W poniższym samouczku nauczycie się:
Do ładowania aplikacji dołączonych do Object Studio używamy akcji Load Application z menu File. |
![]() |
Z listy dostępnych aplikacji wybieramy Sample Browser i klikamy przycisk Load. |
![]() |
Po załadowaniu aplikacji klikamy przycisk Close. W głównym okienku Object Studio pojawiła się ikonka aplikacji; klikamy w tą ikonkę. |
![]() |
Wśród kategorii wybieramy Timer. W tej kategorii jest tylko jedna aplikacji przykładowa - Clock. Wybieramy ją, klikamy Load Files i zamykamy przeglądarkę programów przykładowych (Sample Browser). |
![]() |
W głównym okienku Object Studio pojawiła się ikonka kolejnej aplikacji - Clock. Klikamy dwukrotnie jej ikonkę, by uruchomić aplikację. |
![]() |
Po obejrzeniu zegara możemy zamknąć jego okienko. |
![]() |
Kliknąwszy prawym klawiszem myszy na ikonce aplikacji zobaczymy menu kontekstowe. Z tego menu wybieramy Edit, aby obejrzeć tę aplikację w Designerze. |
![]() |
Po kliknięciu w środku okienka Clock zobaczymy komponent graficzny użyty do reprezentacji tekstu. |
![]() |
Wybieramy menu Tools i klikamy na akcję Variables..., aby zobaczyć zmienne kontrolera aplikacji. |
![]() |
Pierwsza z nich, time zawiera bieżący czas, druga z nich wskazuje na "budzik" (timer), który co sekundę powiadamia aplikację o konieczności zaktualizowania czasu. Budziki występują w większości systemów programowania zdarzeniowego. |
![]() |
Po zamknięciu okienka zmiennych otwieramy edytor metod. |
![]() |
Wybrawszy obiekt kontrolera aplikacji, Clock zauważamy, że zdefiniowano mu "ręcznie" dwie metody:
Dlaczego jest to potrzebne? Dla uproszczenia w Smalltalku budzik nie wysyła do aplikacji zdarzeń, tylko wykonuje zadany blok kodu (patrz setBlock:). W innych systemach taki blok nazywany jest callback-iem. |
![]() |
Zrozumiawszy i obejrzawszy szczegółowo aplikację, zamykamy Designera. Znów klikamy prawym klawiszem myszy na ikonce zegara i wybieramy przeglądanie hierarchii klas: Browse. |
![]() |
Jak widać w klasie są obecne tylko ręcznie wprowadzone metody, reszta jest dziedziczona... |
![]() |
Gdzie zatem jest informacja stworzona w Designerze:
[Ze względów metodologicznych dobre generatory programów starają się zachować jak najdokładniejszą
odpowiedniość - a najlepiej bijekcję - między generowanym kodem, a informacją źródłową. |
![]() |
Po zamknięciu przeglądarki klas wracamy do głównego okienka Object Studio. Aby usunąć aplikację klikamy na niej prawym klawiszem myszy i wybieramy Delete. |
![]() |