Schemat użycia SNESu do rozwiązania równania F(x*)=0

Ogólny sposób postępowania przy rozwiązywaniu równań nieliniowych w PETSc będzie bardzo podobny do przypadku liniowego. Jak poprzednio, najpierw trzeba będzie określić obiekty, na których będziemy operować, tzn. funkcję F i jej macierz pochodnej F' pisząc odpowiednie procedury.

Następnie, powołamy do życia maszynkę do rozwiązywania równań nieliniowych (czyli SNES) i przekażemy do niej dane zadania - powiemy jej, co ma być dla niej funkcją F i pochodną F' (po prostu przekażemy jej parametry - analogicznie jak w SLESie, gdzie musieliśmy przekazać SLESowi macierz układu i wektor prawej strony). W końcu, ustawimy dodatkowe parametry SNESu (albo i nie, pamiętając, że wartości domyślne są zazwyczaj rozsądnie dobrane), wygenerujemy przybliżenie początkowe i każemy SNESowi rozwiązać nasze równanie.

Tak więc, schemat wykorzystania SNESu do rozwiązania równania nieliniowego jest następujący:

W kolejnych rozdziałach przedstawimy dwa przykładowe problemy nieliniowe (banalny i prawie realny, oba bardzo pouczające!) i przyjrzymy się dokładniej, jak używać SNESu i jego funkcji w tych sytuacjach. Precyzyjna składnia omówionych funkcji zostanie zbiorczo ponownie przedstawiona w rozdziale podsumowującym.

Równania nieliniowe Spis treści Pierwsze zadanie nieliniowe w PETSc


Copyright (C) Marcin Bojko i Piotr Krzyzanowski, 1998.
Ostatnia modyfikacja: 12.X.98.