Podstawy baz danych w Open Office - zajęcia drugie

Dwie tabele

  1. Dodajemy kolejne kolumny, dane firmy: nazwa, adres pocztowy.
  2. Wypełniamy dane, tak aby kilka osób miało tę samą firmę.
  3. Zmienia się adres firmy - musimy poprawić we wszystkich wystąpieniach albo mamy niespójne dane.

W powyższym przykładzie problem pojawił się dlatego, że baza danych nie jest w postaci normalnej. Nie będziemy precyzyjnie definiować tego pojęcia, ale intuicyjnie polega ono na rozbiciu tabeli na „mniejsze” tak, aby zestawy powiązanych ze sobą kolumn (jak u nas kolumny dotyczące firmy) znalazły sie w osobnej tabeli.

Każda firma występuje tam jako pojedynczy rekord, należy jeszcze dodać kolumnę na identyfikatory (klucz główny). Aby oznaczyć, że osoba jest pracownikiem danej firmy, w tabeli Osoby dodajemy kolumnę Firma i wpisujemy tam identyfikatory firm, w kórych pracują osoby.

Zapytanie na wielu tabelach

Kwerendy można tworzyć także dla wielu powiązanych ze sobą tabel. Stworzymy zapytania:

  1. zwarające wszystkie kobiety wraz z nazwą firmy, w której pracują,
  2. zwarające wszystkie osoby pracujące w wybranej firmie.

Rozwiązanie punktu pierwszego. Linia łącząca odpowiadające sobie pola w obu tabelach jest bardzo ważna, to dzięki niej zwracane są rekordy tylko z tymi firmami, w których osoby faktycznie pracują.

Raporty

Na podstawie tabeli lub kwerendy można wygenerować raport - dokument tekstowy zawierający wybrane dane.

Proste raporty można stworzyć za pomocą kreatora. Bardziej zaawansowane można zmienić lub stworzyć od zera w edytorze tekstu, stosując pola.

Formularze z powiązanymi podformularzami?...

Zabrakło czasu...

Do pobrania baza danych na koniec tych zajęć (mniej więcej...).


Valid XHTML 1.1Valid CSS