Many real-life phenomena can be described by games. In computer science games can model,e.g., processes competing for shared
resources, or a system interacting with environment. In economy, games model behaviour of market, and in sociology behaviour of social groups.
The course will present the basic concepts of game theory including the Nash equilibrium, games with perfect or imperfect
information (like chess or bridge, respectively), zero-sum games, social choice theory (e.g., voting),
and auctions.
We will give special attention to games on graphs
of possibly infinite duration, which can be viewed as an abstraction
of social games.
Such games have been proposed for use in computer-aided verification, and are connected to automata theory.
Computing the winning or optimal strategies in such games constitutes a challenging open problem in algorithmics.
Teoria gier zostala zapoczatkowana przez von Neumanna i Morgensterna
jako matematyczna teoria racjonalnego zachowania.
Gra sklada sie z opisu mozliwych posuniec i
definicji funkcji zysku dla kazdego z
graczy. Oczywiscie, kazdy z graczy
stara sie
wybrac taka strategie,
jaka maksymalizuje jego
zysk. Najczesciej w teorii gier przyjmuje sie, ze
racjonalne zachowanie graczy
jest dobrze
opisywane pojeciem rownowagi Nasha.
Bardzo wiele rzeczywistych sytuacji
pasuje do ogolnego schematu
teorii
gier. W ekonomii uzywa sie gier do
modelowania
ewolucji rynku. W socjologii do
modelowania konfliktow grup spolecznych.
W informatyce gra moze modelowac
wspolzawodnictwo
procesow o
zasoby komputera, interakcje serwera z otoczeniem, lub zachowanie
uzytkownikow Internetu.