SYSTEM NATURALNY
Poniższy system zaproponawał na stronach brydz.to.jest.to Władysław Izdebski.
Na początek klasyfikacja ręki. Przez PC rozumiemy punkty Miltona (bez dodawania
za renonsy, singletony i dubletony)
0 - 6 PC |
- ręka bezwartościowa |
7 - 9 PC |
- słabe poparcie dla partnera |
10 - 11 PC |
- mocne poparcie dla partnera |
12 - 15 PC |
- słaba odzywka samodzielna |
16 - 18 PC |
- mocna odzywka samodzielna |
od 19 PC |
- bardzo silna odzywka samodzielna |
Zaczniemy od podstawowej sytuacji, gdy otwieramy licytację (tzn. nikt przed
nami nie zgłosić nic innego niż pas)
pas |
- z siła mniejszą niż 12 PC |
1BA |
- z siła 16 - 18 PC i jednostajnym rozkładem (raczej bez piątek i na pewno bez
singletonów); najlepiej, by w każdym kolorze była jakaś figura (zatrzymanie)
|
1 w kolor |
- z siła 12 - 18 PC i co najmniej 4 karty w licytowanym kolorze; zgłaszamy
zawsze kolor najdłuższy, a przy równej długości - starszy
|
2BA
| - od 19 PC, z jednostajnym rozkładem
|
2 w kolor |
- od 19 PC, z mocnym, pięciokartowym kolorem licytowanym
|
Niektóre ręcę klasyfikuje się łatwo
A W 9 5
9 8 4
K D 2
K 5 3
13 PC, 4
- zgłaszamy 1
K 10 6
A D 4
A 9 8 5
D W 8
16 PC, rozkład jednostajny - zgłaszamy 1BA
K 10 7
A K D W 10
A K
W 10 8
21 PC, śliczna piątka
- zgłaszamy 2
z innymi bywa trudniej, a nawet bardzo trudno
A K 5
D W 6
K 6
A 10 9 8 6
17 PC, raczej 1BA niż 1
, bo mamy figury w każdym kolorze
A K W 10 9 8
-
D 6 5
8 6 4 2
tylko 10 PC, ale śliczne
+ renons
- raczej 1
niż pas
A K D W
A K D W
6 5 4 3 2
-
20 PC, ale ani to rozkład jednostajny (2BA),
ani ładna piątka (2
) ...
O ile przeciwnicy się nie wtrącają (licytacja jednostronna), odpowiadamy partnerowi, który otworzył, według poniższych reguł
-
Z ręką bezwartościową (0 - 6 PC)
- Jeśli partner zgłosił coś na wysokości jeden - pasujemy
- Jeśli partner zgłosił coś na wysokości dwa - odpowiadamy 2BA; otwarcie
2 jest w tym systemie forsujące, tzn. partner nie może na nie spasować
- Jeżeli mamy 4 karty w kolorze otwarcia (tzw. fit)
- Przy sile 7 - 9 PC podnosimy o jeden zobowiązanie w ten kolor (uzgadniamy
ten kolor)
- Przy sile od 10 PC podnosimy o dwa zobowiązanie w ten kolor
- Jeżeli fitu nie mamy
- Przy sile 7 - 9 PC zgłaszamy swój najdłuższy kolor, jeśli jest to możliwe na wysokości
jeden - wpp 1BA
- Przy sile 10 - 12 PC zgłaszamy swój najdłuższy kolor
- Przy sile od 13 PC, o ile układ jest zrównoważony, zgłaszamy 2BA
- Przy sile od 13 PC zgłaszamy swój najdłuższy kolor z przeskokiem
- Po otwarciu 1BA
- Przy sile 7 - 8 PC z układem zrównoważonym odpowiadamy 2BA
- Przy sile 9 - 12 PC z układem zrównoważonym odpowiadamy 3BA
- Przy sile 5 - 7 PC z pięcioma kierami lub pikami odpowiadamy 2
lub 2
- Przy sile od 8 PC z pięciokartowym kolorem zgłaszamy ten kolor z przeskokiem
Partner otworzył 1
, przeciwnik spasował. Co odpowiadamy z kartą ... ?
K D W 5
W 10 8 7
7 6
D W 7
1
- Mamy po cztery karty w obu kolorach starszych. Chociaż piki są silniejsze, to jednak należy zgłosić kiery, aby ich nie pominąć w licytacji. Wszak partner, jeśli dysponuje czterema pikami, to powie nam o tym w swej kolejnej odzywce i nic nam nie przeszkodzi powiedzieć mu wtedy, że my piki mamy również. Błędem byłby wybór odzywki 1BA, gdyż zawsze próbujemy najpierw uzgodnić z partnerem, czy nie mamy co najmniej ośmiu kart w kolorze starszym.
W 7 5 4 3 2
5 3
7 6
K 3 2
pas - Wprawdzie mamy aż sześć pików, ale siła karty (tylko 4 PC) jest zbyt mała, aby zabrać głos w licytacji. Pamiętajmy, że po ewentualnej naszej odpowiedzi 1
partner nie może spasować nawet z minimalną odzywką, będzie więc licytował dalej.
K D 5
A K D 10 8
K 6 5
8 6
2
- Nasza karta to prawdziwa potęga. 17 PC i piękne kiery. Istnieje duże prawdopodobieństwo wysokiej gry i należy to zasygnalizować już pierwszą odzywką.
D W 10 6
9 4
K D 9 7
D W 7
1
- Oczywiście możemy poprzeć kara, których mamy cztery z mariażem, ale zawsze pierwszeństwo dajemy kolorom starszym. W tym też przypadku należy wpierw sprawdzić, czy partner nie ma czterech pików. Jeśli ma ich akurat tyle, to zasygnalizuje nam to mówiąc 2
(a jak jest silny, to nawet 3
). Wtedy lepiej grać w piki, niż w kara.
D W 6
D 10 8
K 7
W 10 3 2
1BA - 10 PC w zrównoważonym układzie, w każdym kolorze "coś", to idealna karta dla gry w bez atu i taką też trzeba zaproponować. Będzie to dla partnera zarazem informacją, że w żadnym kolorze starszym nie mamy czterech kart, skoro nie zgłosiliśmy kierów ani pików.
K 3 2
W 6 5
A W 10 9 7
9 7
2
- Dobre poparcie w kolorze partnera, ale niewiele w innych kolorach. W sumie 9 PC to za mało na forsującą licytację z przeskokiem mimo tak dobrych kar.
Uwaga! Po tej odzywce partner może spasować i zrobi to ze słabym otwarciem, co będzie optymalną decyzją, jeśli ma on np. taką kartę:
W 10 9
K W 7
A K W 6
A D 7
2BA - I znów nasza karta to potęga - w sumie 19 PC. Mamy do wyboru dwie odzywki: poparcie z przeskokiem kar (3
) albo zalicytowanie 2BA. Za tą drugą decyzją przemawia to, że układ naszej ręki jest zdecydowanie zrównoważony. Jest jeszcze inny istotny argument za zgłoszeniem bez atu. W ten sposób umożliwiamy partnerowi bezproblemowe zgłoszenie drugiego koloru, jeśli są nim trefle.
D 8 3
D 5
A K W
A D W 9 7
3
- Mamy wprawdzie w karach trzy figury, ale jest to na bezpośrednie poparcie za mała liczba kart - powinno być ich cztery. Nasze trefle zaś spełniają wszelkie warunki, aby kolor ten zgłosić z przeskokiem. Jest ich pięć z trzema figurami. Oczywiście licytację z przeskokiem uzasadnia ogólna siła naszej karty - 19 PC.
7 5
K D 7
A D 3 2
A W 10 9
3
- Dobre poparcie w kolorze partnera, w sumie 16 PC. Luka w pikach powinna nas zniechęcić do proponowania gry bez atu. Nasza karta odzywką trzy karo zostanie dobrze scharakteryzowana.
8 2
7 3
7 6
D W 10 8 7 5 4
pas - Siedem trefli to dużo, ale brak figur w kartach powinien nas skutecznie zniechęcić do zgłaszania koloru wprawdzie długiego, ale niestety słabego. Na odpowiedź 2
należy mieć minimum 10 PC.
Licytacja w obronie
O licytacja w obronie mówimy w sytuacji, gdy otworzył przeciwnik. W takiej
sytuacji odzywamy się 1 w kolor z piątką w kolorze licytowanym, najlepiej z figurami i obniżoną siłą otwarcia - od 10 PC.
Zasady ogólne
"Naturalność" systemu polega między innymi na tym, że opiera się na pewnych ogólnych
założeniach, ale nie specyfikuje dokładnie zachowania w każdej możliwej sytuacji,
zostawiając pole do popisu graczom.
Niektóre z założeń w tym systemie
- w licytacji jednostronnej zgłaszamy kolor z co najmniej czwórką
- w licytacji dwustronnej zgłaszamy kolor z co najmniej piątką (ładną)
- fity w starszych kolorach są porządane
- dużą siłę pokazujemy licytując z przeskokiem (tyczy się także otwarć)
- po odzywce z przeskokiem nie wolno pasować (j.w.)
- jeśli partner zgłosił nowy kolor nie wolno pasować
- zasada postawowa: "jak partner zrozumie taką odzywkę, jak może na nią odpowiedzieć?"
Przykład
W
|
N
|
E
|
S
|
pas
|
1
|
pas
|
1
|
pas
|
2
|
pas
|
2
|
pas
|
2
|
pas
|
4
|
pas
|
pas
|
pas
|
|
|
1
- mam otwarcie o sile 12-18 PC i co najmniej cztery kiery
1
- posiadam minimum cztery piki, a siła mojej karty wynosi od 7 do 12 PC
2
- moim drugim kolorem są trefle, mam mniej niż 16 PC, gdyż wtedy zalicytowałbym ze skokiem 3 trefl
2
- ja też mam drugi kolor, ale są to kara, jestem jednak
za słaby - choć mamy wszystkie kolory - aby zaproponować grę bez atu,
ponadto interesuje mnie, czy nie masz uzupełnienia w pikach
2
- oprócz kierów i trefli mam również trzy piki, wszak
gdybym miał ich cztery, to zgłosiłbym od razu piki, a nie licytował
trefle
4
- deklaruję od razu ten kontrakt, gdyż moja ręka zawiera
istotne nadwyżki, których dotąd nie ujawniłem, należą do nich: piąty
pik i figury zlokalizowane w twoich kolorach
Kontra wywoławcza
Tuż po otwarciu, bądź uzgodnieniu koloru przez przeciwników (np. 1
- 2
) dawanie
kontry karnej (czyli o znaczeniu naturalnym) nie ma za dużego sensu.
Wygodniej zamiast tego użyć kontry wywoławczej - jeśli mamy co najmniej 13 PC i nie mamy koloru dość silnego, by go zaproponować. Jest to odzywka forsująca - partner
powinien zgłosić swój najdłuższy kolor.
KLASYFIKACJA ODZYWEK
W praktycznie każdym systemie można wyróżnić odzywki, które mają
podobne znaczenie, czy pełnią podobną funkcję.
forsing
|
odzywka, na która nie można spasować;
w przedstawionym systemie to np. zgłoszenie nowego koloru, licytacja z przeskokiem
|
sing-off
|
odzywka, na która należy spasować; często jest to odzywka odpowiadająca dogranej, np. 1 - 4
|
inwit
|
zaproszenie do końcówki (rzadziej szlemika, szlema), powiedzenie "partnerze, jeśli masz trochę więcej punktów niż do tej pory sprzedałeś, to licytuj";
często jest to odzywka 1 poniżej dogranej, np. 1 - 3
|
pytanie
|
sztuczna odzywka, która zmusza partnera do odpowiedzi na jakieś ustalone
pytanie; przykłady zaraz
|
odzywka automatyczna
|
odzywka, która jest jednoznacznie zdeterminowana przez naszą kartę;
np. odpowiedź na pytanie
|
negat
|
odzywka, która oznacza najsłabszą możliwą rękę, dawana,
gdy jesteśmy sforsowani; często najniższa możliwa odzywka;
np. 2 - 2BA
|
odzywka słaba
|
odzywka, którą oznacza minimum tego, co zadeklarowaliśmy dotychczasową
licytacją;
np. 1 - 2 - 2
|
odzywka swobodna
|
odzywka, która oznacza pewne nadwyżki
ponad zadeklarowane minimum;
np. 1 - 2 - 2
|
relay
|
nieinformacyjna odzywka operacyjna, służąca podtrzymaniu licytacji w celu uzyskania dalszych informacji o ręce partnera;
najczęściej, dla ekonomii licytacji, jest to najniższa możliwa odzywka
|