Jak (i po co) uczyć się geometrii algebraicznej na UW
Poniżej krótka i niezborna lista idei, co można robić, żeby nauczyć się geometrii
algebraicznej.
Może warto podkreślić, że poniższe opinie są wyłącznie rzutem moich teraźniejszych (31.07.2014) uczuć
i mogą być politycznie niepoprawne lub po prostu bez sensu.
- Geometria algebraiczna rozwinęła się, w wielkim uproszczeniu, w dwóch
rzutach: klasycznej teorii rozmaitości oraz teorii schematów. Pierwsza jest
o wiele prostsza do wyłożenia od drugiej, lecz o wiele słabsza. Warto
wiedzieć, że semestralny przedmiot Geometria
Algebraiczna jest zwykle związany bardziej z klasyczną teorią niż z
teorią schematów. Z drugiej strony geometrzy algebraiczni używają dzisiaj języka i twierdzeń z teorii schematów i trudno jest obejść się bez niego czytając literaturę.
- Jest kilka podręczników do geometrii algebraicznej, np. Ravi Vakil ma
bliskie ideału, choć wymagające robienia ćwiczeń, (darmowe!) notatki na swej stronie
(link). Hartshorne "Algebraic
geometry" jest tradycyjnym
podręcznikiem, choć w subiektywej opinii wielu osób (w tym mnie) nieodpowiednim jako pierwszy podręcznik.
Nauka teorii schematów zajmuje sporo czasu: w pierwszej (i drugiej i trzeciej) chwili przeraża ilość materiału do przerobienia. Warto przed nauką mieć dobre pojęcie o algebrze przemiennej, zwłaszcza teorii pierścieni. Na Wydziale materiał ten zwykł pojawiać się na Algebrze II* u prof. Wiśniewskiego, a w tym roku pojawi się na Algebrze Przemiennej. Te przedmioty są obowiązkowe do nauki geometrii algebraicznej!
Podstawowe zaplecze algebraiczne w zupełności zapewnia prześwietny podręcznik Atiyah MacDonald
"Introduction to Commutative
Algebra". Podręcznik Reida "Undergraduate Commutative Algebra" zawiera
podobny materiał, nieco inaczej wyłożony.
Grube tomisko Eisenbud
"Commutative Algebra" zawiera wiele więcej stron i przydatnych faktów. Zadziwiające, ale wszystko, co się w nim znajduje,
w pewnym momencie okazuje się potrzebne.
- Najsensowniejszą rzeczą, jaką można zrobić, to porozmawiać z kimś mądrym
zajmującym się geometrią algebraiczną na Wydziale. Na dzień obecny
są to przykładowo prof. Jarosław Wiśniewski i prof.
Adrian Langer. Oprócz tego ze strony bardziej topologicznej zajmuje się
nią prof. Weber. Spore
grono młodych doktorów: Weronika Buczyńska, Jarek Buczyński, Marysia
Donten-Bury oraz doktorantów też chętnie pomoże.