<<

   KOMUNIKACJA W OBRONIE

Tak jak licytacja jest grą dwóch-przeciwko-dwóm, tak rozgrywka jest grą dwóch-przeciwko-jednemu. Jeden, czyli rozgrywający, nie ma już się z kim komunikować. Natomiast obrońcy jak najbardziej mogą się komunikować, choć w ograniczonym zakresie.

Na początek dobrze jest się umówić w sprawie sekwensów, czyli ciągów kart o tej samej wartości bojowej:

Możemy się na przykład umówić, że wychodzimy zawsze najwyższym, a bijemy - najniższym.

  Wist

Jeżeli gramy przeciwko bez atu, dobrym pomysłem jest wist z najdłuższego koloru (co najmniej 4 kartowego), jeżeli mamy w nim figurę. Warto zawistować wtedy z "czwartej najlepszej".

Dzięki temu partner będzie mógł skorzystać z "prawa jedenastu"

  Zrzutki

Przez zrzutki rozumie się karty, które są dokładane do lewy ''na straty''.

Zrzutkami są w reguły blotki. W ramach dokładania do lewej konkretnego koloru można sobie prawie zawsze pozwolić na noszalancję zrzucania blotek w dowolnej kolejności. Najbardziej typowo:

Przekazujemy w ten sposób bit informacji partnerowi. Można go wykorzystać na różne sposoby

8 6 2
A K 4
9 6 4
7 5 3 2
7 5 3
D 9 8 5 3
3 2
10 9 6

  Zrzutka krakowska

Zrzutka krakowska wykorzystuje do przekazania informacji partnerowi pierwszą kartę, którą dokładamy nie do koloru.

Zrzutka krakowska to szczególny przypadek - tylko do bez atu - ogólniejszej zrzutki zwanej Lavinthalem. Przestawia się ona następująco

Sygnał ten jest szczególnie użyteczny, gdy to partner bierze lewę, do której się dorzucamy. W przeciwnym wypadku może się zdarzyć, że bardziej pomożemy rozgrywającemu niż partnerowi.

  Kontra Lightnera

Kontra Lightnera to kontra, żądająca od wychodzącego nietypowego wistu, najczęściej sygnalizująca przebitkę, bądź żądająca wistu w pierwszy kolor dziadka.

>>