Home

Wstęp do informatyki - 1000-111bWI1a

Technikalia

Termin: poniedziałek, 8:30-10:00, s. 2041 lub 2100
Prowadzący: Sławek Kolasiński
Kontakt: initial.lastname @ mimuw.edu.pl
Konsultacje: sala 4500 MIM UW, poniedziałek 12:15 - 13:45 lub po indywidualnym umówieniu się.


Zasady zaliczania:


Różne materiały:


Zajęcia 5, 03.11, Środowisko Turbo Pascal, proste programy

Algorytmy, które pojawiły się na wcześniejszych ćwiczeniach, zapisane w języku Pascal: Dobrze przejrzeć te programy przed przystąpieniem do robienia ćwiczeń.

Uwaga: Proszę zwrócić szczególną uwagę na wcięcia i komentarze w kodzie źródłowym. Czytelność kodu będzie jednym z kryteriów oceny programu zaliczeniowego.

Ćwiczenia

  1. Zalogować się i uruchomić tzw. IDE Turbo Pascala (polecenie turbo w linii poleceń lub znaleźć gdzieś w menu). Obejrzeć zawartość menu. Najbardziej przydatne i najczęściej używane skróty klawiszowe to: Ostatnie polecenie jest przydatne jeśli nie chcemy każdego programu kończyć instrukcją "readln;" (A nie chcemy!).
  2. Napisać program, który wypisze napis "Hello world!" i się zakończy. Skompilować i uruchomić.
    Program Hello;
    Begin
    	WriteLn('Hello world!');
    end.
    Poeksperymentować ze składnią. Usunąć jakiś średnik lub kropkę i zobaczyć co się stanie. Usunąć klauzulę Program. Czy program nadal się kompiluje?
  3. Napisać program obliczający NWD dwóch liczb odczytanych od użytkownika. Należy posłużyć się algorytmem Euklidesa.
  4. Napisać program, który wczyta od użytkownika 10 liczb, posortuje je rosnąco i wypisze w tej kolejności. Jak to zrobić, żeby tablica była automatycznie wypełniana losowymi wartościami.
  5. Napisać program, który wypisze N kolejnych liczb pierwszych, gdzie N jest pewną stałą. Można (i należy) użyć algorytmu Sita Erastotenesa.
  6. Napisać program, który wczyta jakąś liczbę od użytkownika (z zakresu od 1 do 10000) i rozłoży ją na czynniki pierwsze.

Zajęcia 6, 17.11, Pliki

Materiały.

W skrócie.

Ważne.

Przykłady.

Ćwiczenia.

  1. Na ostatnich zajęciach napisaliśmy program generujący liczby pierwsze przy pomocy algorytmu sita Erastotenesa. Zmodyfikuj ten program tak, by zapisywał znalezione liczby pierwsze do pliku,
  2. Napisz program, który policzy liczbę znaków w pliku tekstowym. Pamiętaj, żeby nie liczyć znaków końca linii,
  3. Napisz program, który odczyta plik tekstowy wiersz po wierszu i wypisze na ekranie jego zawartość poprzedzając każdy wiersz numerem tego wiersza. Na końcu wypisać też trochę danych statystycznych: długość najdłuższego wiersza, długość najkrótszego wiersza,
  4. Napisz program, który podliczy liczbę występień małych liter w pliku. Skorzystaj z konstrukcji
    c in [ 'a' .. 'z' ],
  5. Napisz program, który policzy liczbę słów w pliku tekstowym,
  6. Dla każdego wiersz pliku tekstowego wypisz ten wiersz poprzedzając go jego numerem oraz liczbą słów w tym wierszu,
  7. Znajdź najdłuższe słowo w pliku i wypisz je.

Valid XHTML 1.1