zabawę i rozgrywkę całej rodzinie. Do rozwiązania łamigłówki bowiem często nie wystacza jedna głowa.
Gra jest rozgrywana na planszy ilustrującej wyżej opisany dwuwymiarowy świat.Jest kilka plansz (etapów) różniących się stopniem trudności.
Zadaniem gracza w każdym etapie jest przeprowadzenie ścisle określonej liczby Lemingów od Słońca(wejścia) do Księżyca(wyjścia) (rysunki Slońca i Ksieżyca znajdują się na planszy). Lemingi potrafią jedynie poruszać się w jednym kierunku, aż do momentu napotkania przeszkody - wtedy zawracają.
Gracz w celu przeprowadzenia ich może korzystać ze ścisle określonej liczby komandosów i bomb (ich wizerunki znajdują się w dolnej cześci planszy). Każdy komandos specjalizuje się w jednej czynności takiej jak: budowanie schodów w góre lub w dół, budowanie mostów, kopanie w ziemi skośnie w górę lub w dół, wiercenie dziury pionowo w dół oraz stanie.
Bomba może niszczyć prawie wszystko w określonym promieniu.
Wstawienie komandosa i bomby na plansze odbywa się przez kliknięcie kursorem myszki na jego wizerunku w dolnej części ekranu gry, a następnie wybraniu miejsca wstawienia i powtórnym kliknięciu.
Uwaga: komandos nie może być wstawionyw ziemi ani w skale, zaś postawiony w kwasie od razu zakończy życie.
Etap gry kończy sie sukcesem, gdy gracz wykona to zadanie nie przekraczając określonego czasu.
Po każdym pomyślnie zakończonym etapie można kontynuować grę na kolejnej planszy.

Rys. Okno Wejścia do Etapu - wyświetla informacje o kolejnym etapie. Zawiera dwa przyciski: rozpocznij etap - rozpoczyna opisany etap koniec - wraca do okna początkowego

Podczas gry są liczone punkty (patrz punktacja). Grę można w dowolnej chwili zakończyć lub wtrzymać (pauza). W czasie gry gracz posługuje się myszką.


Dokładny opis planszy


Plansza gry może mieć dowolną wysokość i szerokość. Jest wczytywana z pliku który można edytować samemu (przykład: test.prm). Opis sposobu edycji pliku patrz opis dadatkowych narzedzi.
W pliku plansze.cfg znajduje się lista kolejnych etapów.
Akcja gry toczy się na całej planszy, mimo iż na ekranie może być widoczny tylko fragment.
Plansze można przesuwać - "scrollować". Na planszy są wyszczególnione następujące elementy:
- Słońce - miejsce, w którym pojawiają się Lemingi;
- Księżyc - miejsce do ktorego należy je doprowadzić; (opcjonalnie mogą być ruchome).
- rożne rodzaje terenu (wyrożnione ze względu na różne sposoby zachowywania się Lemingów w styczności z nimi (patrz opis Lemingów) powietrze, ziemia, skała, woda, kwas, cegła.

Rys. Okno Gry


Dokładny opis Lemingów

 

Leming jest odpowiednikiem automatu zdolnym wykonywać następujące czynności:
- poruszać się ze stała prędkością po ziemi, skale lub cegle w kierunku pokazywanym przez swój nos;
- zmienic kierunek gdy napotka przeszkode w postaci zbyt stromego wzniesienia terenu (tzn. powyzej 45 stopni) lub blokera.
Lemingowi nie przeszkadzają w poruszaniu się inne Lemingi ani bomby. Gdy podchodzi do schodów z cegły z niewłaściwej strony to je mija. Leming spada, gdy nie ma pod sobą ziemi, skały litej lub cegły, zawsze ze stałą prędkością zależną od sytuacji, w powietrzu szybciej, w wodzie wolniej.
Leming ginie kiedy:
- wpadnie do wody trującej;
- zbyt długo przebywa zanurzony w wodzie zwykłej;
- spadnie ze zbyt dużej wysokości (nie wlicza się drogi przebytej w wodzie);
- wyjdzie poza obręb planszy;
- jeśli zbyt blisko niego wybuchnie bomba.
Martwy Leming znika z planszy.
Lemingi pojawiają się na planszy kolejno wychodząc ze Słońca. Należy je zaś doprowadzić do Księżyca.


Dokładny opis komandosów

Komandos jest to Leming zdolny do wykonywania pewnej dodatkowej czynności.
Poza tym zachowuje wszystkie własności Leminga.
Rodzaje komandosów:

  • kopacz poziomy, kopacz pionowy, kopacz skośny w góre, kopacz skośny w dół - jest odpowiedzialny za drążenie tuneli tylko w ziemi i cegle odpowiednio poziomych, pionowych skośnych w górę, skośnych w dół. Każy kopacz ma określony zapas sił, po wyczerpaniu których staje się zwykłym Lemingiem. Nie może regenerować sił.

  • schodkarz górny, schodkarz dolny, schodkarz poziomy - buduje w powietrzu lub w wodzie schody z cegły odpowiednio skośnie w górę, skośnie w dół, lub poziomy most. Każdy schodkarz ma okreslona liczbę materialu, po wyczerpaniu którego staje się zwykłym Lemingiem. Każdy schodkarz zaczyna budować znajdując się na ziemi, skale litej lub cegle;

  • bloker - jest to stojący bez przerwy Leming - blokuje ruch innych Lemingów.

Komandos wykonuje swoją specyficzną czynnośc zawsze, gdy ma taką możliwość w kierunku, w którym się porusza, w przeciwnym przypadku zachowuje się jak zwykły Leming.

Komandos, wybierany jest przez kliknięcie kursorem myszki na jego wizerunku w dolnej części ekranu, może zostać umieszczony na planszy przez powtórne kliknięcie nim na planszy.
Kierunek komandosa można zmienić klikając prawym przyciskiem myszy.
Komandos może być umieszczony w powietrzu lub w wodzie.
Jest ściśle określona liczba komandosów każdego rodzaju, którą może posłużyć się gracz na danej planszy.

Rys. Pasek narzędziowy okna gry


Dokładny opis bomby

Bomba jest umieszczona w dowolnie wybranym przez użytkownika miejscu na planszy i wybucha po upływie określonego zawsze takiego samego czasu. Niszczy wszystko (poza skałą litą) w określonym promieniu, wypełniając powstała lukę powietrzem.
Umieszczenie bomby na planszy następuje przez kliknięcie na jej wizerunku i powtórnym kliknieciu na planszy w wybranym miejscu. Jest ścisle określona liczba bomb na planszy.


Opis dodatkowych narzędzi

Do gry został dołączony edytor plansz. Jest to narzędzie szybkie i łatwe w obsludze, pozwalające trorzyć bardzo ciekawe plansze.

Edycja planszy polega na podaniu rozmiaru planszy, zadaniu położenia Księżyca i Słońca (wyjścia, wejścia). Definiuje się
także liczbę bomb i komandosów poszczególnych rodzajów. Definiuje się także rodzaj terenu w danym polu(domyślnie przyjmuje się powietrze). Należy także podać liczbe lemingów do dyspozycji i do przeprowadzenia. Używając edytora
można to zrobić przy pomocy myszki.
Istnieje także możłiwośc podania własnego tła planszy oraz tekstur terenów (modyfikacja bezpośrednio w pliku opisujacym plansze patrz test.prm). Należy podać scieżkę do pliku zawierającego całą planszę wraz z teksturami. wymagany jest format
PPM dla rysunku i PBM dla maski. Skrypt zrob pozwala otrzymać wyżej opisane formaty z pliku o formacie PNG.

Rys. Edytor plansz


Punktacja

Liczbę punktów zdobytych przez gracza w danym etapie oblicza się w następujący sposób: od sumy ilości komandosów i bomb udostępnionych graczowi odejmuje się tych liczbę elementów, które zostały przez gracza wykorzystane. Następnie od liczby przeprowadzonych przez gracza lemingów odejmuje się liczbę tych, które należało przeprowadzić. Ostateczna liczba zdobytych punktów jest sumą powyższych wyników.

Na zakończenie etapu sukcesem wpływa jedynie liczba lemingów przeprowadzonych do wyjścia . Liczba zdobytych punktów nie ma w tym przypadku znaczenia.

Rys. Okno Wyjścia z Etapu - wyświetla informacje o zakończonym etapie. Zawiera dwa przyciski: nowy etap - powoduje przejście do kolejnego etapu (jeśli poprzedni zakończył się sukcesem) lub powoduje powtórzenie ostatniego etapu jeśli zakończył sie on porażką. W obu przypadkach następuje przejście do okna wejścia do etapu. koniec - wraca do okna początkowego.