Do strony
głównej
Opis gry
Gra MINI-LEMINGI 1.0
jest grą
strategiczno-zręcznościową wzorowaną na
powszechnie znanych i lubianych "Lemingach".
Jej celem jest ćwiczenie zarówno zreczności,
refleksu,a przede wszystkim intelektu gracza.
Przeznaczona jest dla pojedyńczego gracza w każdym
wieku. Mimo to może zapewnić zabawę i rozgrywkę
całej rodzinie. Do rozwiązania łamigłówki bowiem
często nie wystacza jedna głowa.
Gra jest rozgrywana na planszy ilustrującej wyżej
opisany dwuwymiarowy świat.Jest kilka plansz
(etapów) różniących się stopniem trudności.
Zadaniem gracza w każdym etapie jest przeprowadzenie
ścisle określonej liczby Lemingów od Słońca(wejścia)
do Księżyca(wyjścia)
(rysunki Slońca i Ksieżyca znajdują
się na planszy). Lemingi potrafią jedynie poruszać
się w jednym kierunku, aż do momentu napotkania
przeszkody - wtedy zawracają.
Gracz w celu przeprowadzenia ich może korzystać ze
ścisle określonej liczby komandosów i bomb (ich
wizerunki znajdują się w dolnej cześci planszy).
Każdy komandos specjalizuje się w jednej czynności
takiej jak: budowanie schodów w góre lub w dół,
budowanie mostów, kopanie w ziemi skośnie w górę
lub w dół, wiercenie dziury pionowo w dół oraz
stanie.
Bomba może niszczyć prawie wszystko w określonym
promieniu.
Wstawienie komandosa i bomby na plansze odbywa się
przez kliknięcie kursorem myszki na jego wizerunku w
dolnej części ekranu gry, a następnie wybraniu
miejsca wstawienia i powtórnym kliknięciu.
Uwaga: komandos nie może być
wstawionyw ziemi ani w skale, zaś postawiony w
kwasie od razu zakończy życie.
Etap gry kończy sie sukcesem, gdy gracz wykona to
zadanie nie przekraczając określonego czasu.
Po każdym pomyślnie zakończonym etapie można
kontynuować grę na kolejnej planszy.
Rys. Okno Wejścia
do Etapu - wyświetla informacje o kolejnym
etapie. Zawiera dwa przyciski: rozpocznij etap -
rozpoczyna opisany etap koniec - wraca do okna
początkowego
Podczas gry są liczone punkty (patrz
punktacja).
Grę można w dowolnej chwili zakończyć lub
wtrzymać (pauza). W czasie
gry gracz posługuje się myszką.
Dokładny opis
planszy
Plansza gry może mieć dowolną wysokość i
szerokość. Jest wczytywana z pliku który można
edytować samemu (przykład: test.prm).
Opis sposobu edycji pliku patrz opis dadatkowych narzedzi.
W pliku plansze.cfg
znajduje się lista kolejnych etapów.
Akcja gry toczy się na całej planszy, mimo iż na
ekranie może być widoczny tylko fragment.
Plansze można przesuwać - "scrollować".
Na planszy są wyszczególnione następujące
elementy:
- Słońce - miejsce, w którym
pojawiają się Lemingi;
- Księżyc - miejsce do ktorego
należy je doprowadzić; (opcjonalnie mogą być
ruchome).
- rożne rodzaje terenu (wyrożnione ze względu na
różne sposoby zachowywania się Lemingów w
styczności z nimi (patrz opis
Lemingów) powietrze, ziemia, skała, woda, kwas,
cegła.
Rys. Okno
Gry
Dokładny opis
Lemingów
Leming jest odpowiednikiem automatu
zdolnym wykonywać następujące czynności:
- poruszać się ze stała prędkością po ziemi,
skale lub cegle w kierunku pokazywanym przez swój
nos;
- zmienic kierunek gdy napotka przeszkode w postaci
zbyt stromego wzniesienia terenu (tzn. powyzej 45
stopni) lub blokera.
Lemingowi nie przeszkadzają w poruszaniu się inne
Lemingi ani bomby. Gdy podchodzi do schodów z cegły
z niewłaściwej strony to je mija. Leming spada, gdy
nie ma pod sobą ziemi, skały litej lub cegły,
zawsze ze stałą prędkością zależną od
sytuacji, w powietrzu szybciej, w wodzie wolniej.
Leming ginie kiedy:
- wpadnie do wody trującej;
- zbyt długo przebywa zanurzony w wodzie zwykłej;
- spadnie ze zbyt dużej wysokości (nie wlicza się
drogi przebytej w wodzie);
- wyjdzie poza obręb planszy;
- jeśli zbyt blisko niego wybuchnie bomba.
Martwy Leming znika z planszy.
Lemingi pojawiają się na planszy kolejno wychodząc
ze Słońca. Należy je zaś doprowadzić do
Księżyca.
Dokładny
opis komandosów
Komandos jest to Leming zdolny do
wykonywania pewnej dodatkowej czynności.
Poza tym zachowuje wszystkie własności Leminga.
Rodzaje komandosów:
kopacz poziomy, kopacz
pionowy, kopacz skośny w góre, kopacz
skośny w dół - jest odpowiedzialny za
drążenie tuneli tylko w ziemi i cegle
odpowiednio poziomych, pionowych skośnych w
górę, skośnych w dół. Każy kopacz ma
określony zapas sił, po wyczerpaniu
których staje się zwykłym Lemingiem. Nie
może regenerować sił.
schodkarz górny, schodkarz
dolny, schodkarz poziomy - buduje w powietrzu
lub w wodzie schody z cegły odpowiednio
skośnie w górę, skośnie w dół, lub
poziomy most. Każdy schodkarz ma okreslona
liczbę materialu, po wyczerpaniu którego
staje się zwykłym Lemingiem. Każdy
schodkarz zaczyna budować znajdując się na
ziemi, skale litej lub cegle;
bloker - jest to stojący bez
przerwy Leming - blokuje ruch innych
Lemingów.
Komandos wykonuje swoją specyficzną
czynnośc zawsze, gdy ma taką możliwość w
kierunku, w którym się porusza, w przeciwnym
przypadku zachowuje się jak zwykły Leming.
Komandos, wybierany jest przez
kliknięcie kursorem myszki na jego wizerunku w
dolnej części ekranu, może zostać umieszczony na
planszy przez powtórne kliknięcie nim na planszy.
Kierunek komandosa można zmienić klikając prawym
przyciskiem myszy.
Komandos może być umieszczony w powietrzu lub w
wodzie.
Jest ściśle określona liczba komandosów każdego
rodzaju, którą może posłużyć się gracz na
danej planszy.
Rys.
Pasek narzędziowy okna gry
Dokładny
opis bomby
Bomba jest umieszczona w dowolnie
wybranym przez użytkownika miejscu na planszy i
wybucha po upływie określonego zawsze takiego
samego czasu. Niszczy wszystko (poza skałą litą) w
określonym promieniu, wypełniając powstała lukę
powietrzem.
Umieszczenie bomby na planszy następuje przez
kliknięcie na jej wizerunku i powtórnym kliknieciu
na planszy w wybranym miejscu. Jest ścisle
określona liczba bomb na planszy.
Opis
dodatkowych narzędzi
Do gry został dołączony edytor
plansz. Jest to narzędzie szybkie i łatwe w
obsludze, pozwalające trorzyć bardzo ciekawe
plansze.
Edycja planszy polega na podaniu
rozmiaru planszy, zadaniu położenia Księżyca i
Słońca (wyjścia, wejścia). Definiuje się
także liczbę bomb i komandosów poszczególnych
rodzajów. Definiuje się także rodzaj terenu w
danym polu(domyślnie przyjmuje się powietrze).
Należy także podać liczbe lemingów do dyspozycji
i do przeprowadzenia. Używając edytora
można to zrobić przy pomocy myszki.
Istnieje także możłiwośc podania własnego tła
planszy oraz tekstur terenów (modyfikacja
bezpośrednio w pliku opisujacym plansze patrz
test.prm). Należy podać scieżkę do pliku
zawierającego całą planszę wraz z teksturami.
wymagany jest format
PPM dla rysunku i PBM dla maski. Skrypt
zrob pozwala otrzymać wyżej opisane
formaty z pliku o formacie PNG.
Rys. Edytor
plansz
Punktacja
Liczbę punktów zdobytych przez
gracza w danym etapie oblicza się w następujący
sposób: od sumy ilości komandosów i bomb
udostępnionych graczowi odejmuje się tych liczbę
elementów, które zostały przez gracza
wykorzystane. Następnie od liczby przeprowadzonych
przez gracza lemingów odejmuje się liczbę tych,
które należało przeprowadzić. Ostateczna liczba
zdobytych punktów jest sumą powyższych wyników.
Na zakończenie etapu sukcesem
wpływa jedynie liczba lemingów przeprowadzonych do
wyjścia . Liczba zdobytych punktów nie ma w tym
przypadku znaczenia.
Rys. Okno
Wyjścia z Etapu - wyświetla informacje
o zakończonym etapie. Zawiera dwa przyciski:
nowy etap - powoduje przejście do kolejnego
etapu (jeśli poprzedni zakończył się
sukcesem) lub powoduje powtórzenie ostatniego
etapu jeśli zakończył sie on porażką. W obu
przypadkach następuje przejście do okna
wejścia do etapu. koniec - wraca do okna
początkowego.
|