<<

   WSPÓLNY JĘZYK

"Wspólny język" to system popularny w Polsce, używane przez czołowe pary polskie, ale także np. indonezyjskie. Jest systemem nowoczesnym i ciągle się rozwija. Poprzez swoją popularność zyskał wiele wariantów. Tu pokazana jest wersja "Wspólny Język 2000" opracowana przez Krzysztofa Jassema pod patronatem czasopisma "Brydż". Jest to niejako "oficjalna" wersja Wspólnego Języka.

  OTWARCIA

  Otwarcie 1

Charakterystyczne dla "Wspólnego języka" rozwinięcie "polskiego trefla".

  1. 12 - 14 PC, bez starszej piątki, sześciu trefli i układu: pięc trefli z boczną czwórką
  2. 15 - 17 PC, układ niezrównoważony z treflami
  3. od 18 PC, układ dowolny
Ze względu na ostatni wariant jest to odzywka forsująca. Negatem - czyli odpowiedzią, którą partner daje z kartą bezwartościową - jest 1. Ale jednocześnie 1 to
  1. 7 - 11 PC, skład niezrównoważony bez starszych czwórek
  2. od 17 PC, skład bezatutowy bez starszych czwórek

W dalszej licytacji otwierający silny wariant trefla pokazuje przeskokiem (choć niekoniecznie), średni - zgłaszając trefle (choć nie wyklucza to wariantu silnego), a słaby - inną licytacją.

  Otwarcie 1

  1. 12 - 17 PC, co najmniej 5 kar lub układ 4-4-4-1 z czwórką karo
  2. 12 - 14 PC, 4 kara i 5 trefli

  Otwarcie 1, 1

12 - 17 PC, co najmniej piątkę w licytowanym kolorze; także z młodszą szóstką i starszą piątką

  Otwarcie 1BA

15 - 17 PC w składzie zrównoważonym (4-3-3-3, 4-4-3-2, 5-3-3-2 - jeśli piątka jest młodsza)

Obowiązuje Stayman i JTB. Stayman jest doprecyzowany, możemy zalicytować 2 w sytuacjach

  1. od 0 PC ze starszą czwórką i układem niezrównoważonym
  2. od 8 PC ze starszą czwórką i układem zrównoważonym
  3. forsing do dogranej na dowolnym układzie

  Otwarcie 2 - "Precision"

11 - 14 PC z układem pięć trefli i starsza czwórka lub sześć trefli.

Dość specyficzna ręka, do tego jeśli ręka pasuje i do 2 i do 1, to licytujemy 1.

  Otwarcie 2 - "Wilkosz"

Układ co najmniej 5-5, jedna z piątek musi być starsza, 6 - 10 PC

  Otwarcie 2, 2

Słabe dwa na 6 - 10 PC

  Otwarcie 2BA

6 - 10 PC, układ co najmniej 5-5 w kolorach młodszych

  Otwarcie 3, 3, 3, 3, 4, 4

Naturalne bloki, dopuszczalne na sześciu kartach w kolorze przy korzystnych założeniach.

  Otwarcie 3BA

Pełny, siedmiokartowy kolor bez dojścia.

  Otwarcie 4, 4

Około dziewięciu lew na pełnym kolorze starszym - odpowiednio i .

  STREFA SZLEMOWA

  Splinter

Licytacja z nienaturalnym przeskokiem, na wysokości trzech, czterech lub (rzadziej) pięciu. Wskazuje krótkość w licytowanym kolorze - singla lub renons, na wysokości pięc tylko renons. Uzgadnia kolor licytowany przez partnera.

Nienaturalny przeskok poznajemy po tym, że zgłoszenie koloru bez przeskoku byłoby forsujące.

Odmianą Splintera jest autosplinter. Jeżeli partner nie zgłosił wcześniej żadnego koloru, to uzgadniamy kolor, zgłaszany przez siebie.
W
N
E
S
1
pas
1
pas
1BA
pas
3
...

  Blackwood na pięciu wartościach

Pytamy o liczbę (0 - 5) wartości: asów i króla atu.
5 - 0 lub 3 wartości
5 - 1 lub 4 wartości
5 - 2 lub 5 wartości
5 - 2 wartości i jeden król
5BA - 2 wartości i dwa króle


Potem możemy zastosować Hoyta lub aututową.

  Cue bid

Cue bid jest odzywką informującą partnera o chęci zalicytowania gry preminowanej (szlema lub szlemika) oraz wskazanie zatrzymania pierwszej (as/renons) lub drugiej (król/singleton) klasy.

Cue bidem jest odzywka na poziomie co najmniej 4 (lub 3, jeśli uzgodniono kiery), jeśli uzgodniono kolor atutowy lub jeśli odzywka nie może mieć znaczenia naturalnego (w tym wypadku cue bid uzgadnia ostatnio zalicytowany kolor).

Najciekawsze zastosowania tej konwencji to reguła kolejnego pokazywania cue bidów

W
N
E
S
1
pas
2BA
pas
3
pas
4
pas
4
pas
4
pas
pas
pas


Odzywka 4 jest cue bidem. Uzgadnia piki i zgłasza zatrzymanie (nie wiadomo jakiej klasy) w treflach. W powinien w tym momencie zgłosić najniższe zatrzymanie, jakie ma (z pominięciem koloru atutowego). 4 oznacza, że trzyma kiery, ale nie trzyma kar. E zgłasza 4 - sing off, nie mam kar, nie można grać wyżej.

W
N
E
S
1
pas
2BA
pas
3
pas
4
pas
4
pas
4
...
Podobnie jak poprzednio. Tym razem W trzyma kara, a E nie trzyma kierów. Jeśli W trzyma też kiery, powinien licytować dalej, wpp - spasować.

   NIEDOSKONAŁOŚCI

Jak każdy system, Wspólny Język nie jest doskonały.

Oto przykład rąk, z których wychodzi szlemik, ale nie ma sposobu, by zgodnie z systemem go wylicytować.
4 3
A D 5 3
D 7
9 7 6 5 2
A K 5
K 8 7 6 4
A K 5
A 8

>>