PYTANIE O ASY
Jeżeli uda się nam ustalić, że mamy z partnerem dużo punktów i zdecydowaliśmy się w jaki kolor grać, warto sprawdzić, czy mamy szansę grać szlemika, bądź szlema, czy może lepiej zakończyć na dogranej. Bardzo prostym, a jednocześnie trafnym kryterium, jest liczba posiadanych przez nas asów - ciężko jest grać szlemika, gdy mamy tylko dwa asy.
Gerber
Aby dowiedzieć się, ile partner ma asów, ustalamy, że pewna odzywka jest sztuczna -
w konwencji Gerber będzie to 4. Jak każda odzywka sztuczna, która jest pytaniem, musi być ona forsująca. Dodatkowo można założyć, że ustalana ona ostatnio zgłoszony kolor, choć w najprostszej wersji nie ma to znaczenia - pytający na podstawie odpowiedzi zgłasza kontrakt ostateczny, na która pytany powinien już spasować.
Partner odpowiada na nią w następujący sposób
4![]() |
- nie mam asów | |||||||||||||||||||||||||||
4![]() |
- mam 1 asa | |||||||||||||||||||||||||||
4![]() |
- 2 asy | |||||||||||||||||||||||||||
4BA | - 3 asy | |||||||||||||||||||||||||||
5![]() |
- 4 asy |
|
Poprawka I
Odpowiedzi na pytanie o asy też są oczywiście sztuczne. Tak naprawdę istotne jest tylko to, że jest to 5 kolejnych odzywek, które możemy zgłosić tak, aby nie wygasła licytacja.
Jeśli więc przeciwnik wpadnie na (dziwny) pomysł, by pytanie o asy skontrować, to odpowiadamy
pas | - 0 asów | |||||||||||||||||||||||||||
rekontra | - 1 as | |||||||||||||||||||||||||||
4![]() |
- 2 asy ... |
4![]() |
- 0 lub 3 asy | |||||||||||||||||||||||||||
4![]() |
- 1 lub 4 asy | |||||||||||||||||||||||||||
4![]() |
- 2 asy |
|
STAYMAN i JTB
Stayman to odzywka sztuczna, której użyteczność opiera się na fakcie, że wygodnie jest grać na 8 atutach i na tym, że kolory starsze są cenniejsze.
Według tej konwencji 2 zalicytowane po otwarciu partnera 1BA jest pytaniem o
starsze czwórki. W wariancie 1BA 16 - 18 PC odpowiedzi przedstawiają się następująco
2![]() |
- brak starszych czwórek, 16 - 17 PC |
2![]() |
- 4 kiery (i może 4 piki) |
2![]() |
- 4 piki, nie ma 4 kierów |
2BA | - brak starszych czwórek, 18 PC (ładne 17) |
3![]() |
- 5 trefli i 18 PC |
3![]() |
- 5 kar i 18 PC |
2![]() |
- partnerze, zgłoś 2![]() |
2![]() |
- partnerze, zgłoś 2![]() |