KOMUNIKACJA W OBRONIE
Tak jak licytacja jest grą dwóch-przeciwko-dwóm, tak rozgrywka jest grą dwóch-przeciwko-jednemu. Jeden, czyli rozgrywający, nie ma już się z kim komunikować. Natomiast obrońcy jak najbardziej mogą się komunikować, choć w ograniczonym zakresie.
Na początek dobrze jest się umówić w sprawie sekwensów, czyli ciągów kart o tej samej wartości bojowej:
Wist
Jeżeli gramy przeciwko bez atu, dobrym pomysłem jest wist z najdłuższego koloru (co najmniej 4 kartowego), jeżeli mamy w nim figurę. Warto zawistować wtedy z "czwartej najlepszej".
Dzięki temu partner będzie mógł skorzystać z "prawa jedenastu"
Zrzutki
Przez zrzutki rozumie się karty, które są dokładane do lewy ''na straty''.
Zrzutkami są w reguły blotki. W ramach dokładania do lewej konkretnego koloru można sobie prawie zawsze pozwolić na noszalancję zrzucania blotek w dowolnej kolejności. Najbardziej typowo:
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Zrzutka krakowska
Zrzutka krakowska wykorzystuje do przekazania informacji partnerowi pierwszą kartę, którą dokładamy nie do koloru.
Zrzutka krakowska to szczególny przypadek - tylko do bez atu - ogólniejszej zrzutki zwanej Lavinthalem. Przestawia się ona następująco
Sygnał ten jest szczególnie użyteczny, gdy to partner bierze lewę, do której się dorzucamy. W przeciwnym wypadku może się zdarzyć, że bardziej pomożemy rozgrywającemu niż partnerowi.
Kontra Lightnera
Kontra Lightnera to kontra, żądająca od wychodzącego nietypowego wistu, najczęściej sygnalizująca przebitkę, bądź żądająca wistu w pierwszy kolor dziadka.